چین

به دنبال نگرانی سرمایه‌گذاران از تهدید اخیر آمریکا مبنی بر افزایش تعرفه کالاهای چینی، سهام بازارهای آسیایی بعد از یک روز بهبود دوباره وارد روندی نزولی شدند.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از سنا، روز چهارشنبه ارزش دلار نیوزیلند نیز سقوط کرد. علت آن، تصمیم بانک مرکزی برای کاهش نرخ بهره به پایین‌ترین سطح خود در تاریخ آن کشور بوده است

شاخص بازارهای سهام در بازارهای ژاپن، هنگ کنگ و چین همگی فرو ریخت. ارزش ین اما کمی بالاتر رفت. قراردادهای آتی شاخص اس اند پی نیز روز نسبتا آرامی را پشت سر گذاشتند. قیمت اوراق خزانه و ارزش دلار آمریکا هم نسبتا بی تغییر ماند.

بلومبرگ در این خصوص نوشت: نگاه سرمایه‌گذاران در حال حاضر به سمت واشنگتن و نشستی که قرار است این هفته در آنجا برگزار شود چرخیده است. در این نشست، که دور دیگری از گفتگوهای طولانی چین و آمریکا است، گروهی از کشور چین به سرپرستی معاون نخست وزیر لیو هی حضور خواهند داشت.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، روز یکشنبه در یک اقدام غافلگیرکننده اعلام کرد که تعرفه کالاهای چینی را همین هفته از ۱۰ دلار به ۲۵ دلار افزایش خواهد داد – تصمیمی که موجب ریزش بازارها در سراسر جهان شد.

لری رابینز، مدیرعامل شرکت مدیریت سرمایه گلنویو، در مصاحبه ای تلویزیونی به بلومبرگ گفت، "تقریبا هیچ کس، جز یکی دو نفر، از ماهیت گفتگوها، که آیا بر سر جنگ تجاری است یا صلح تجاری، خبردار نیستند. و آن یکی دو نفر نیز در وال استریت نیستند. بنابراین، طبیعی است که در این هفته شاهد نوساناتی در بازار سهام باشیم."

حالت روانی بازار بسیار شکننده است و معامله‌گران منتظر تغییر و تحولی در تنش اخیر تجاری میان واشنگتن و پکن هستند.

به گزارش بلومبرگ، دولت چین روز سه شنبه تایید کرد که لیو هی در نشست واشنگتن در روزهای نهم و دهم ماه می شرکت خواهد کرد. در عین حال، گفته می شود که پکن در حال تهیه طرحی برای افزایش تعرفه کالاهای آمریکایی است تا اگر ترامپ تهدید خود را عملی کرد چین نیز بلافاصله تلافی کند.

صادرات چین در ماه آوریل کاهش یافت و واردات این کشور با افزایش همراه شد. این تحولات قبل از چرخش ناگهانی جوّ مذاکرات تجاری بود. در ماه آوریل، صادرات آمریکا نیز ۲.۷ درصد کاهش یافت و واردات آن حدود ۴ درصد رشد کرد. تراز تجاری آمریکا در ماه گذشته مثبت ۱۳.۴۸ میلیارد دلار گزارش شد

در این میان، تصمیم بانک مرکزی نیوزیلند – آر بی ان زد – نگرانی‌ها را نسبت به رشد اقتصاد جهانی بیشتر کرد. دلار نیوزیلند، به دلیل کاهش نرخ بهره در آن کشور، ارزش خود را کمی از دست داد.

آر بی ان زد نخستین بانک مرکزی در کشورهای توسعه یافته است که دست به کاهش نرخ بهره می زند. این اقدام از سوی تحلیلگران سیگنالی برای کاهش بیشتر نرخ بهره در آینده به شمار می رود، چراکه سرعت رشد اقتصاد جهانی روز به روز کندتر شده و تورم نیز همچنان در سطحی بسیار پایین است و طبیعی است که کشورها به فکر کاهش نرخ بهره باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها