محمدعلی محمدی

به گفته‌ی مدیرعامل کارگزاری مبین ‌سرمایه، قرارداد اختیار معامله مبتنی بر آتی یک ترکیب جادویی در کنار هم است که می‎تواند موقعیت‌های متنوعی را برای سرمایه گذاران ایجاد کند؛ زیرا این ابزار پیشرفته بورس کالا به گونه‌ای است که حتی ریسک گریزها هم می‌توانند از این بازار سودهای نسبتاً مطمئنی بگیرند و ریسک کلی آن‌ها کنترل شود که این رویدادی بسیار مثبت در بازار سرمایه است.

محمد علی محمدی، مدیرعامل شرکت کارگزاری مبین‌ سرمایه در گفت و گو با «کالاخبر» در خصوص مزیت های معاملات اختیار آتی اظهار کرد: در چند سال اخیر بورس کالا به خوبی به سمت توسعه بازار مشتقه و ابزارهای مالی رفته و نهایت استفاده را از شرایط موجود کرده است؛ لذا توسعه ابزارهای مالی کمک می کند تا بورس کالای جذاب و پویایی برای انواع سرمایه گذاران داشته باشیم.

وی افزود: درست است که در حال حاضر عمده معاملات بورس کالا در بازار فیزیکی صورت می گیرد اما با رویکردی که بورس کالا در توسعه بازار مشتقه دارد، امیدواریم که سال آینده ۲۵ تا ۳۰ درصد حجم معاملات بورس کالا در بازار مشتقه صورت بگیرد و در کنار بازار فیزیکی، سپرده کالایی و بازار مشتقه بتواند انواع خدمات متنوع را به فعالان اقتصاد و صنعت و سرمایه گذاران ارائه دهد.

محمدی، راه اندازی اختیار آتی را اتفاق بسیار مثبتی دانست و تصریح کرد: راه اندازی این ابزار کمک می کند که سرمایه گذاران با هر نوع استراتژی بتوانند در این بازار وارد شوند زیرا این ابزار، آپشن، آتی و گواهی را به صورت یکجا دارد و سرمایه گذاران به هر شکلی بخواهند می توانند وارد شده و نوسان گیری کنند؛ همچنین افرادی که می خواهند پوشش ریسک انجام دهند و به نوعی فعالان اقتصادی و بزرگان بازار می توانند از امکانات اختیار آتی بهره مند شوند.

به گفته‌ مدیرعامل کارگزاری مبین ‌سرمایه، اختیار آتی یک ترکیب جادویی کنار هم است و وجود دو قرارداد جذاب اختیار معامله و آتی در کنار هم می تواند موقعیت های متنوعی را ایجاد کند زیرا ابزار آتی به تنهایی پُرریسک است و به افراد ریسک گریز پیشنهاد نمی‌شود ولی زمانی‌که آپشن به آتی اضافه می شود می تواند به افراد ریسک پذیر و ریسک گریز پیشنهاد شود که از این ترکیب استفاده کنند؛ به طوری که حتی ریسک گریزها هم می‌توانند سودهای نسبتا مطمئنی بگیرند و ریسک کلی آنها کنترل شود.

بازیگران اختیار آتی

وی با اشاره به بازیگران اختیار آتی گفت: به اعتقاد من سرمایه گذاران حرفه ای مهم ترین بازیگران این بازار هستند و همینطور نهادهای مالی، کارگزاری ها و صندوق های سرمایه گذاری می توانند از این ابزار استفاده کنند همچنین کسانیکه می خواهند پوشش ریسک انجام دهند و تمایل دارند اندکی بالاتر از سود بانکی موقعیت بگیرند، سراغ این بازار می آیند. ضمن اینکه سرمایه گذاران بسیار حرفه ای که در بازارهای بین المللی فعالیت می کردند و زمین بازی برایشان فراهم نبود، می توانند از این بازار استفاده کنند.

او ادامه داد: جذابیت این ابزار از آن جهت است که ریسک سرمایه گذاران و ریسک بازار را کنترل می کند یعنی نوساناتی که در سال های اخیر در بازاری مانند آتی سکه و زعفران وجود داشت در ترکیب اختیار با آتی کنترل می شود، لذا عملاً اختیار آتی یک ابزار کنترلی خودانتظام است و به دلیل ماهیتی که دارد، سرمایه گذاران بازار را کنترل می‌کنند بدون اینکه بورس دخالتی داشته باشد.

محمدی تاکید کرد: بنابراین از آن جا که نوسان‌ در این بازار دو طرفه است، ریسک کلی بازار کاهش یافته و بازار مطمئنی را ایجاد می کند که هر کسی به تناسب انتظاراتی که دارد، وارد آن می شود و ضررهای قابل توجهی نمی‌کند.

او اضافه کرد: اختیار آتی قراردادی است که با توجه به مزیت هایی که دارد می تواند سرمایه گذاران را از بازارهای مختلف از جمله اوراق بهادار نیز جذب کند زیرا با اینکه در بازار سهام نیز آپشن وجود دارد اما آپشن سهام یک پله از آپشن و آتی کالا عقب تر است و کسی که بخواهد حرفه ای معامله کند می تواند به سمت قرارداد اختیار آتی بورس کالا بیاید.

مدیرعامل کارگزاری مبین‌ سرمایه در پاسخ به این پرسش که برای پُررونق شدن این ابزار چه اقداماتی باید کرد؟ گفت: اختیار آتی هنوز در ابتدای راه است و به ناچار روی کالاهایی انجام می شود که شاید عدد بزرگی از GDP نباشد البته طبیعتا تقصیر بورس کالا نیست و بحث قیمت گذاری دستوری باعث شده است که این روند در پیش گرفته شود؛ اما به عنوان مثال اگر شمش طلا در کنار زعفران و صندوق طلا وارد این بازار شود بسیار جذاب بوده و استقبال زیادی از آن صورت می گیرد.

وی تاکید کرد: علاوه بر این کالاهای کشاورزی، صنعتی و پتروشیمی نیز برای این بازار جذاب است و اثر خوبی می تواند برای سرمایه گذاران داشته باشد لذا اگر بخواهیم اقتصاد را توسعه دهیم رفتن به سمت کالاهای کشاورزی که بتواند پوشش ریسک تولید را انجام دهد و اثر نوسانات بلندمدت قیمت را کم کند می‌تواند موثر باشد. ضمن اینکه راه اندازی ابزارهای مالی روی کالاهای صنعتی مانند مس یا فولاد یا پتروشیمی ها، هم به کاهش ریسک تولید و تولید کننده کمک می کند و هم به رونق سرمایه گذاری در این حوزه ها منجر می شود.

وی در پایان به ورود زعفران به بازار اختیار آتی اشاره کرد و گفت: تاثیر مهمی که بورس کالا در بازار زعفران ایجاد کرد این بود که امنیت و اطمینان خوبی در کشت زعفران ایجاد شد؛ به طوری که تولید کننده زعفران تکلیف خود را می داند. لذا بیمه ای که ابزار آپشن ایجاد می کند و نیز چشم اندازی که قرارداد آتی در کالاهای با ارزش در اقتصاد ارائه می‌دهد، بسیار موثر خواهد بود. بنابراین امیدواریم وزارت اقتصاد کمک کند پس از راه اندازی اختیار معامله زعفران، کالاهای جدیدی نیز به این بازار اضافه شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها