خودرو

طرح عرضه خودرو در بورس کالا که از مدت‌ها پیش به عنوان راهکاری برای اصلاح شیوه قیمت‌گذاری و همچنین تنظیم بازار مطرح بوده است می رود به تدریج و با عرضه چند محصول خودروسازان به بورس کالا، وارد کانال اجرا شود، طرحی که به گفته یک مقام خودرویی بهترین راهکار پس از فروش در حاشیه بازار است.

به گزارش کالاخبر و به نقل از پرشین خودرو، با وجود کش و قوس های فراوان و به دنبال حمایت های مجلس، وزیر اقتصاد و مدیران و کارشناسان بازار سرمایه، سرانجام با موافقت وزیر صمت، شورای عالی بورس عرضه خودرو در بورس کالا را تصویب کرد، عرضه ای که اواخر اردیبهشت ماه با دو محصول وانت کارا تک کابین و دوکابین در بورس کالا کلید خورد و حالا با ورود سایر خودروها به بورس کالا، عرضه خودرو در بورس وارد مرحله جدیدی می شود.

این طرح اگر چه در ابتدا مخالفانی را به خصوص در دولت داشت اما از نگاه کارشناسان موضوع عرضه خودرو در بورس کالا از اهمیت بالایی برخوردار است، چرا که به تایید و اجماع طیف زیادی از کارشناسان اقتصادی این کار موجب شفافیت در معاملات و ساماندهی بازار خودرو می‌شود.

از نگاه کارشناسان بدیهی‌ترین و مهمترین کارکرد عرضه خودرو در بورس کالا می‌‎تواند شفافیت بازار، حمایت از تولید و مصرف کننده و به مرور رشد تولید خودرو باشد.

با این حال به نظر می رسد سیاستگذار می‌خواهد از عرضه در بورس کالا به عنوان ابزاری در راستای تنظیم بازار خودرو کمک بگیرد، هدفی که البته ابزارهای دیگری مانند واردات، رشد تولید و عرضه و آزادی عمل خودروسازان در فروش محصولات را می‌طلبد.

اما به دنبال تصویب عرضه خودرو در بورس کالا توسط شورای عالی بورس، سخنگوی وزارت صمت به تشریح جزئیات موافقت این سازمان با عرضه خودرو در بورس کالا پرداخت و تاکید کرد که عرضه تمامی خودروها با تایید وزارت صمت خواهد بود و برای خودروهایی که میزان عرضه آن‌ها برابر یا بیش از تقاضا باشد، شکل خواهد گرفت.

دبیر انجمن خودروسازان ایران با توجه به حذف قرعه کشی از فرایند فروش برخی از خودروها و موافقت وزیر با عرضه خودرو در بورس کالا تاکید کرد: عرضه خودرو در بورس کالا با توجه به شفافیت این مکانیسم معاملاتی به رانت چند هزار میلیارد تومانی در نحوه فروش خودرو و دو نرخی بودن خودرو پایان می دهد.

احمد نعمت بخش، در گفت و گویی در این باره اظهار کرد: در شرایطی که خودروسازان مجبورند محصول های خود را در قالب سامانه یکپارچه و با قیمت‌های دستوری عرضه کنند. با عرضه خودرو در بورس کالا، آنها این امکان را خواهند داشت که قیمت پایه خود را بر اساس فرمول هیات تعیین و تصویب قیمت ها تعیین کنند. طبعا قیمتی که خودروسازان به عنوان پایه لحاظ می‌کنند، ضمن آنکه دیگر زیانی متوجه محصولات‌شان نخواهد کرد بلکه با اصلاح قیمت محصول های خودروسازان و تزریق نقدینگی به خطوط تولید و کاهش زیان دهی شرکتها و افزایش تولید، بازار خودرو به تدریج در مسیر کاهش قیمت قرار خواهد گرفت.

وی افزود: اگر چه بارها بر استفاده از تجربه دهه 70 و فروش خودرو ر حاشیه بازار تاکید کردیم اما با این حال تاکنون شهامت تصمیم گیری در دولت های قبل و فعلی وجود نداشته است بنابراین در شرایطی که امکان فروش خودرو در حاشیه بازار وجود ندارد بهترین راهکار، فروش خودرو در بورس کالاست اقدامی که مانع از توزیع رانت در بازار خودرو و خروج خودروسازان از زیان دهی خواهد شد.

نعمت بخش با اشاره به تاکید رئیس دولت و وزارت صمت بر حذف تدریجی قرعه کشی از جریان فروش خودروسازان گفت: با عملی شدن وعده وزیر و حذف تدریجی فرایند قرعه کشی از فروش خودروسازان، تنها راهکار پس از حذف قرعه کشی، عرضه خودرو در بورس کالا است راهکاری معقول و منطقی که به مرور منجر به تک نرخی شدن قیمت خودرو و تعدیل قیمت ها در بازار خودرو خواهد شد.

با هم این مطالب را هم مرور کنیم:

به گفته دبیر انجمن خودروسازان، با آغاز عرضه خودرو در بورس کالا، پیش بینی می شود به تدریج و با افزایش تولید خودروسازان سایر خودروهای پرتیراژ نیز در بورس کالا عرضه شوند.

نعمت بخش در ادامه با توجه به برخی ابهامات در خصوص میزان تولید خودروسازان، حذف قرعه کشی از فرایند فروش برخی از خودروها را نشان از افزایش تولید و عرضه خودروسازان عنوان کرد و گفت: به رغم تلاش خودروسازان برای افزایش تولید، اما نکته مهمتر در افزایش عرضه شرکتها، تسریع در تکمیل خودروهای ناقص است که بیش از همه بر افزایش عرضه خودروسازان در ماه های اخیر تاثیر گذاشته است روندی که با اتمام خودروهای در کف و افزایش تولید عبور مستقیم موجب رشد بیشتر تولید و عرضه خودروسازان خواهد شد.

وی در پایان به زیان بیش از 22 هزار میلیاردی دو شرکت ایران خودرو وسایپا در سال گذشته اشاره کرد و یادآور شد : به نظر می رسد در صورت موفقیت عرضه خودرو در بورس کالا و حل مشکل قیمتی شرکتها، علاوه بر حذف زیان از فروش خودروسازان، تولید خودروسازان با بهبود جریان نقدینگی افزایش یافته و این جریان بر ارتقای کیفی تولیدات نیز تاثیر خواهد گذاشت.

آنچه باید درباره اهمیت عرضه خودرو در بورس کالا بدانید:

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها