تزئینی

کالاخبر: بورس کالا در حالی ۱۰ رکورد تاریخی معاملات را با ارزش ۶۶۵ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ به ثبت رساند که اقبال بالای معامله گران به بازار قراردادهای اختیار معامله در ماه های پایانی سال ۱۴۰۰، نوید رونق و رشد چشمگیر این معاملات در سال جاری را می دهد. در این گزارش به بررسی بازار اختیار معامله زعفران و سکه به همراه میزان استقبال معامله گران در سال ۱۴۰۰ پرداخته ایم.

به گزارش « کالاخبر »، در بهمن ۱۴۰۰، حدود ۳.۲ تن زعفران و در اسفند ۱۴۰۰، حدود ۱۲.۵ تن زعفران در قالب قراردادهای اختیار معامله زعفران، معامله شد. این درحالیست که در سال گذشته از ابتدای فروردین تا پایان دی، میانگین حجم معاملات در قراردادهای اختیار معامله زعفران ۳۹ کیلو در ماه بود. این معاملات عمدتا در نمادهای معاملاتی اختیار خرید(Call Option) و اختیار فروش(Put Option) با قیمت اعمال ۴۰۰ هزار ریال صورت گرفت.

براساس نمودار زیر، ارزش قراردادهای معامله شده در اختیار معامله زعفران در اسفند ۱۴۰۰ به ۵۰۱.۹ میلیارد تومان رسید.

نمودار زیر حجم و ارزش قراردادهای اختیار معامله سکه را در سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد.

تعداد مشتریان فعال بازار قراردادهای اختیار معامله زعفران نیز افزایش قابل توجهی داشت. از فروردین ۱۴۰۰ تا پایان تا دی همان سال، تعداد مشتریان فعال به طور میانگین ۱۱ نفر در ماه بود. اما در بهمن ۱۴۰۰ تعداد فعالان بازار ۳۱ نفر و در اسفند ۱۴۰۰، این تعداد به ۶۹ نفر رسید (شامل ۶ نفر مشتری حقوقی (۹ درصد) و ۶۳ نفر مشتری حقیقی (۹۱ درصد)).

تعداد مشتریان فعال بازار اختیار معامله در سال ۱۴۰۰، به طور میانگین ۹۴ نفر در هر ماه بود. رشد تعداد فعالان در شش ماه ابتدای سال به دلیل بروز نوسانات قیمتی در سکه طلا بود. اما در نیمه دوم سال، با ثبات نسبی قیمت، از تعداد فعالان نیز کاسته شد.

حجم قراردادهای اختیار معامله زعفران نگین در ماه های پایانی سال ۱۴۰۰ رشد چشم‌گیری را از زمان راه اندازی این قراردادها تجربه کرد. همانطور که در جدول مشاهده می‌شود، در سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۶۱ هزار قرارداد اختیار معامله زعفران نگین (در حدود ۱۶ تن زعفران) معامله شد.

با توجه به افزایش تعداد فعالان حقیقی و حقوقی در بازار اختیار معامله زعفران و شناخت فعالان بازار، پیش بینی میشود در سال ۱۴۰۱، رشد چشمگیری را در قراردادهای اختیار معامله زعفران نگین شاهد باشیم.

نمودار زیر، حجم و ارزش قراردادهای اختیار معامله سکه طلا را از زمان راه اندازی نشان می‌دهد. با توجه به اینکه در سال ‌های ۹۵ و ۹۶، قرارداد آتی سکه طلا نیز در بورس کالا قابل معامله بود، فعالان آن بازار برای پوشش ریسک خود، از قراردادهای اختیار معامله بهره می‌بردند. حجم بالای معاملات در این سال‌ها مبین این موضوع است.

هانطور که مشاهده می‌شود با توجه به افزایش قیمت سکه در سال‌ ۱۳۹۷ و کاهش قدرت خرید آن، حجم قراردادهای اختیار معامله سکه نیز کاهش داشت، اما از سال ۱۳۹۸ متناسب با ارزش قرارداد اختیار سکه، حجم معاملات نیز افزایش داشت.

نمودار زیر تعداد موقعیت‌های باز در پایان هر ماه را نمایش می‌دهد. همانگونه که مشاهده می‌شود، اختیار معامله زعفران نگین در بهمن و اسفند، رشد چشمگیری را تجربه کرد. کاهش تعداد موقعیت‌های باز در ماه‌های اردیبهشت، شهریور و دی برای اختیار معامله سکه طلا ناشی از سررسید شدن قراردادها در آن ماه‌ها است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها