حامد سلطانی نژاد

مجمع عمومی عادی سالانه شرکت بورس کالای ایران صبح امروز با حضور بیش از ۵۶ درصد سهامداران این شرکت برگزار شد و حامد سلطانی نژاد، مدیرعامل بورس کالای ایران علاوه بر تشریح دستاوردهای سال ۱۴۰۰، اهم برنامه های این بورس در سال جاری را تشریح کرد. توسعه بازار گواهی سپرده کالایی از طریق محصول‌های صنعتی، رونق معاملات خودرو، تعمیق بازار فروش املاک و مستغلات و ایجاد زیرساخت الکترونیک معاملات صادراتی در راستای تعاملات با گمرک و بانک مرکزی از جمله برنامه های امسال بورس کالاست.

پیام هیات مدیره بورس کالای ایران

*محسن نعمتی- حامد سلطانی نژاد، مدیرعامل بورس کالای ایران در ابتدای سخنرانی خود در مجمع عمومی سالانه شرکت به پیام هیات مدیره بورس کالای ایران به سهامداران اشاره کرد و گفت: بورس کالای ایران در سال گذشته که مطابق رهنمودهای مقام معظم رهبری با شعار «تولید، پشتیبانی ها، مانع زدایی ها» نام گذاری شده بود، با تمام فراز و فرودها، همچون سنوات گذشته برگ زرینی به کارنامه موفقیت های خود اضافه کرد.

وی افزود: بزرگترین بازار متشکل کالایی و اوراق بهادار مبتنی بر کالای کشور در این مقطع زمانی ارزش کل معاملات را به رقم ۶۶۵ هزار میلیارد تومان ارتقا داد که افزایش ۹۰ درصدی نسبت به سال ۹۹ داشت و این مهم نشان دهنده حرکت رو به جلو در راستای تحقق ماموریت های محوله به این بورس است. 

وی افزود: گذشته از افزایش ارزش و حجم معاملات در بازارهای مختلف بورس کالا، راه اندازی بسترها و ابزارهای معاملاتی جدید از جمله توسعه معاملات حراج باز، معاملات سیمان، راه اندازی صندوق های سرمایه گذاری طلا، راه اندازی معاملات گواهی سپرده برنج، میلگرد، شیشه و سیمان از جمله اقدامات توسعه محوری بود که در این سال، موجب گسترش محیط کسب و کار بزرگترین بورس کالایی کشور شد.

سلطانی نژاد تصریح کرد: مجموعه اقدامات صورت گرفته حاکی از نقش پررنگ و اثرگذاری بورس کالا در اقتصاد کشور به خصوص در برآورده کردن نیاز بخش های مختلف اقتصاد به ویژه صنایع بالادست و پایین دست در کنار کارکرد کشف قیمت رقابتی، کاهش هزینه های معاملاتی، امنیت اقتصادی، تامین مالی و در نتیجه رونق اقتصادی و حمایت از تولید است.

مدیرعامل بورس کالای ایران گفت: تمامی دستاوردهای شرکت بورس کالای ایران در سال ۱۴۰۰ را در سایه الطاف خداوند متعال، مرهون اعتماد و حمایت های سهامداران و تلاش بی وقفه همکاران متخصص و متعهد در جهت نیل به اهداف شرکت می دانیم که بدین وسیله مراتب تشکر و قدردانی خود را از آنان اعلام می کنیم.

وی یادآور شد: بورس کالای ایران همچون سال های گذشته در سال ۱۴۰۱ نیز در راستای ماموریت و چشم انداز خود مبنی بر  مرجعیت پایدار کشف قیمت و معاملات مبتنی بر کالا و اوراق بهادار کالایی بر آن است با تمرکز بر توسعه خطوط کسب و کار جدید در کنار گسترش و تعمیق بازارها و توسعه ابزارهای نوین، زنجیره خدمات خود را تکمیل کرده و در ارتقای شفافیت، سلامت و رونق اقتصاد ملی کشور نقش آفرینی کند.

به گفته سلطانی‌نژاد بورس کالای ایران به عنوان ۱۵ شرکت برتر از نظر شفافیت اطلاعات در میان شرکت های بورسی از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار انتخاب شد.

وی ابراز امیدواری کرد، بورس کالای ایران در سال ۱۴۰۱ که با شعار «سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» نام گذاری شده است، بتواند با به کارگیری ظرفیت ها و توانمندی های خود در بازار سرمایه، همچون گذشته سهم شایانی در حمایت از زنجیره تولید کشور از طریق ارتقا شفافیت و کارایی بازار داشته باشد.

مدیرعامل بورس کالای ایران با تاکید اینکه چشم انداز شرکت تبدیل شدن به مرجع پایدار کشف قیمت و معاملات مبتنی بر کالا و اوراق بهادار کالایی است، گفت: ماموریت شرکت نیز کشف قیمت و ارائه دهنده خدمات متنوع مبتنی بر کالا و اوراق بهادار کالایی در راستای پاسخ به نیازهای صاحبان صنایع، تجار و فعالان بازار سرمایه از طریق بستری رقابتی، منصفانه، شفاف و امن بوده و بدین منظور با بهره گیری از سرمایه های انسانی سرآمد و فناوری های نوین، همواره ضمن تمرکز بر بازارهای داخلی به دنبال شناسایی و بهره برداری از فرصت های بین المللی خواهد بود.

اهم رویدادهای مهم سال ۱۴۰۰

مدیرعامل بورس کالای ایران در ادامه به اهم دستاوردهای سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: انتقال نماد بورس کالا به تابلوی اول بورس تهران، تعداد ۵۱۷ پذیرش صورت گرفته براساس کالا، تولید کننده و عرضه کننده، پذیرش ۷۶ انبار در سراسر کشور، راه اندازی صندوق های کالایی دارایی پایه طلای لوتوس، راه اندازی معاملات گواهی سپرده ۶ کالای جدید برنج، سیمان، مس کاتد، میلگرد، نخود و شیشه، پذیرش شرکت های تولید کننده کالای سیمان، تنوع بخشی به معاملات رینگ صادراتی(آلومینیوم، مس و..)، تکمیل زنجیره عرضه فولاد (با عرضه آهن اسفنجی) و راه اندازی معاملات مناقصه (دارایی پایه کنتور سه فاز) از مهم ترین اقدامات شرکت در سال گذشته بود.

وی همچنین اعلام کرد: توسعه و ارتقا سیستم ها و سامانه های فناوری اطلاعات و ارتباطات، بهبود فرآیندهای کسب و کار، توسعه فرهنگ سرمایه گذاری و ارتقای سواد مالی در حوزه کالایی، توسعه کالا و دارایی پایه جدید بر روی بازارها و ابزارهای فعلی و تعمیق بازارهای موجود از مهم ترین اقدامات سال ۱۴۰۰ بورس کالای ایران به شمار می رود.

سال ۱۴۰۰ از نگاه آمار

سلطانی نژاد در ادامه به ارزش معاملات بورس کالای ایران در سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و افزود: ارزش کل معاملات بورس کالا در سال گذشته با افزایش ۹۰ درصدی نسبت به سال ۹۹ به ۶۶۵ هزار میلیارد تومان رسید. همچنین در بازار فیزیکی بیش از ۷۶ میلیون تن انواع کالا به ارزش ۶۳۰ هزار میلیارد تومان دادوستد شد که نسبت به سال ۹۹ با رشد ۱۲۸ درصدی در حجم و ۱۰۲ درصدی در ارزش مواجه شده است.

وی افزود: همچنین در سال ۱۴۰۰ و در تالار محصول‌های صنعتی ۵۷ میلیون تن کالا به ارزش ۳۷۰ هزار میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت و در تالار محصول‌های پتروشیمی ۵.۴ میلیون تن کالا به ارزش ۱۴۵ هزار میلیارد تومان دادوستد شد. در تالار فرآورده های نفتی نیز ۱۳ میلیون تن انواع کالا به ارزش ۱۰۷ هزار میلیارد تومان معامله شد و ارزش معاملات بازار مالی بورس کالا نیز به ۳۴،۹ هزار میلیارد تومان رسید.

تشریح برنامه های ۱۴۰۱

سلطانی نژاد در ادامه به راهبردهای بورس کالا در سال ۱۴۰۱ اشاره کرد و افزود: توسعه نشان تجاری و ترویج کارکردها و فرهنگ سازی با رویکرد توسعه پایدار، توسعه و تنوع خطوط کسب و کار بورس کالا، توسعه تعاملات و همکاری با نهادهای مالی، توسعه متوازن در تعامل با نهادهای حاکمیتی، سیاست گذار و نظارتی ضمن هویت مستقل بورس کالا، تعمیق بازارهای موجود و توسعه دارایی های پایه جدید روی ابزارهای فعلی با رویکرد بازاریابی، مشتری مداری با رویکرد بهبود کیفیت در خدمات، توسعه و ارتقا سیستم ها و روش ها و بهبود نظام های جامع مدیریت سرمایه انسانی از مهم ترین راهبردهای شرکت در سال جاری است.

وی افزود: بازطراحی و بهبود سازوکارهای حراج، توسعه بازار گواهی سپرده کالایی از طریق محصول‌های صنعتی، توسعه بازار معاملات خودرو در بورس کالا، توسعه بازار فروش املاک و مستغلات، راه اندازی سامانه ثبت و تایید عرضه توسط عرضه کنندگان، راه اندازی سامانه امضای الکترونیک و تعریف و راه اندازی صندوق های سرمایه گذاری کالایی جدید از جمله مهم ترین برنامه های امسال است.

مدیرعامل بورس کالای ایران در پایان اضافه کرد: همچنین راه اندازی سامانه ارتباط با مشتریان بورس کالا، به کارگیری ابزارهای تامین مالی در زنجیره تامین جهت تسویه معاملات، پیاده سازی مدیریت دانش، ایجاد زیرساخت الکترونیک معاملات صادراتی در راستای تعاملات با گمرک و بانک مرکزی، راه اندازی سامانه تحویل، طراحی سامانه جدید مدیریت کارگزاران و سامانه رسیدگی الکترونیک به اعتراض‌ها از دیگر برنامه های امسال بورس کالا است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها