• ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۸
  • کد خبر: 82445
نفت

قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه با امیدواری به بهبود تقاضای چین و ابهامات درباره نحوه اجرای مکانیزم سقف قیمت غربی برای نفت روسیه، اندکی افزایش یافت.

به گزارش کالاخبر ،بهای معاملات نفت برنت با ۱۳ سنت معادل ۰.۱۶ درصد افزایش، به ۷۹ دلار و ۴۸ سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت شب گذشته برای دومین بار در سال ۲۰۲۲، به پایین ۸۰ دلار سقوط کرده بود.

نفت آمریکا روند کاهشی خود را معکوس کرد و در مقایسه با قیمت نهایی ۷۴ دلار و ۲۵ سنت معاملات روز سه شنبه، ثابت بود.سقوط بهای معاملات نفت برنت در روز سه شنبه، بزرگترین کاهش روزانه قیمتها از سپتامبر بود.

انتظارات برای بهبود تقاضای چین برای نفت، عامل مثبتی بوده که از قیمت‌ها پشتیبانی کرده است. این کشور به مدت دو روز متوالی، موارد جدید ابتلا به کووید کمتری داشته است. لئون لی، تحلیلگر شرکت "سی ام سی مارکتس" در یادداشتی نوشت: چین به سرعت محدودیت‌های کرونایی را کاهش داده که ممکن است تقاضا برای سوخت را تقویت کند.

ارزش یوان چین در برابر دلار آمریکا روز چهارشنبه که سرمایه گذاران به آمار ضعیفتر از حد مطلوب صادرات و واردات این کشور اعتنایی نکردند و منتظر اعلام تسهیل بیشتر تدابیر قرنطینه کووید از سوی دولت بودند، تحکیم شد.

آمار موسسه امریکن پترولیوم که نشان داد حدود ۶.۴ میلیون بشکه از ذخایر نفت آمریکا هفته گذشته برداشت شده است، از قیمت‌ها حمایت کرد.

با این حال، ابهامات درباره تاثیر مکانیزم سقف قیمت غربی برای نفت روسیه روی عرضه در بازار جهانی، به نوسان قیمتها منجر شد. روزنامه ودوموستی روز چهارشنبه گزارش کرد روسیه در حال بررسی سه گزینه شامل ممنوعیت فروش نفت به بعضی از کشورها و تعیین حداکثر تخفیف برای فروش نفت خود به منظور مقابله با سقف قیمتی است که قدرتهای غربی اعلام کرده اند.

خبرگزاری‌های روسیه به نقل از الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه گزارش کردند مکانیزم روسیه برای ممنوعیت فروش نفتی که مشمول سقف قیمت تعیین شده توسط کشورهای غربی قرار می گیرد پیش از پایان امسال آغاز به کار خواهد کرد. خبرگزاری ریا به نقل از نواک نوشت: ما سرگرم کار روی تصمیم مان هستیم وی در پاسخ به اینکه آیا این مکانیزم تا پایان سال اجرایی می شود پاسخ داد بله مطمئن هستم.

نواک پیشتر گفته بود روسیه ممکن است تولید نفت خود را اندکی کاهش دهد معاون نخست وزیر روسیه اظهار کرد: روسیه در حال تغییر زنجیره لجستیک خود در واکنش به سقف قیمت ۶۰ در هر بشکه است که از سوی کشورهای غربی با هدف محدود کردن توان روسیه برای تامین مالی جنگ در اوکراین تحمیل شده است.

کلودیو گالیمبرتی، نائب رئیس ارشد شرکت تحقیقاتی ریستاد انرژی در این باره گفت: هنوز ابهامات فراوانی در بازار وجود دارد و کاهش تولید نفت روسیه ممکن است به حدی که پیشتر پیش بینی شده بود، نباشد.

بخشی از ضعف بازار، ناشی از رشد ارزش دلار آمریکا و فعالیت محتاطانه در بازارهای سهام آسیایی بوده است. شاخص‌های سهام وال استریت هم روز سه شنبه به دلیل ابهامات پیرامون روند افزایش نرخ‌های بهره از سوی فدرال رزرو و صحبت‌های بیشتری که درباره وقوع رکود وجود دارد، سقوط کردند.

قیمت‌های نفت به مدت سه روز معامله متوالی، بیش از یک درصد سقوط کرده‌اند و عمده رشدی که سال میلادی جاری داشتند را از دست داده اند.

بر اساس گزارش رویترز، بعضی از تحلیلگران خوش بین هستند که در صورت رسیدن بازار به کف قیمت، ممکن است خریداران برگردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها