• ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۲
  • کد خبر: 74070
بازار نفت

قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی تحت تاثیر نگرانیها نسبت به کندی رشد اقتصادی چین که نگرانیها نسبت به اختلالات عرضه را تحت الشعاع قرار داد، کاهش پیدا کرد.

به گزارش کالاخبر، بهای معاملات نفت برنت یک دلار و ۲۱ سنت معادل ۱.۱ درصد کاهش پیدا کرد و به ۱۰۵ دلار و ۹۳ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت با ۹۹ سنت معادل یک درصد کاهش، به ۱۰۳ دلار و ۷۰ سنت در هر بشکه رسید. بازارها در ژاپن، هند و سراسر جنوب شرقی آسیا روز دوشنبه به مناسبت تعطیلات عمومی، بسته بودند.

قیمتها پس از انتشار آماری که نشان داد فعالیت کارخانه ای در چین که دومین اقتصاد بزرگ جهان و بزرگترین واردکننده نفت در جهان است، به دلیل قرنطینه های کرونایی، برای دومین ماه متوالی رشد منفی پیدا کرده و به پایین‌ترین رکورد از فوریه سال ۲۰۲۰ رسیده است، کاهش پیدا کردند.

توبین گوری، تحلیلگر کالاهای بانک کامن ولث در یادداشتی نوشت: کندی به این حد هنگامی که چین با حباب مسکن و نگرانیها نسبت به مداخلات دولتی فزاینده روبروست، احتمالا مسئله مهمی برای بازارهای کالا و اقتصاد جهانی خواهد بود.

در بخش عرضه، شرکت ملی نفت لیبی روز یکشنبه اعلام کرد فعالیتها در پایانه نفتی زیتونیه را موقتا ازسرمی گیرد تا ذخایر نفت در مخازن نگهداری را کاهش داده و از وقوع فاجعه زیست محیطی قریب الوقوع جلوگیری کند.

شرکت ملی نفت لیبی اواخر آوریل در پی اعتراضات سیاسی که باعث توقف فعالیت شماری از تاسیسات نفتی شده بود، برای ارسال محموله ها در زیتونیه وضعیت فورس ماژور اعلام کرده بود.

اما عاملی که مانع کاهش بیشتر قیمتها شد، تمایل اتحادیه اروپا به ممنوعیت واردات نفت روسیه تا پایان سال بود.

حدود نیمی از ۴.۷ میلیون بشکه در روز صادرات نفت روسیه به اتحادیه اروپا می رود و این کشور عامل تامین یک چهارم از نفت اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۰ بود.

در حالی که کشورهای غربی خرید نفت روسیه را محدود کرده اند، تاثیر این تحریمها روی عرضه جهانی چندان آشکار نشده است زیرا هند محموله های نفت روسیه را با قیمت پایین‌تری خریداری می کند.

تحلیلگران بانک رویال کانادا برآورد کردند واردات نفت خام هند از روسیه از کمتر از ۱۰۰ هزار بشکه در روز در سال ۲۰۲۱ به ۸۰۰ هزار بشکه در روز در آوریل صعود کرد و انتظار می رود تا زمانی که واشنگتن تحریمهای ثانویه را وضع نکرده است، هند به افزایش واردات از روسیه ادامه دهد.

بر اساس گزارش رویترز، پالایشگاههای نفت هند سرگرم مذاکره برای بستن قرارداد نفتی شش ماهه با روسیه برای واردات میلیونها بشکه نفت در ماه هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها