• ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۰
  • کد خبر: 51784
نفت

قیمت نفت در معاملات روز جمعه اندکی کاهش پیدا کرد اما تحت تاثیر آمار اقتصادی بهتر از حد مطلوب در آمریکا و چین که نگرانی ها نسبت به رشد موارد ابتلا به کووید ۱۹ در سایر اقتصادهای بزرگ را جبران کرد، رشد هفتگی به ثبت رساند.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از ایسنا، بهای معاملات نفت برنت ۱۷ سنت معادل ۰.۳ درصد کاهش یافت و در ۶۶ دلار و ۷۷ سنت در هر بشکه بسته شد. نفت برنت که در چهار روز معامله قبلی افزایش داشت، برای کل هفته شش درصد افزایش نشان داد.

بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۳۳ سنت معادل ۰.۵ درصد کاهش پیدا کرد و در ۶۳ دلار و ۱۳  سنت در هر بشکه بسته شد و برای کل هفته ۶.۴ درصد رشد کرد که بزرگترین رشد هفتگی از هفته منتهی به ۲۶ فوریه بود.

آمار رسمی که روز جمعه منتشر شد نشان داد تولید ناخالص داخلی چین در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۱ به میزان ۱۸.۳ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد کرده است. این آمار بهتر از حد انتظار پیش از آمار اقتصادی مثبت آمریکا در روز پنج شنبه منتشر شد که رشد چشمگیر خرده‌فروشی و کاهش شمار متقاضیان دریافت بیمه بیکاری را نشان داد.

جان کیلداف، یکی از شرکای شرکت "اگین کپیتال" در نیویورک گفت: آمار اقتصادی هفته جاری فوق العاده قوی بودند اما همچنان نگرانی هایی نسبت به شیوع کووید وجود دارد که بر دورنمای تقاضا تاثیر می گذارد.

آژانس بین المللی انرژی و اوپک هفته گذشته در جدیدترین گزارش ماهانه خود پیش‌بینی رشد تقاضا برای نفت در سال ۲۰۲۱ را با اشاره به بهبود بهتر از حد مطلوب فعالیت در بعضی از اقتصادها بالا بردند. این پیش‌بینی‌ها همچنین با آمار ذخایر نفت آمریکا که نشان داد ذخایر نفت این کشور با اوج‌گیری فعالیت پالایش ۵.۹ میلیون بشکه کاهش پیدا کرده است، تقویت شد.

در این بین، گزارش روز جمعه شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز نشان داد شمار دکل‌های حفاری نفت و گاز آمریکا هفته گذشته هفت حلقه افزایش یافت و به ۴۳۹ حلقه رسید. شمار دکل‌های حفاری نفت هفت حلقه افزایش یافته و به ۳۴۴ حلقه رسید در حالی پکه شماره دکل‌های حفاری گاز با یک حلقه افزایش، به ۹۴ حلقه رسید.

برآورد اداره اطلاعات انرژی آمریکا از تولید نفت در آمریکا در هفته منتهی به ۹ آوریل به میزان ۱۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت و به ۱۱ میلیون بشکه در روز رسید. این آژانس انتظار دارد تولید نفت آمریکا امسال به ۱۱.۴ میلیون بشکه در روز بالغ شود.

همه اقتصاد ها با این حال رو به بهبود نیستند. نرخ ابتلا در هند به رکورد بالای جدیدی صعود کرده و صدر اعظم آلمان روز جمعه اعلام کرد موج سوم پاندمی ویروس کرونا این کشور را فرا گرفته است.

اد مویا، مدیر تحقیقات آمریکایی شرکت OANDA در این باره گفت: با وجود رشد هفتگی، قیمت های نفت ممکن است عقب نشینی کنند تا منعکس کننده ریسک های مربوط به گونه های جهش یافته ویروس کرونا و مشکلات پیرامون پاندمی کووید ۱۹ باشند.

قیمت نفت با کمک کاهش تولید کم سابقه اوپک و متحدانش در سال گذشته بهبود پیدا کرد. بخشی از محدودیت عرضه اوپک پلاس قرار است در فاصله ماه مه تا جولای تسهیل شود و وزیران نفت این گروه ۲۸ آوریل برای تصمیم‌گیری درباره سیاست تولید خود دیدار خواهند کرد.

بر اساس گزارش رویترز، الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه، روز جمعه اعلام کرد اوپک و متحدانش در فاصله ماه مه تا ژوئیه تولید نفت را به تدریج احیا خواهند کرد. نواک افزود: وزارت انرژی روسیه آماده است تا از محدودیت صادرات روی فرآورده های نفتی به منظور تقویت بازار داخلی حمایت کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها