بوکسیت

بوکسیت به‌عنوان ماده اولیه تولید آلومینا در جهان در صنایعی نظیر آلومینیوم، کاشی‌سازی و ... مورد استفاده قرار می‌گیرد. علیرغم اهمیت این ماده اولیه، تعداد تولیدکنندگان آن در جهان چندان زیاد نبوده و تنها کشورهای محدودی تولید می‌کنند. در گزارشی که از نظر می گذرد ۱۰ تولیدکننده بوکسیت جهان در سال ۲۰۲۱ معرفی شده اند.

به گزارش کالاخبر به نقل از باشگاه آلومینیوم، استرالیا به‌عنوان بزرگترین تولیدکننده بوکسیت در جهان طی سال ۲۰۲۱، ۱۱۰ میلیون تن بوکسیت تولید کرده است. پس از استرالیا، چین در مقام دوم تولید بوکسیت قرار دارد که سالانه ۸۶ میلیون تن بوکسیت تولید می‌کند و درنهایت گینه در مقام سوم تولید بوکسیت در سال ۲۰۲۱ قرار گرفت.

ارقام به میلیون تن است

استرالیا:

تولید بوکسیت استرالیا هم برای اقتصاد استرالیا و هم برای اقتصاد جهانی نقش مهمی دارد. در این صنعت، بوکسیت ماده اولیه تولید آلومینا و آلومینیوم است. در سال ۲۰۲۱ استرالیا با تولید یک سوم بوکسیت جهان، رتبه نخست تولید بوکسیت را از آن خود کرد. این کشور از دهه ۶۰ تاکنون نقش بسزایی در صنعت بوکسیت جهانی ایفا کرده است. علاوه بر این، استرالیا یکی از بزرگترین صادرکنندگان بوکسیت و دومین تولیدکننده آلومینا در جهان محسوب می‌شود.

در سال ۲۰۲۱، استرالیا پس از چین، به‌عنوان بزرگترین صادرکننده بوکسیت در جهان شناخته شد به‌طوری‌که ۳۷.۸ میلیون تن بوکسیت صادر نمود.

چین:

چین سالهاست که به‌عنوان اقتصاد رقیب ایالات‌متحده شناخته می‌شود. این کشور دارای منابع عظیم بوکسیتی است. منابع بوکسیتی چین عمدتاً در شانگزی (Shanxi)، شاندونگ هنان (Shandong Henan)، گوایزو (Guizhou)، گوانگزی Guangxi)) و ینان  (Yunan)واقع شده‌اند.

تولید داخلی بوکسیت چین در سال ۲۰۲۱ به ۸۶ میلیون تن رسید که با این حساب چین به‌عنوان دومین تولیدکننده بزرگ پس از استرالیا شناخته شد. در سال ۲۰۲۰ گینه پس از استرالیا بزرگترین تولیدکننده بوکسیت در جهان بود.

در سال ۲۰۲۱، چین ۱۱۰ میلیون تن بوکسیت وارد کرد. چین بزرگترین واردکننده بوکسیت در جهان به‌شمار می‌رود.

گینه و استرالیا دو صادرکننده اصلی بوکسیت به چین بوده و پس از این‌دو، اندونزی به‌عنوان یکی از بزرگترین صادرکنندگان بوکسیت به چین شناخته می‌شوند.

ازطرفی گینه ۵۲ درصد از کل بوکسیت واردشده به چین را تأمین می‌کند. به‌ترتیب استرالیا ۳۱ درصد و اندونزی ۱۵ درصد بوکسیت وارداتی چین را تأمین می‌کنند.

پیش‌بینی می‌شود که در سال ۲۰۲۲، واردات بوکسیت چین به رقم ۱۳۰ میلیون تن برسد.

گینه:

کشور گینه واقع در غرب آفریقا دارای بزرگترین منابع بوکسیتی جهان است که ذخایر آن ۷.۴ میلیارد تن برآورد می‌شود. این کشور آفریقایی در سال ۲۰۲۰ پس از استرالیا در مقام دوم تولید بوکسیت جهان قرار گرفت اما در سال ۲۰۲۱، تنها با ۱ میلیون تن اختلاف، پس از چین در مقام سوم تولید بوکسیت جهان قرار گرفت.

گینه بزرگترین صادرکننده بوکسیت در جهان است. این کشور در سال ۲۰۲۱ با مشکلات سیاسی عدیده‌ای مواجه گردید که برروی تولید بوکسیت آن تأثیرگذار بود.

با توجه به تصمیم اخیر اندونزی مبنی بر منع صادرات مواد معدنی در سال ۲۰۲۲، پیش‌بینی می‌شود که گینه به‌عنوان گزینه جایگزین انتخاب شود و درنهایت منجر به افزایش صادرات بوکسیت گینه شود.

هدف نهایی از این تصمیم، کاهش صادرات بوکسیت به خارج از گینه و افزایش تولید داخلی آلومینا خواهد بود به‌طوری‌که چندی پیش دولت به شرکت‌ها اعلام کرد که راهکاری برای احداث کارخانه تولید آلومینا در داخل گینه ارائه دهند.

مهم‌ترین عامل افزایش تمایل به تولید داخلی آلومینا در گینه، افزایش درآمدزایی است.

برزیل:

برزیل به‌عنوان بزرگترین کشور آفریقای جنوبی و آمریکای لاتین، ۲.۶ میلیارد تن منابع بوکسیتی دارد و درحال‌حاضر چهارمین تولیدکننده بزرگ بوکسیت در جهان به‌شمار می‌رود به‌طوری‌که در سال ۲۰۲۱، ۳۶ میلیون تن بوکسیت تولید نمود.

برزیل در میان کشورهایی قرار دارد که مقادیر بالایی مینرال تولید می‌کنند. درواقع می‌توان گفت بخش معدن برزیل ۷ درصد از تولید ناخالص ملی این کشور را تشکیل می‌دهد. برزیل با توجه به منابع غنی مینرالی که دارد، بزرگترین صادرکننده مینرال در جهان محسوب می‌شود.

دولت پارا (Para) بزرگترین تولیدکننده بوکسیت در برزیل است به‌طوری‌که ۹۵-۹۳ درصد از کل بوکسیت تولیدی برزیل، در پارا تولید می‌شود. واحد تصفیه آلومینای آلونورت (Alunorte) وابسته به شرکت نورسک‌هیدرو، بوکسیت موردنیاز خود را از دو منبع اصلی تهیه می‌کند:

مینرا کائو ریو دی نورت (Minera Cao Rio do Norte (MRN)) که در غرب پارا واقع شده است.

معدنی در نزدیکی شهر پاراگومیناس.

هند:

در سال ۲۰۲۱ تولید بوکسیت هند به ۲۳ میلیون تن رسید و پیش‌بینی می‌شود که طی سال‌های آتی این رقم افزایش یابد. البته این صنعت طی سال‌های اخیر با مشکلات متعددی مواجه بوده که قوانین سفت و سخت دولتی، یکی از موانعی است که برسر راه این صنعت قرار گرفته است.

اودیشا Odisha)) بزرگترین تولیدکننده بوکسیت در هند است به‌طوری‌که بیش از نیمی از کل بوکسیت تولیدشده هند در اودیشا تولید می‌شود. منابع پانچ پاتمال (PanchPatmali) در منطقه کوراپوپ (Koraput)، با ارزش‌ترین منابع بوکسیتی این منطقه محسوب می‌شوند.

از مناطق اصلی تولیدکننده بوکسیت در هند عبارتند از: گوجارات (Gujarat)، جارکاند (Jharkhand)، ماهاراشترا (Maharashtra)، تأمیل نادو (Tamil Nadu) و  مادیا پرادش (Madhya Pradesh).

وجود بوکسیت فراوان و دسترسی به آن موجب شده که تولید فلز آلومینیوم در هند به‌عنوان یکی از صنایع اصلی این کشور شناخته شود.

با توجه به اینکه پیش‌بینی می‌شود طی ۵ سال آینده تقاضا برای فلز آلومینیوم دو برابر شود، هند می‌تواند با افزایش استخراج بوکسیت، این کمبود را جبران نماید.

اندونزی:

اندونزی واقع در جنوب‌شرقی آسیا، یکی از بزرگترین صادرکنندگان بوکسیت در جهان بوده به‌طوری‌که در بازه‌ زمانی ژانویه-اکتبر ۲۰۲۱ این کشور ۱۳.۸ میلیون تن بوکسیت صادر نمود.

که نشان‌دهنده ۱۶ درصد کاهش صادرات نسبت به همین بازه در سال ۲۰۲۰ بوده است. با این وجود این کشور در سال ۲۰۲۱، ۱۸ میلیون تن بوکسیت تولید کرده است.

با توجه به برنامه بلندمدت اندونزی مبنی بر منع صادرات منابع مینرالی، پیش‌بینی می‌شود که در سال ۲۰۲۲ نیز شاهد کاهش بیش از پیش صادرات بوکسیت از این کشور باشیم. این ممانعت تأثیری بر موجودی آلومینای چین نخواهد گذاشت چراکه چین خود صاحب واحد تصفیه آلومینای انحصاری در اندونزی بوده و یا به‌نحوی در واحدهای تولیدی سرمایه‌گذاری کرده است.

منابع اصلی بوکسیتی در جزایر ری‌آئو (Riau)، جزایر بانگ کابلیتونگ (Bangka Belitung) و غرب کالیمانتان (Kalimantan) واقع شده‌اند.

روسیه:

در سال ۲۰۲۱، کشور روسیه مجموعاً ۶.۲ میلیون تن بوکسیت تولید کرد که عموماً از شمال اورالز (Urals) تأمین شد. این منطقه ۸۰ درصد از مجموع بوکسیت موردنیاز روسیه را تولید می‌کند.

معادن اورالز، ۳۰ درصد از منابع بوکسیتی روسیه را به خود اختصاص داده‌اند.

روسیه بوکسیت را عمدتاً به‌صورت آلومینا جهت تأمین واحد ذوب روسال وارد می‌کند. این کشور صاحب پروژه‌های بزرگ بوکسیتی در جامائیکا و استرالیا بوده که درحال‌حاضر به‌علت جنگ اوکراین با منع صادرات استرالیا مواجه شده است.

روسال یکی از بزرگترین تولیدکنندگان آلومینیوم در خارج از چین است به‌طوری‌که ۶ درصد از کل تولید آلومینیوم جهان را به خود اختصاص داده است. قبل از جنگ اوکراین کارشناسان تولید آلومینیوم جهان را در سال ۲۰۲۲، ۷۰ میلیون تن پیش‌بینی کرده بودند.

جامائیکا:

گفته می‌شود که یکی از بزرگترین دستاوردهای اقتصادی در منطقه کارائیب، استخراج بوکسیت در جامائیکا باشد.

در سال ۲۰۲۱ جامائیکا، ۵.۸ میلیون تن بوکسیت تولید نمود. مقادیر عظیمی از این بوکسیت جهت تولید آلومینا مورد استفاده قرار گرفت و مابقی آن صادر شد. شرکت روسی روسال و شرکت آمریکای نیودی New Day)) بزرگترین مشتریان بوکسیت جامائیکا محسوب می‌شوند.

قزاقستان:

قزاقستان با تولید ۵.۲ میلیون تن بوکسیت در سال ۲۰۲۱، مقام نهم تولید را به خود اختصاص داده است. معادن KBRV و  گروه تورگی (TBRU)، اصلی‌ترین معادن استخراج بوکسیت در این کشور هستند.

در سال ۱۹۶۲، بهره‌برداری از این معادن به‌منظور کمک به واحد ذوب آلومینیوم قزاقستان، آغاز گردید.

عربستان سعودی:

بهره‌برداری از منابع مینرالی و بالاخص بوکسیت در عربستان با هدف جایگزین‌سازی صنعت نفت از ۲۰ سال قبل آغاز شد.

در سال ۲۰۲۱ عربستان‌سعودی موفق به تولید ۴.۳ میلیون تن بوکسیت شد و به مقام دهم در لیست تولیدکنندگان رسید.

نتیجه‌گیری:

پیش‌بینی می‌شود که با پیشرفت بهره‌برداری از معادن گینه و استرالیا، تولید جهانی بوکسیت در سال ۲۰۲۲ با افزایش مواجه گردد.

گینه و استرالیا همواره به‌عنوان بزرگترین صادرکنندگان این محصول، بازار جهانی را دردست خواهند گرفت.

۱۰ کشور برتر تولیدکننده بوکسیت در سال ۲۰۲۱

انتظار می‌رود که قیمت جهانی بوکسیت همواره تحت‌تأثیر میزان واردات بوکسیت به چین، ‌شرایط سیاسی گینه و زنجیره تولید قرار گیرد. واحدهای جدید تولید آلومینیوم چین از واردات بوکسیت ارزان‌قیمت گینه و اندونزی بهره‌مند خواهند شد و با توجه به سرمایه‌گذاری عظیم چین در صنعت آلومینای اندونزی‌،‌ منع صادرات اندونزی بر صادرات آلومینای این کشور به چین در سال ۲۰۲۲ تأثیر نخواهد گذاشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها