• ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۰
  • کد خبر: 28624
شفافیت

پایگاه اطلاع رسانی دولت در گزارشی به اهمیت رشد شفافیت در اقتصاد پرداخته است. در مقدمه این گزارش آمده است؛ افزایش شفافیت یکی از شاه‌کلیدهای اصلی در مبارزه با فساد اقتصادی است به طوریکه هرچه فرآیندها شفاف‌تر باشد، زمینه برای تخلفات اقتصادی کاهش می یابد.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، «تدوین لایحه شفافیت» یکی از مهمترین اقدامات دولت برای کاهش فساد بوده،  همچنین «راه اندازی سامانه حقوق و دستمزدها» و «انتشار لیست دریافت کنندگان ارز دولتی» نیز از دیگر اقدامات مهم در این راستا بوده است.  رئیس جمهوری معتقد است آنچه می تواند مشکلات ناشی از فساد اقتصادی را حل کند، قدرت مردم و مطالبه افکار عمومی است  و در این راستا بود که سند دخل و خرج دولت برای اولین بار در اتاق شیشه‌ای قرار گرفت.

تدوین لایحه شفافیت  گام مهمی در جلوگیری از فساد اقتصادی به شمار می‌رود. دولت پس از کارشناسی مفصل در حوزه‌های مرتبط با شفافیت و با توجه به خلأ قانونی در این زمینه، لایحه شفافیت را تدوین کرد. در لایحه شفافیت صلاحیت‌ها، رفتارها و عملکردهای مؤسسه‌های مشمول در زمان مناسب و با کیفیت مناسب در معرض دسترسی و استفاده اشخاص ذینفع یا عموم مردم یا مراجع نظارتی قرار می‌گیرد.

 این لایحه در دو سطح تکالیف عام و اختصاصی مهمترین حوزه‌های شفافیت را مورد توجه قرار داده که در سه دسته شفافیت وظایف، اختیارات، مأموریت‌ها و صلاحیت‌ها، شفافیت فرآیندهای سازمانی و شفافیت اطلاعات سازمانی تقسیم‌بندی شده است. لایحه شفافیت به پیشنهاد معاونت حقوقی ریاست جمهوری در ۸۰ ماده و پنچ بخش تهیه و در جلسه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ هیئت وزیران با هدف ارتقاء سطح شفافیت و تحقق اقتصاد سالم و پویا به تصویب رسید و رئیس جمهوری نیز برای طی تشریفات قانونی در روز نخست تیرماه ۱۳۹۸ به مجلس شورای اسلامی ارسال کرد. این لایحه هم اکنون در انتظار تصویب مجلس است.

حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس جمهور با اشاره به احکام مفصل این مصوبه گفت: در انتظار هستیم این لایحه تبدیل به قانون شود. این قانون می تواند فصل جدیدی از موضوع شفافیت در کشور را ایجاد و باعث ارتقا سطح اعتماد مردم به مسئولان کشور و حاکمیت شود.

او  با تاکید بر اهمیت این لایحه گفت: اما بسیار امیدوار هستیم لایحه شفافیت در این مجلس تصویب و به تائید شورای نگهبان برسد و دولت هم اجرای آن را شروع کند. اگرچه  دولت در راستای شفافیت با همین قوانین موجود کارهای قابل توجهی انجام داده و مصوبات قابل توجهی داشته، اما قوانین موجود کفایت شفافیت را نمی‌کند  و مطمئنا تصویب و اجرای لایحه شفافیت می‌تواند سطح اعتماد مردم را بالا ببرد.

علی ربیعی، سخنگوی دولت دولت نیز لایحه شفافیت را گامی در مسیر کاهش فساد دانست و گفت:  دولت با ایجاد زیرساخت‌ و اقداماتی نظیرلایحه شفافیت، افزایش ظرفیت نقد و نظارت، برای کاهش فساد حرکت می‌کند.

وی همچنین روز چهارشنبه  ۲۰ شهریور در نشست خبری با رسانه‌ها، از بین بردن زمینه های فساد و شناسایی گلوگاه های آن را دو اقدام مهم دولت عنوان کرد و گفت:  دولت از زمان آقای طیب نیا بر این موارد تمرکز کرده است  و مواردی که زمینه برای  فساد به وجود آورده است هر روز محدود تر شده است. شفافیت ها و اعداد و ارقامی که در حال حاضر منتشر می‌شود  نتیجه مبارزه  با فساد است.

راه‌اندازی سامانه حقوق و دستمزد که حقوق مدیران در همه سطوح را در سایت هر نهاد اعلام می‌کند، شفافیت در بودجه و جلوگیری از حرکت‌های مخفی در بودجه‌ریزی، انتشار لیست دریافت‌کنندگان ارز دولتی توسط بانک مرکزی و همچنین از سوی وزیر ارتباطات، شناسایی گلوگاه‌های فسادخیز مانند امضاهای طلایی و بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و فضای مجازی برای شفافیت بیشتر و جلوگیری از رانت‌ها و فسادهای اقتصادی از جمله اقدامات قابل توجه دولت تدبیر و امید در این مسیر بوده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها