نفت

آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرد با توجه به انتظارات درباره کاهش تقاضای نفت اوپک در کنار روند تولید نفت بیشتر رقبای این سازمان در سال ۲۰۲۰ مجددا شاهد مازاد عرضه نفت به بازار باشیم.

به گزارش «کالاخبر»، آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرد در سال ۲۰۲۰ مجددا مازاد عرضه نفت به بازار جهانی خواهیم داشت.این سازمان دلیل این مسئله را کاهش تقاضای نفت اوپک در کنار افزایش تولید رقبای این کارتل نفتی عنوان کرد.

در گزارش هفته گذشته آژانس بین‌المللی انرژی آمده است در نیمه نخست سال جاری عرضه نفت ۰.۹ میلیون بشکه در روز بیشتر از تقاضا در بازار بود و این میزان در کنار بالا رفتن ذخایر نفت کشورها به دلیل کاهش رشد تقاضا در نیمه دوم سال ۲۰۱۸ تاثیری مضاعف خواهد داشت.

این سازمان می‌گوید در نتیجه موارد ذکر شده انتظار داریم علیرغم تلاش اوپک برای محدود کردن عرضه شاهد بروز دوباره مازاد عرضه به بازار باشیم.

طی سال جاری کشورهای عضو گروه اوپک پلاس شامل اعضای اوپک و دیگر تولید کنندگان نفت نظیر روسیه، عرضه ۱.۲ میلیون بشکه نفت به بازار جهانی را کم کردند و با هدف جلوگیری از ایجاد مازاد عرضه اجرای این توافق را تا سال ۲۰۲۰ تمدید کردند.

آژانس بین‌المللی انرژی معتقد است:تصمیم قابل انتظار اوپک پلاس برای تمدید توافق کاهش عرضه تا مارس ۲۰۲۰ چشم انداز بنیادین یک بازار با مازاد عرضه را تغییر نخواهد داد.

روز جمعه این آژانس اعلام کرد که انتظار دارد طی سال جاری تولید کشورهای نفتی غیرعضو اوپک ۲.۱ میلیون بشکه در روز افزایش یابد که نسبت به سال جاری کمی بیشتر است و بخش قابل توجهی از این افزایش مربوط به تولید کنندگان نفت شیل آمریکاست.

آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید کاهش تقاضای نفت اوپک در اوایل سال ۲۰۱۸ صادرات کشورهای عضو این سازمان را به ۲۸ میلیون بشکه در روز کاهش خواهد داد که کمترین میزان از سال ۲۰۰۳ تا کنون محسوب می شود.

اوپک هم پیش‌بینی مشابهی را ارائه داده و اعلام کرده انتظار دارد با توجه به افزایش تولید کشورهای غیراوپکی تقاضا برای نفت این سازمان در سال ۲۰۲۰ کاهش یابد.

بر اساس پیش‌بینی اوپک تقاضا برای نفت کشورهای این سازمان در سال ۲۰۲۰ معادل ۲۹.۲۷ میلیون بشکه در روز خواهد بود که نسبت به سال ۲۰۱۹ معادل ۱.۳۴ میلیون بشکه کمتر است.

کاهش تقاضا برای نفت اوپک در واقع بیشترین نفع را برای آمریکا دارد، آمریکا با پشت سر گذاشتن عربستان و روسیه طی ماه‌های گذشته به بزرگترین تولید کننده نفت جهان تبدیل شده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها