فیروزی

از آغاز بکار مجلس یازدهم بحث طرح ساماندهی بازار خودرو از سوی نمایندگان در کمیسیون صنایع و معادن مجلس مطرح بوده و در طرح مذکور برای ساماندهی و تعادل بخشی به بازار خودرو در حوزه عرضه و تقاضا، موضوع عرضه خودرو در بورس کالا پیشنهاد و مطرح شد.

حجت اله فیروزی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه در شرایط فعلی میزان تقاضای خودرو بسیار بیشتر از تولید و عرضه است به کالاخبر گفت: تولید هیچ گاه کفاف تقاضا را نمی دهد و جمعیت زیادی همواره در صف تقاضا قرار دارند، لذا بازار غیررسمی دومی شکل گرفته و رانت ها و مفاسد و نوسان‌های قیمتی شدیدی به وجود آمده که طبیعتا این مولفه ها واقعی نیستند.

فیروزی افزود: بحث قرعه کشی از موضوع‌های داغ این روزهای حوزه خودرو است و توزیع از این کانال به بازار با هدف تنظیم میان عرضه و تقاضا صورت گرفته است. با وجود اینکه در فرآیند قرعه کشی هدف تنظیم بازار و رساندن خودرو به دست متقاضیان و مصرف کنندگان واقعی است اما در عمل این امر محقق نشده و عموما خودرو به دست مصرف کننده واقعی نرسیده است.

وی ادامه داد: فرآیند قرعه کشی مشکلات عدیده ای دارد و وزیر صمت نیز به دنبال راهکارهای دیگری برای جایگزینی با قرعه کشی هستند و در این بین پیشنهاد مجلس که در قالب طرح ساماندهی بازار خودرو مطرح شده، عرضه خودرو در بورس کالا است.

به گفته فیروزی هدف از ارایه طرح ساماندهی بازار خودرو، ایجاد تنظیم گری میان عرضه و تقاضا از طریق سازوکار بورس کالا است.

وی اظهار کرد: در این موضوع چند نکته و پیش شرط وجود دارد و یکی از آنها این است که افراد متقاضی خرید از بورس کالا نباید مالک خودرو باشند و ظرف چند سال آینده اجازه فروش آن را نداشته باشند. لذا در طرح اولیه الزاماتی برای ساماندهی خودرو ایجاد شده بود که آن الزامات سبب از بین رفتن رانت و مفسده و نابسامانی های فعلی بازار می شود.

فیروزی ادامه داد: به نظر می رسد زیرساخت های عرضه خودرو در بورس کالا با توجه به تجربیات چندین ساله این بورس در مبادلات کالاهای متنوع و پرشمار، فراهم باشد و از سوی دیگر در این بخش می توان به گونه ای پیش رفت که نحوه استفاده از این ظرفیت برای همگان ممکن شود. نیاز به آشنایی مردم با نحوه معاملات بورس نیز وجود دارد و به نوعی باید مشخص شود کدام خودروها و به چه میزانی در بورس کالا عرضه می شود. 

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید کرد: در شرایط فعلی که تولید به مراتب کمتر از تقاضا است، با فراهم شدن سازوکار عرضه در بورس کالا می توان بخشی از مشکلات و مفاسد گذشته در بازار خودرو به ویژه در نظام توزیع را از بین برد. البته توجه داشته باشیم که به دلیل همین کمبود عرضه به واسطه مکفی نبودن تولید، عرضه در بورس کالا تنها راهکار نبوده و باید در کنار آن، اقداماتی در راستای واردات اندیشیده شود تا خلا میان عرضه و تقاضا را پوشش دهیم. 

فیروزی اظهار داشت: از سوی دیگر باید تلاش شود با انجام برخی برنامه های اقتصادی، بازار خودرو از یک بازار سرمایه ای به مصرفی تبدیل شود و سرمایه ها به جای بازارهای سوداگرانه به بخش های تولیدی سوق پیدا کند.  

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: بورس کالا بستری رقابتی است که افراد می توانند با اعتماد بیشتر در رقابت با یکدیگر به کشف قیمت های واقعی و منطقی کمک کنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها