• ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۷
  • کد خبر: 73778
بورس

در معاملات امروز، بورس های جهانی سقوط کردند اما دلار با توجه به نگرانی‌ها در مورد افزایش نرخ بهره صعود کرد.

به گزارش کالاخبر ، سهام آسیایی در روز دوشنبه به دلیل نگرانی در مورد افزایش سریع نرخ بهره آمریکا و کندی رشد سرمایه‌گذاران تحت تاثیر قرار گرفت و در همین حال یورو پس از پیروزی امانوئل ماکرون برای دومین بار به عنوان رئیس‌جمهور فرانسه، حمایت شد.

گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا-اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن با ۱.۶ درصد کاهش به پایین‌ترین حد خود در ۶ هفته گذشته رسید و فشار مقامات باعث افزایش زیان‌های شدید برای یوان چین شد.

نیکی ژاپن ۱.۹ درصد و هانگ سنگ هنگ کنگ ۳ درصد سقوط کرد. معاملات آتی اس اند پی ۵۰۰ به میزان ۰.۸ درصد کاهش یافت در حالی که معاملات آتی FTSE و آتی اروپا بیش از یک درصد کاهش یافتند، قیمت نفت نیز ۲.۷ درصد سقوط کرد.

یورو به طور کلی در ۱.۰۸۰۲ دلار ثابت بود، در مقایسه با افزایش گسترده دلار در برابر دیگر رقیبان و به بالاترین سطح تقریبا دو ماهه خود در برابر استرلینگ در حال مبارزه، رسید.

ماکرون به راحتی با یک چالش راست افراطی روبرو شد و به بازارها در مورد تعهد فرانسه به اروپای یکپارچه اطمینان داد، حتی اگر اکنون برنامه اقتصادی وی به انتخابات پارلمانی در ژوئن وابسته باشد.

وینسنت مورتیه، مدیر ارشد سرمایه گذاری آموندی، بزرگترین مدیر صندوق اروپا گفت: «عدم تغییر مسیر نه تنها سایر کشورهای اتحادیه اروپا بلکه ناتو را نیز مطمئن خواهد کرد».

با این حال، این خبر در برابر نگرانی‌های گسترده‌تر در مورد پس‌زمینه جهانی تورم بالا و افزایش احتمالی نرخ‌ها که ماه‌ها بازارهای اوراق قرضه را تحت تاثیر قرار داده است و به دلیل جنگ در اوکراین همچنین اختلال در قرنطینه‌های مرتبط با ویروس کرونا در چین تشدید شده است، کمی تسکین‌بخش بود.  پس از اینکه جروم پاول، رئیس فدرال رزرو گفت که در نشست ماه می افزایش نرخ بهره ۵۰ واحدی مطرح است و جیمز بولارد، رئیس فدرال رزرو سنت لوئیس، ایده افزایش ۷۵ بشکه‌ای را مطرح کرد، سهام ایالات‌متحده در پایان هفته گذشته شاهد سقوط بود.

کاندیس براونینگ، رئیس تحقیقات جهانی در بانک آمریکا گفت: «اکنون نگرانی در مورد نرخ‌ها و رکود با تمرکز ویژه بر تقاضا بزرگترین خطر برای سرمایه‌گذاران است».

افزایش قیمت مواد غذایی و بنزین به علاوه پایان برنامه‌های محرک کلیدی، سرمایه‌گذاران را نگران توانایی مصرف‌کنندگان کم درآمد برای خرج کرده است. بازار خزانه‌داری ثابت ماند و بازدهی ۱۰ ساله را روی ۲.۸۵۸۱درصد و بازدهی دو ساله را از بالاترین سطح هفته گذشته در ۲.۶۳۹۹درصد نگه داشت.

محدودیت‌های شدید در چین به پکن نیز سرایت کرده است، جایی که بیش از ده‌ها ساختمان در آن قرنطینه شده‌اند به همین دلیل نگرانی‌ها در مورد آسیب اقتصادی تعطیلی شانگهای افزایش می‌یابد. شاخص بلوتراشه CSI ۳۰۰ چین به پایین‌ترین حد خود از ژوئن ۲۰۲۰ سقوط کرد و سرمایه‌گذاران تاکنون تحت تاثیر سیاست‌های حمایتی از اقتصاد متزلزل قرار گرفته‌اند.

دلار  در برابر همتایان دیگر متحرک بود، اگرچه تجارت به دلیل تعطیلات رسمی در استرالیا و نیوزیلند کمی کاهش یافت اما ارزش دلار استرالیا با ۰.۸ درصد کاهش به ۰.۷۱۸۵ دلار به پایین‌ترین سطح ۶ هفته‌ای رسید و کیوی با ۰.۴ درصد کاهش به ۰.۶۶۰۳ دلار به پایین‌ترین حد دو ماه اخیر رسید.

استرلینگ که در هفته گذشته تحت تاثیر ارقام خرده‌فروشی ضعیف قرار گرفت، ۰.۳ درصد کاهش یافت و به ۱.۲۷۹۲ دلار به پایین‌ترین سطح ۱۸ ماهه رسید.

بهای معاملات آتی نفت برنت با ۲.۷ درصد کاهش به ۱۰۳.۸۸ دلار در هر بشکه یعنی کمترین میزان در دو هفته گذشته رسید. قیمت نفت خام آمریکا با ۲.۶ درصد کاهش به ۹۹.۳۸ دلار در هر بشکه معامله شد.

مس و سنگ آهن در آسیا کاهش یافت، اگرچه روغن سویا پس از ممنوعیت صادرات روغن پالم توسط اندونزی افزایش یافت.

هفته پیش رو شاهد خبرهایی از آمارهای رشد ایالات‌متحده که در روز پنجشنبه و ارقام تورم اروپا که در روز جمعه منتشر می‌شود همچنین نشست سیاست پولی برای بانک مرکزی ژاپن خواهیم بود.

سرمایه‌گذاران انتظار دارند که رشد ایالات‌متحده در حدود ۱.۱ درصد ثابت باشد، بسیار کندتر از ارقام بهبود یافته کووید-۱۹ در گذشته و احتمالا به اندازه کافی قوی باشد که بتواند افزایش نرخ را تحمل کند. نشست بانک مرکزی ژاپن (BOJ) برای هرگونه تعدیل پیش‌بینی‌های اقتصادی یا هرگونه نشانه‌ای از واکنش سیاستی به ین که طی دو ماه بیش از ۱۰ درصد سقوط کرده است، به دقت زیر نظر خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها