زعفران

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران از خرید حدود ۷۲ تن محصول زعفران توسط دولت خبر داد و گفت: در سال جاری ۶۰ تن زعفران که از سال‌های گذشته در انبارها مانده، وارد بورس کالا شده است.

به گزارش «کالاخبر» به  نقل از ایسنا؛ مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: هزار میلیارد تومان تسهیلات با سود ۱۵ درصد (سه درصد کمتر از نرخ مصوب) از سوی بانک‌های کشاورزی، ملت و توسعه صادرات در اختیار خریداران و صادرکنندگان عمده زعفران قرار می‌گیرد.

طهماسبی در دیدار تشکل‌ها، فعالان و نخبگان کشاورزی استان خراسان جنوبی که با حضور «کاظم خاوازی» وزیر جهاد کشاورزی در بیرجند برگزار شد افزود: سازمان برنامه و بودجه کشور با امضای تفاهم‌نامه چندجانبه با بانک‌های کشاورزی، ملت و توسعه صادرات، زمینه حمایت از صنعت زعفران برای صادرات با کیفیت‌تر این محصول را فراهم کرده است.

وی بیان کرد: از این میزان ۵۰۰ میلیارد تومان توسط بانک کشاورزی، ۲۵۰ میلیارد تومان توسط بانک ملت و ۲۵۰ میلیارد تومان توسط بانک توسعه تعاون پرداخت خواهد شد.

امسال قیمت پایه و کف هر کیلوگرم زعفران ۲۰ میلیون تومان است

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران اظهار کرد: امسال قیمت پایه و کف هر کیلوگرم زعفران ۲۰ میلیون تومان، پوشال ۱۶ میلیون تومان، گل زعفران کیلویی ۱۵۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: دولت تا حدود ۷۲ تن محصول زعفران را خریداری کرد که به دلیل مسائل مختلف ۶۰ تن زعفران که از سال‌های گذشته مانده، وارد بورس شده است.

طهماسبی گفت: اخیرا با همت وزیر جهاد کشاورزی چند طرح در ستاد اقتصاد مقاومتی مطرح شده است که یکی از این طرح‌ها مربوط به گیاهان دارویی به میزان ۷۵ هزار هکتار بوده که ۵۰ هزار هکتار مربوط به سازمان جنگل‌ها و مراتع است.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران یادآور شد: خراسان جنوبی هرچند بارندگی کم و تبخیر آب بالا دارد اما برای جلوگیری از بیابانزایی به ویژه اراضی که در کنار رودخانه‌ها قرار دارد مستعد برای توسعه زرشک دیم است.

وی افزود: ۲۵ هزار و ۶۰۰ هکتار سهمیه ما از گیاهان دارویی است که هر آنچه در توان داشته باشیم به استان خراسان جنوبی توجه خواهیم کرد.

طهماسبی بیان کرد: از حدود ۱۰۰ هزار هکتار اراضی شیب‌دار که در برنامه ششم توسعه بود تقریبا ۷۰۰ تا ۸۰۰ هکتار زرشک دیم و ۶۰۰ هکتار خارشتر در این استان کشت شده و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) نیز وارد میدان شده است.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با بیان اینکه به صنایع تبدیلی و تکمیلی تسهیلات با بهره ۱۵ درصد پرداخت می‌شود اظهار داشت: این تسهیلات با پنج سال برگشت توسط بانک کشاورزی در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

تعاون روستایی زرشک های بر زمین مانده پارسال را می خرد

وی گفت: در ارتباط با محصول زرشک خراسان جنوبی که هفت هزار تن از سال قبل در انبارها موجود است و به دلیل شیوع کرونا و سایر مسائل به فروش نرفته است، سازمان تعاون روستایی وارد خرید شده است. با همکاری وزارت جهاد کشاورزی، سازمان تعان روستایی استان از طریق تفاهم‌نامه‌هایی که منعقد کرده و خرید توافقی این محصول، اجازه نخواهد داد زرشک روی دست کشاورز بماند.

وی تاکید کرد: هر جا این محصول بماند و قرار باشد کشاورز ضرر کند به دستور وزیر جهاد کشاورزی وارد خرید می‌شویم بدون اینکه با خریداران و تجار رقابت کنیم زیرا ما هیچ رقابتی با تجار نداریم تنها می‌خواهیم تولید کننده ضرر نکند چون گردش کشاورزی برای کشاورز سالی یکبار است.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: در ارتباط با گلخانه‌ها گام بزرگی در راستای نهضت گلخانه‌ای در قالب ۷۰۰ هکتار در استان خراسان جنوبی برداشته شده است. در عرصه‌های منابع طبیعی محصولاتی از قبیل آنغوزه ارزش افزوده بالایی دارد اما خام فروشی می‌شود، گیاهان دارویی به تازگی دارای ارزش اقتصادی شده است و کسب و کارهای جدید در پی دارد.

وی بیان کرد: در زمینه گلخانه‌ها تسهیلات پرداخت می‌شود اما اصل بازار است و گیاهان پرآب نباید کشت شود؛ در شرایط  استان که شلاق‌های آفتاب مقداری شدیدتر است باید محصولات گلخانه‌ای توسعه یابد.

طهماسبی اظهار داشت: در ارتباط با زرشک، ۱۵۰ هکتار بارگاه‌ها در استان اجرا خواهد شد؛ طبق دستورالعمل وارد می‌شویم و محصول را می‌خریم و کشاورزان نباید نگران محصول باشند.

وی با بیان اینکه در ارتباط با نظام صنفی اتفاقات بزرگی در حال انجام است گفت: ۲۲ مهر ۹۹ هفت وزیر مهمان وزیر جهاد کشاورزی خواهند بود که آیین نامه و هیات نظارت بر اصناف کشاورزی کشور را امضا و هیات را تشکیل خواهند داد. نظام صنفی دارد جای خود را باز می‌کند؛ در حال حاضر ۹۰۰ هزار نفر عضو این صنف هستند که باید این تعداد افزایش پیدا کند.

استان خراسان جنوبی سردخانه ندارد

وی با تاکید بر اینکه در استان خراسان جنوبی سردخانه وجود ندارد گفت: سردخانه‌ها به گردش نقدینگی کمک می‌کنند حداقل باید سردخانه و انبارهای فنی در این استان توسعه یابد چون اینها ارزش افزوده ایجاد می کنند.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور همچنین در دومین روز سفر خود به استان خراسان جنوبی از تشکل های تعاون روستایی شهرستان درمیان بازدید کردند.

صبح امروز مهندس طهماسبی مدیرعامل و رئیس هئیت مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور، دکتر عابدی معاون اقتصادی استاندر، مهندس ضیائیان احمدی مدیر تعاون روستایی استان خراسان جنوبی و جمعی از مسئولین شهرستان درمیان از مجتمع گلخانداران شهرستان، مزارع و مرکز خرید و بسته بندی زرشک شرکت تعاونی تولید اسدیه بازدید کردند.

ضیائیان احمدی، مدیر تعاون روستایی استان در این بازدید افزود: استان خراسان جنوبی از پتانسیل خوبی در تولید محصول زرشک برخوردار است. این استان با تولید ۱۰۰ هزار تن زرشک مقام اول تولید در کشور را به خود اختصاص داده و از این میزان ۴۰۰۰ تن مربوط به شهرستان درمیان است.

طهماسبی مدیرعامل تعاون روستایی ایران در این بازدید گفت: با توجه به اینکه تولید محصول زرشک‌ انحصارأ در اختیار  این استان است به جهت افزایش راندمان تولید باید به موارد خاک، آب بموقع  توجه شود و از جهتی برای بازار فروش در داخل و خارج از کشور، تشکلهای تعاون‌روستایی، مسئله برندسازی را در استان مد نظر قرار دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها