بورس کالا

از مهم ترین رویدادهای بورس کالای ایران در هفته گذشته برگزاری نخستین همایش تجلیل از برترین ها و تقدیر از ۵ چهره و ۴۰ شرکت برتر و همچنین آغاز معاملات خودرو در بورس کالای ایران بود.

تجلیل از برترین ها در بورس کالا

به گزارش کالاخبر ، نخستین همایش تجلیل از برترین های بورس کالای ایران در روز ۲۵ اردیبهشت ماه با حضور مقامات و مسئولان دولتی و بخش خصوصی برگزار و در این مراسم از ۵ چهره تاثیرگذار و پیشکسوت حوزه کالایی و همینطور ۴۰ شرکت تقدیر شد.

در این مراسم از محمدرضا پورابراهیمی، مهدی کرباسیان ، مصطفی طاهری، اردشیر سعد محمدی و محمد رضوانی فر به عنوان چهره های برتر تقدیر به عمل آمد.علاوه بر تقدیر از چهره ها، شرکت های فولاد مبارکه اصفهان، شرکت ملی صنایع مس ایران، فولاد خوزستان، ذوب آهن اصفهان و پالایش نفت اصفهان ۵ شرکت برتر به لحاظ ارزشی شناخته شدند.

صنعت خودرو از بستر بورس کالا بهره ببرد

وزیر امور اقتصادی و دارایی در همایش تجلیل از برترین‌های بورس کالا، ۶ محور مهم در نقشه راه توسعه بورس کالا را برشمرد و گفت: «عرضه اموال غیرمنقول»، «توسعه معاملات محصولات کشاورزی»، «تامین مالی تولید»، «ورود صنعت خودرو به بورس کالا»، «حذف مالیات ارزش افزوده گواهی سپرده کالایی» و «رونق رینگ صادراتی» می توانند جایگاه بورس کالا در اقتصاد ملی را بیش از گذشته تقویت کند.

سید احسان خاندوزی با تاکید بر مطلوبیت عملکرد بورس کالا و اینکه در چند سال اخیر مسیر مناسبی در روند توسعه این بورس دنبال شده، تصریح کرد: مسیر کنونی باید تداوم یابد و امید است روند بهبود کارکردهای این بورس در اقتصاد ملی مستمر باشد و جایگاه و مقام بورس کالا باید در حوزه شفافیت و رقابت، پُروزن و سهمگین‌ باشد.

به گفته وزیر اقتصاد بحث خودرو در بورس کالا با تاکید بر رویکرد سازوکار قیمت‌گذاری و شفافیت در اقتصاد و زدودن رانت‌ها در بستر رقابتی می‌تواند در فضای تعاملی دولت با مجلس به پیش برده شود که در این حوزه نمایندگان مجلس نیز بر ساماندهی بازار خودرو به کمک بورس کالا تاکید دارند.

پایان عصر رانت و فساد با محوریت بورس کالا

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرد که اقدامات اخیر دولت سیزدهم در مسیر اصلاحات قیمتی با پذیرش قاعده و نظام بازار با تاکید بر ظرفیت های بورس کالا یک فرصت تاریخی برای اقتصاد ایران به شمار می رود تا شفافیت و رقابت جایگزین رانت و فساد در اقتصاد شود. 

محمدرضا پورابراهیمی در همایش تجلیل از برترین‌های بورس کالای ایران با اشاره به ساختار منطقی و کارشناسی بورس کالا و کمک این سازوکار به سیاست‌گذاران اظهار کرد: پس از ثبت رکوردهای خیره بورس کالا در سال گذشته که منجر به معامله ۷۶ میلیون تن کالا به ارزش ۶۳۰ هزار میلیارد تومان شد، امروز مسیر برای توسعه ابزارهای مالی و تنوع کالاهای مورد معامله فراهم شده است که در این راه مهم، مجلس، دولت، صنایع و شورای عالی بورس تاکید جدی به این موضوع دارند.

به گفته وی با اصلاحات قیمتی شکل گرفته در اقتصاد ایران و ظرفیت‌های بازار سرمایه با تاکید بر استفاده از ظرفیت های بورس کالا، باید در جلوگیری از رانت و فساد و بهبود شفافیت و رقابت در اقتصاد، تلاش کرد که خوشبختانه رویه های فعلی قرار گرفتن در مسیر درست را نشان می دهد.

معاملات سلف مسکن در راه بورس کالا

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در نخستین همایش تجلیل از برترین های بورس کالا گفت: راه اندازی معاملات اوراق سلف مسکن و معاملات املاک و مستغلات بدون نیاز به تشریفات در بورس کالا در دستور کار قرار دارد.

مجید عشقی با اشاره اینکه به دنبال ورود دارایی های جدید به بازار مالی بورس کالا هستیم، گفت: راه اندازی معاملات اوراق سلف مسکن در دستور کار بورس کالاست که بحث های فقهی آن در مرحله پایانی قرار دارد و علاوه بر آن، توسعه معاملات مصالح ساختمانی و سلف فرآورده های نفتی را نیز در برنامه داریم.

او با اشاره اینکه در بازار املاک و مستغلات، معاملاتی شفاف بدون نیاز به تشریفات را در بورس کالا اجرایی خواهیم کرد، اظهار کرد: با اجرای اصلاحات اقتصادی همچون واقعی شدن قیمت ها از تولید تا توزیع که در جریان است، فرصت بی‌نظیری پیش آمده تا اقتصاد کشور بیش از گذشته از بستر بورس کالا بهره ببرد.

حجم معاملات بورس کالا معادل نیمی از حجم تجارت خارجی غیر نفتی

مدیرعامل بورس کالای ایران در همایش تجلیل از برترین های بورس کالا اعلام کرد با توجه به ثبت حجم معاملات ۷۶ میلیون تنی در سال ۱۴۰۰، مجموع حجم معاملات بورس کالا معادل نزدیک به ۵۰ درصد مجموع حجم سالانه تجارت خارجی غیرنفتی کشور است.

حامد سلطانی‌نژاد گفت: مرور معاملات بورس کالا در سال ۱۴۰۰ بیانگر جابه‌جایی تقریبا همه رکوردهای تاریخی بازار فیزیکی از سال ۸۶ یعنی زمان تاسیس بورس کالا تاکنون است؛ به طوریکه با رشد ۹۰ درصدی ارزش کل معاملات به نسبت سال ۹۹، این متغیر مهم از ۶۶۵ هزار میلیارد تومان (همت) عبور کرد.

به گفته وی رسیدن به معاملات بیش از ۷۶ میلیون تن انواع کالا و محصول به ارزش بیش از ۶۳۰ همت در بازار فیزیکی در مقیاس تولید ناخالص داخلی (GDP) قابل ملاحظه است و امید است با حمایت دولت و مجلس این روند رو به رشد و ثبت رکوردهای جدید ادامه دار باشد.

برنامه ویژه دولت برای تخصیص بهینه منابع از مسیر بورس کالا

معاون وزیر صمت تاکید دارد قیمت گذاری دستوری در برنامه‌های دولت جایی ندارد و دولت در برنامه ویژه‌ای به دنبال تخصیص بهینه منابع از مسیر بورس کالا است.

رضا محتشمی‌پور با تاکید اینکه بازار فولاد ایران با آسیب هایی مواجه است که بعضاً آنرا از حالت رقابتی خارج می کند، گفت: مدیریت این موضوع نیازمند طراحی های متناسب است و تا این جای کار از کمک بورس کالا برای تعادل‌بخشی در بازار فولاد به میزان زیاد بهره گرفته شده است و این مسیری است که باید ادامه یابد.

وی گفت: باید روی طراحی ساختارهای متناسب با فضای بازار کار کرد چراکه برای ایجاد ابزارهای جدید و حتی تنظیم مقررات پایش بازار و کشف قیمت عادلانه نیازمند همکاری بورس کالا هستیم و باید روی دانش آن کار کرد.

کارکرد مطلوب تجربه عرضه زنجیره فولاد در بورس کالا

قائم مقام وزارت صمت تاکید کرد تجربه عرضه کالاها به بورس کالا مانع از نوسان قیمت‌ها شد.

محمدصادق مفتح گفت: در این مدت و پس از تصمیمات گرفته‌شده برای زنجیره فولاد و عرضه این زنجیره در بورس کالا، شاهدیم که کمترین نوسان قیمتی در این کالا به وجود آمد.

وی تصریح کرد: یکی از ریل گذاری‌های اساسی انجام‌شده در وزارت صمت، برنامه‌ریزی برای عرضه همه نهاده‌های تولید در بورس کالا بوده است. این رویه در خصوص سیمان و سایر نهاده‌های تولید نیز مدنظر است و باید همه جوانب و موارد مرتبط به این تصمیم‌گیری به‌درستی برای ذینفعان تشریح شود.

بورس کالا چگونه به توسعه صنعت پتروشیمی کمک می کند

رئیس هیات‌مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران گفت: جایگاه و نقش بورس کالا در صنعت پتروشیمی کشور، شفافیت، کاهش هزینه مبادلات و همینطور عملی شدن پتانسیل‌هایی همانند پوشش ریسک یا تامین مالی است که البته اقتصاد ایران در سال‌های اخیر درگیر تحریم‌های شدیدی بوده و از این رو، اهمیت بورس کالا برای صنایع اهمیت ویژه تری پیدا کرده است.

سعید ترکمان اظهار کرد: به گواه آمارهای رسمی صنایع تکمیلی پتروشیمیایی با محور پلیمرها به شدت از صنایع مشابه خود در فاز ارزش آفرینی و اشغالزایی برجسته تر عمل کرده اند و آن را باید در توانمندی های این صنعت دید که در این مسیر سازوکار بورس کالا در توسعه و ارتقای این صنعت نقش ویژه ای داشته است.

رابطه برد-برد تولیدکننده و مصرف کننده در بستر بورس کالا

مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان گفت: بورس کالا دستاوردی ارزنده برای صنایع کشور است که توسعه بیشتر آن، رابطه برد-برد میان تولیدکننده و مصرف کننده را به شکل پایدار تامین می کند.

محمدیاسر طیب‌نیا در نخستین همایش برترین های بورس کالا گفت: به دنبال سیاست‌های دولت مبنی بر تکیه بر ظرفیت های بورس کالا در تعادل بخشی به بازارها، سیاست فولاد مبارکه نیز افزایش عرضه محصولات فولادی در بورس کالا و پوشش کل تقاضا حتی از طریق واردات است تا قیمت‌های منطقی و تعادل را در بازار شاهد باشیم.

وی با بیان اینکه ورق فولادی، کالایی است که با کمبود آن در بازار مواجه هستیم، اظهار کرد: با این وجود با تدابیری که در بستر بورس کالا اتخاذ شد، این بازار بدون ایجاد التهاب پیش رفت و تعادل مناسبی پیدا کرد.

معاملات خودرو در بورس کالا استارت خورد

همچنین از دیگر اتفاقات مهم هفته گذشته استارت معاملات خودرو در تالار نقره ای بود به طوری که در روز ۲۸ اردیبهشت ماه تابلوی معاملات بورس کالای ایران میزبان معامله ۵۵ دستگاه خودروی کارا گروه بهمن موتور بود و در این روز استارت معاملات خودرو در بورس کالا زده شد.

به این ترتیب گروه بهمن موتور با عرضه خودروی دو کابین و تک کابین کارا به بورس کالا آمد که در مجموع ۵۸ دستگاه خودرو کارا دو کابین و ۴۵ دستگاه کارا تک کاببن در تالار خودرو بورس کالا معامله شد.

ترافیک خودرویی نبش بندر انزلی

پس از معامله  ۱۰۳ دستگاه خودروی کارا تک کابین و دو کابین بهمن موتور در بورس کالا، مدیریت پذیرش بورس کالای ایران با صدور ۵ اطلاعیه از پذیرش خودرو سواری JAC-J۴، خودرو سواری JAC-S۵ و خودرو وانت KMC-T۸ تولید شرکت کرمان موتور و همچنین خودرو فیدلیتی و دیگنیتی تولید شرکت بهمن موتور خبر داد.

محصولات پذیرش شده شامل خودروهای سواری J۴-JAC و JAC-S۵ و وانت KMC-T۸ شرکت کرمان موتور و فیدلیتی و دیگنتی شرکت بهمن موتور می شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها