محمد کشانی

مشاور رئیس هیئت عامل ایمیدرو معتقد است در زنجیره فولاد اگر اجازه دهیم قیمت ها بر مبنای عرضه و تقاضا که مکانیزم اصلی بورس کالا است، کشف شود، بازار با روال طبیعی خود پیش می رود و منافع همزمان صنایع بالادست و پایین دست تامین می شود.

به گزارش «کالاخبر»، محمد کشانی عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران و مشاور رئیس هیئت عامل ایمیدرو در گفت و گو با خبرگزاری ایسنا عنوان کرد: بررسی وضعیت صنعت فولاد کشور در بالادست و پایین دست بیانگر آن است که روند توسعه صنعت مطابق برنامه طراحی شده برای افق ۱۴۰۴ در حال پیش روی است و تولید فولاد نیز رو به رشد است اما متاسفانه توازن در حلقه ها رعایت نشده و در حال حاضر تولیدکنندگان فولاد با کمبود کنسانتره روبرو هستند.
وی در پاسخ به این سوال که چرا علیرغم مازاد تولید فولاد در کشور همچنان برخی صنایع پایین دست نسبت به تامین نشدن نیازشان گلایه دارند؟ اظهار داشت: همانگونه که می دانید در صورت تولید ۲۷ میلیون تن فولاد برای سال ۹۸ که محقق شدن آن حتمی است، بیش از ۱۳ میلیون تن مازاد مصرف داخل خواهیم داشت زیرا کل مصرف ظاهری فولاد کشور کمتر از ۱۵ میلیون تن بوده و در نتیجه نیازمند صادرات هستیم و اندیشیدن به آن امری ضروری و لازم است.
کشانی افزود: در همین زمینه باید توان صادراتی کشور افزایش یابد. اما موضوع امروز در صنعت فولاد که موجب نارضایتی در صنایع پایین دستی شده به کمبود مواد اولیه مرتبط نیست بلکه به دلیل عدم مدیریت توزیع و دخالت های بی مورد و صدور بخشنامه های یک شبه بوده که صنایع را با چالش مواجه کرده و امیدواریم این معضل به زودی حل شود.
دیکته قیمت در بورس، ممنوع
مشاور رئیس هیئت عامل ایمیدرو در ادامه به بورس کالا به عنوان محل اصلی دادوستد محصولات فولادی اشاره کرد و گفت: بورس کالا محلی برای کشف قیمت واقعی محصولات است اما متاسفانه این دخالت های بیرونی در بورس است که باعث می شود بعضا انتقادها به روند قیمت ها شکل بگیرد.
کشانی با بیان اینکه اگر نهادها و سازمان های تنظیم گر اجازه دهند بورس کالا همانند سال های گذشته ماموریت اصلی خود یعنی کشف قیمت در تقابل عرضه و تقاضا را انجام دهد، روال طبیعی بازار طی خواهد شد، توضیح داد: در رویکردی غیرمنطقی بعضا شاهد دیکته قیمت ها در بورس هستیم برای مثال اینکه چه میزان عرضه و با چه قیمتی صورت گیرد یا چه کسانی و به چه میزانی اجازه خرید دارند یعنی سهمیه بندی که این موارد با رسالت اصلی بورس مغایرت دارد.
این عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در پایان به آزادسازی قیمت سنگ آهن و عرضه آن از طریق بورس کالا نیز تاکید کرد و گفت: به اعتقاد من تمام زنجیره باید شاهد آزادسازی قیمت ها باشد و قیمت نیز بر مبنای عرضه و تقاضا که مکانیزم اصلی بورس است تعیین شود. همچنین با توجه به رشد تولید، تمام تلاش و حمایت مسئولان باید در جهت صادرات بکارگیری شود و برای کشوری نظیر ایران که در شرایط تحریم به سر می برد این حمایت ها، مشوق ها و هموارسازی مسیر برای توسعه صادرات بایستی مضاعف باشد تا قادر باشیم بر مشکلات موجود فائق آییم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها