• ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۵
  • کد خبر: 74743
فولاد

یک ماه گذشته قیمت فولاد در بازارهای جهانی به دلیل جنگ روسیه و اوکراین افت داشته است. با شروع جنگ نگرانی از اختلال در عرضه موجب شد خرید های زیادی صورت گیرد و همین امر قیمت ها را بالا برد ولی رکود چین با شیوع مجدد کرونا قیمت فولاد را نزولی کرده است. علت دیگر این است که روسیه که یکی از تولیدکننده های اصلی فولاد دنیاست و ۴۵ درصد از کل تولید فولاد خود را سالانه صادر می کند، پس از وقفه ای جزیی در ماه مارس حال به بازار بازگشته است. تورم در بازارهای جهانی و هزینه بالای انرژی بر تقاضا اثر گذاشته و قرنطینه شدید در چین نیز بر وخامت اوضاع افزوده است.

به گزارش کالاخبر به نقل از فولاد ایران، سیاست کووید صفر چین و قرنطینه سختگیرانه که در ۲۷ استان آن مشاهده شده، تأثیری منفی بر قیمت فولاد داشته زیرا فعالیت‌های تولیدی و ساختمانی تحت تأثیر قرار گرفته و زنجیره‌های تأمین دچار اختلال شده است.

با توجه به اینکه شانگهای حدود یک پنجم از حجم فعالیت بنادر چین را اداره می کند و چین ۱۵ درصد از صادرات کالا در بازارهای جهانی را به خود اختصاص داده، کمبود کالاهای تولیدی می تواند تشدید شود و به فشارهای تورمی موجود جهانی بی افزاید زیرا شانگهای همچنان در قرنطینه است.

شاخص مدیران خرید ( پی ام آی) چین در ماه مارس به زیر ۵۰ واحد سقوط کرد که نشان دهنده فشارهای رکودی بر اقتصاد آن است. قیمت ورق گرم یک ماه گذشته تا ۱۰۰ دلار افت داشته به حدود ۸۲۰ دلار هر تن فوب رسیده است.

قیمت‌ سنگ‌ آهن خلوص ۶۲ درصد نیز از ۱۵۳ دلار یک ماه گذشته به ۱۲۸ دلار در هر تن سی اف آر  چین کاهش یافته است.

بازگشت روسیه به بازار صادرات با تخفیف های بالا بر روند قیمت ها تأثیر گذاشته است. صادرات محصولات نیمه تمام فولادی و چدن روسیه در قیمت های پایین باعث اختلالات قابل توجهی در قیمت گذاری ها شده است.

از طرفی یوروفر در آخرین گزارش خود خاطرنشان کرده که مصرف فولاد در اروپا در سال جاری به دلیل افزایش شدید قیمت انرژی، اختلالات مداوم در زنجیره تامین و شوک جنگ در اوکراین ممکن است تقریبا ۲ درصد کاهش یابد.

جنگ در اوکراین باعث ایجاد ابهامات جهانی شده که دلار آمریکا را در مقابل سایر ارزها تقویت کرده است. به عنوان مثال، دلار در برابر یورو در بالاترین سطح پنج سال اخیر معامله می شود. این امر بر بازار کامودیتی ها و فلزات آهنی فشار وارد کرده است.

علاوه بر این، جنگ فوق قیمت انرژی را به بالاترین حد خود رسانده، به طوری که بانک جهانی در گزارش اخیر خود اعلام کرد که این جنگ منجر به بزرگترین شوک قیمت کامودیتی ها از زمان بحران نفتی ۱۹۷۳ شده است.

قبل از جنگ، بانک جهانی انتظار داشت سال ۲۰۲۲ سال ثبات باشد و پیش بینی شده بود قیمت انرژی تنها ۲ درصد افزایش یابد و قیمت سایر کامودیتی ها ۲ درصد کاهش یابد. اکنون، این سازمان انتظار دارد قیمت انرژی در طول سال جاری ۵۱ درصد افزایش یابد.

قیمت انرژی به دلیل این واقعیت که روسیه صادرکننده عمده نفت و گاز است، افزایش قابل توجهی داشته است. اکنون انتظار می‌رود نفت خام برنت در سال ۲۰۲۲ به طور متوسط ۱۰۰ دلار در هر بشکه باشد که نسبت به سال گذشته ۴۲ درصد افزایش خواهد داشت، در حالی که قیمت گاز طبیعی اروپا دو برابر می‌شود و ۱۰ برابر بیشتر از سال ۲۰۲۰ خواهد بود.کاهش تقاضا به دلیل تورم انرژی بر قیمت فولاد تأثیر گذاشته، اما انتظار می‌رود که قیمت‌ها به تدریج در سه ماهه سوم و چهارم ۲۰۲۲ با عادی شدن عرضه و جریان داد و ستد تثبیت شود.

عوامل کلیدی که باید در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ مراقب آنها بود شامل تلاش های دولت چین برای تحریک فعالیت های اقتصادی پس از قرنطینه های کرونا و تأثیر آن بر قیمت مواد اولیه و همچنین میزان بهبود تقاضای فولاد در سطح جهانی با توجه به نرخ تورم بالا خواهد بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها