بورس کالا

در هفته گذشته رویدادها و اظهارنظرهای مختلفی در حوزه بورس کالای ایران صورت گرفت که از مهم ترین عناوین آن ها می توان به "بخشنامه معافیت مالیاتی گواهی سپرده‌ کالایی به زودی ابلاغ می شود"، "دارایی های جدید در راه بازار مشتقه و گواهی سپرده کالایی"،"مزایا و منافع معاملات گواهی سپرده شمش طلا"،"مزایای مهم فروش متری مسکن در بورس کالا"،"روش های فروش املاک در بورس کالا" اشاره کرد.

طرح تنظیم بازار کالاهای مشمول عرضه در بورس‌های کالایی از دستور کار مجلس خارج شود

به گزارش کالاخبر ، در هفته گذشته مجید عشقی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار طی نامه‌ای از محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی درخواست کرد تا طرح تنظیم بازار کالاهای مشمول الزام به عرضه در بورس‌های کالایی از دستور کار هفته جاری مجلس خارج و به کمیسیون اقتصادی مجلس ارجاع و با اصلاحات اساسی و رفع ابهام به طرح اصلاح قانون بازار اوراق بهادار الحاق شود.

رییس سازمان بورس، در این نامه بیان کرد: ضمن تشکر از توجه ویژه به مسایل بازارسرمایه و وضعیت و تحولات و اقتضائات مربوط به آن، با عنایت به اینکه طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد با رویکرد اصلاح سیاست‌های تنظیم بازار (تغییر عنوان: طرح تنظیم بازار کالاهای مشمول الزام به عرضه در بورس‌های کالایی) در دستور کار هفته جاری مجلس شورای اسلامی قرار دارد، به استحضار می‌رساند با توجه به دلایل و وجود ابهامات اساسی در طرح یاد شده و همچنین تاثیرات غیر قابل جبرانی که ممکن است اجرای طرح یاد شده به ساختارها و ارکان بازارسرمایه ایجاد کند، از حضرتعالی درخواست می شود حسب صلاحدید با توجه به اختیارات ریاست مجترم جلسه در مادده ۱۵۳ قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، طرح مذکور از دستور کار هفته جاری خارج شده و به کمیسیون اقتصادی مجلس ارجاع و با اصلاحات اساسی و رفع ابهام به طرح اصلاح قانون بازار اوراق بهادار الحاق شود.

بخشنامه معافیت مالیاتی گواهی سپرده‌ کالایی به زودی ابلاغ می شود

پیش نویس مربوط به رفع ابهام‌ مالیاتی گواهی سپرده کالایی براساس قانون بودجه ۱۴۰۱ در سازمان امور مالیاتی تهیه و به تایید سازمان بورس و اوراق بهادار رسیده و قرار است به زودی بخشنامه آن ابلاغ شود و به محض ابلاغ این بخشنامه، شاهد ورود دارایی های جدید و معاملات پیوسته گواهی سپرده کالایی محصولات مختلف خواهیم بود.

جواد فلاح، مدیر بازارهای مالی بورس کالای ایران با اشاره به معافیت های مالیاتی به عنوان یکی از موضوع‌های مهم در بحث گواهی سپرده کالایی پیوسته گفت: با ابلاغ بخشنامه مزبور، باید برخی تغییرات نیز از سوی شرکت مدیریت فناوری بورس تهران در سامانه های معاملاتی گواهی سپرده کالایی اتفاق بیافتد.

به گفته وی مدل ایده آلی که بورس کالا به دنبال آن است، شروع معاملات کالاها در قالب گواهی سپرده کالایی به صورت پیوسته است که این همان روند مهم توسعه بورس کالا و استقرار نظام انبارداری مطلوب در سراسر کشور است.

دارایی های جدید در راه بازار مشتقه و گواهی سپرده کالایی

مدیر بازار مشتقه و صندوق های کالایی بورس کالای ایران گفت: با توجه به اینکه مشکل مالیاتی در حوزه معاملات گواهی سپرده کالایی تقریبا حل شده است، دارایی های زیادی از جمله شمش طلا، مس کاتد، آلومینیوم، قیر و محصولات پتروشیمی در صف ورود به معاملات گواهی سپرده و قراردادهای آتی قرار دارند و راه اندازی صندوق های فلزات اساسی نیز از دیگر برنامه های بورس کالا به شمار می رود. در همین زمینه مجوز دو صندوق چند کالایی در حال اخذ از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار است.

رحمان آراسته گفت: معاملات پرحجمی که در حوزه آپشن به ویژه در بورس کالا در حال وقوع است ما را به آینده این بازار امیدوار کرده است؛ چرا که رصد قیمت ها و حجم معاملات انجام شده نشان می دهد بازار به بلوغ رسیده است.

وی افزود: برنامه ریزی شده گواهی سپرده پیوسته مس کاتد و آتی آن راه اندازی شود. همچنین راه اندازی معاملات گواهی سپرده و آتی محصول‌هایی نظیر آلومینیوم، قیر، محصول‌های پتروشیمی و فلزات و همینطور صندوق های فلزات اساسی از دیگر برنامه هاست و با راه اندازی آن‌ها انتظار بازارهایی پر عمق، جذاب و پویا را خواهیم داشت. کما اینکه صندوق های کالایی در چند وقت اخیر بازدهی خوبی را نصیب سرمایه گذاران کرده اند.

مزایا و منافع معاملات گواهی سپرده شمش طلا

عضو هیات مدیره ایمیدرو با اشاره به مزیت های معاملات گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالا تاکید کرد، با راه اندازی این معاملات انتظار می‌رود تا ۶ هزار میلیارد تومان گردش مالی در سال با حفظ ذخایر فیزیکی طلا انجام شود.

امیر خرمی شاد خاطرنشان‌کرد: به‌منظور مدیریت موضوع، ایمیدرو به نمایندگی از وزارت صمت ماموریت یافت تا در سریعترین زمان ممکن و با تکیه بر مکانیزم شفاف بورس کالا، اقدام به راه‌اندازی معاملات گواهی سپرده شمش طلا کند.

به گفته این مقام مسوول، از مزایای این الگو می‌توان به رونق گرفتن معاملات بورس کالا، قدرت نقدشوندگی بالا، امنیت نگهداری، معافیت از پرداخت مالیات و عوارض، کارمزد پایین نسبت به بازار فیزیکی، پوشش ریسک تورم، شفافیت قیمت بر اساس عرضه و تقاضا و قابلیت دسترسی برای همه مردم، امکان معامله در بازار ثانویه و توثیق اوراق به عنوان پشتوانه دریافت تسهیلات یاد کرد.

مزایای مهم فروش متری مسکن در بورس کالا

مدیرعامل بانک مسکن می گوید: طرح فروش متری مسکن در بورس کالا اقدام بسیار خوبی خواهد بود که مردم بتوانند سپرده‌گذاری کرده و برای خودشان یا فرزندشان به صورت متری خرید مسکن انجام دهند و بعد از گذشت چند سال به مرور صاحب خانه شوند. 

محمود شایان با بیان اینکه مجوز شورای فقهی بانک مرکزی را برای این اقدام اخذ کردیم، گفت: در شورای فقهی بورس ابهام‌هایی وجود دارد که در حال مکاتبه هستیم اما سایر اقدام‌ها انجام شده و آماده‌ایم پس از موافقت سازمان بورس و اوراق بهادار، طرح را اجرایی کنیم.

وی تصریح کرد: طرح خرید متری مسکن به مرور جایگزین تسهیلات مسکن جوانان خواهد شد و برای مردم مطلوبیت خواهد داشت، چرا که می‌توانند ارزش پولشان را متناسب با قیمت آپارتمان حفظ کنند.

روش های فروش املاک در بورس کالا

سرپرست مدیریت مطالعات اقتصادی و امور بین الملل بورس کالای ایران در تشریح فروش املاک در بورس کالا از فروش املاک به شکل عرضه فیزیکی یا صندوق سرمایه گذاری در بورس کالا خبر داد.

معین محمدی پور با بیان اینکه بورس کالا دارای مشتریانی محدودتر اما در ابعاد بزرگتر است، افزود: عرضه محصول هایی همچون سیمان، میلگرد، شیشه، ورق های فولادی و ... را می‌توان در این بازار به شکل فیزیکی انجام داد. از طرفی معاملات اوراق بهادار مبتنی بر کالا نیز در بورس کالا طراحی شده که افراد در ابعاد پایین سرمایه گذاری کنند و تاکنون عرضه سیمان، شیشه، میلگرد، سکه، زعفران و پسته از این طریق انجام گرفته است.

وی افزود: صندوق‌های املاک و مستغلات نیز به نوعی اوراق بهادار سازی املاک بزرگ شناخته می‌شوند. واحدهای تجاری بزرگ را که نمی‌توان یکجا به فروش رساند، در اوراق بهادار سازی تبدیل به صندوق املاک کرده و بدون این‌که مدیریت از دست رود، درصدی از آن به فروش می‌رود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها