آتی و آپشن بازار مشتقه

قرارداد اختیار معامله مبتنی بر قرارداد آتی زعفران نگین در راستای متنوع‌سازی ابزارهای مدیریت ریسک با سررسید دی ماه سال جاری از شنبه ۲۱ آبان در بورس کالای ایران راه اندازی می شود.

به گزارش کالاخبر ، براساس اطلاعیه مدیریت بازارهای مشتقه و صندوق های کالایی بورس کالای ایران، تاریخ سررسید این قرارداد، ۲۰ دی ۱۴۰۱ اعلام شده و دارایی پایه آن زعفران رشته ای بریده ممتاز (نگین) و اندازه هر قرارداد معادل یک قرارداد آتی زعفران نگین است.

سقف موقعیت های باز در هر نماد معاملاتی برای مشتریان حقیقی و حقوقی دارای موقعیت باز هزار قرارداد و برای بازارگردان ها بدون سقف است. ساعت و روزهای معاملاتی نیز از شنبه تا پنج شنبه ۱۰ تا ۱۵ و حداکثر حجم هر سفارش، ۲۵ قرارداد است.

بورس کالا در راستای اطلاع رسانی و آموزش به فعالان بازار دو کارگاه آموزشی برای کارگزاران و ۱۰ کارگاه آموزشی برای سایر عموم برگزار کرد.

مدیریت مضاعف ریسک نوسان قیمت کالاها با ابزار جدید بورس کالا

محمد حقانی‌نسب، رئیس اداره توسعه ابزارهای مالی مدیریت بازار مشتقه و صندوق های کالایی با بیان اینکه بازار قراردادهای آتی در بورس کالا در حال حاضر پُرمعامله‌ترین و موفق‌ترین بازار قرارداد آتی کشور است گفت: در همین راستا پیاده‌سازی ابزارهای جدید برای مدیریت ریسک فعالان این بازار در اولویت است لذا قرارداد اختیار آتی زعفران، ابزار جدید مدیریت ریسک در کشور بوده و در آینده نزدیک شاهد توسعه و تسری آن به سایر قراردادهای آتی نیز خواهیم بود.

وی افزود: به واقع قراردادهای آتی، ابزاری در راستای مدیریت ریسک نوسان قیمت کالاها است و قرارداد اختیار آتی، ابزاری برای مدیریت ریسک معاملات فعالان بازار قراردادهای آتی و به تبع آن، مدیریت ریسک مضاعف نوسان قیمت کالاها به شمار می‌رود.

جذب فعالان بیشتر به بازارهای مالی با ابزار جدید اختیار آتی

رحمان آراسته، مدیر مشتقه و صندوق‌های کالایی بورس کالای ایران نیز درباره دلایل تعریف قرارداد اختیار معامله روی قراردادهای آتی می گوید: بورس کالای ایران در جهت رسالت اصلی خود در راستای تعمیق این بازار مهم مالی-کالایی برنامه‌هایی جهت متنوع‌سازی ابزارهای مدیریت ریسک تعریف کرده و مدنظر دارد تا آنها را اجرایی کند؛ قرارداد اختیار معامله یا آپشن نیز در همین راستا تعریف شده است و اکنون قرار است قرارداد اختیار معامله بر پایه قرارداد آتی تعریف و ایجاد شود که از آن می‌توان به عنوان پیشرفته‌ترین ابزار بازار یاد کرد.

آراسته اظهار کرد: در فاز ابتدایی قرارداد اختیار معامله برای قرارداد آتی زعفران راه‌اندازی خواهد شد و در ادامه این قرارداد روی قرارداد آتی صندوق طلا تعریف و اجرایی می‌شود؛ تعریف و اجرای این ابزار روی سایر دارایی‌ها نیز در دستور کار است و در آینده نه‌چندان دور تعریف و پیاده‌سازی می‌شود.

به گفته این مقام مسیول با توجه به نقدینگی سرگردان قابل ملاحظه در کشور اگر بورس کالا بتواند با تعریف ابزارهای جدید و متنوع، سرمایه‌های خرد را به بازار مالی و مشتقه بورس کالای ایران جذب کند، به موفقیتی بزرگ دست یافته است.

وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌کنیم که تعریف قرارداد اختیار معامله بر روی زعفران و صندوق طلا می‌تواند فعالان بیشتری را به این بازار جذب کند.

آراسته خاطرنشان کرد: قراردادهای اختیار معامله ابزاری برای پوشش ریسک بوده و تعریف این ابزار می‌تواند سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز را نیز وارد این بازار کند.

وی درباره افرادی که در به این ابزار ورود می کنند نیز گفت: قرارداد مشتقه سابقه طولانی در دنیا دارد، هدف ابتدایی راه‌اندازی این قراردادها در دنیا نیز پوشش ریسک بوده است. افراد مختلفی وارد بازار مالی بورس کالا می‌شوند، اما به شکل کلی می‌توان فعالان این بازار را به سه دسته کلی تقسیم کرد. گروهی که نسبت به خرید قرارداد در قیمت پایین اقدام کرده و قرارداد را در نرخی بالا به فروش رسانده یا برعکس و از این رویه کسب سود می‌کنند، گروه دیگر افرادی هستند که محصولی را در اختیار داشته و وارد این بازار می‌شوند که ریسک دارایی خود در نوسان قیمت را کاهش دهند و گروه بعد افرادی هستند که از اختلاف قیمت محصول در این ابزارها و سایر بازارهای موجود برای آن برای کسب سود استفاده کرده که در اصطلاح به آنها آربیتراژگر می‌گویند.

برای کسب اطلاعات بیشتر بروشور آموزشی "آشنایی با قرارداد اختیار معامله مبتنی بر قرارداد آتی" را از لینک زیر بخوانید:

https://media.imereport.ir/d/2022/10/22/0/33163.pdf?ts=1666422097000

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها