1258.jpg

حجم معاملات آتی سکه طی هفته اخیر در بورس کالای ایران به ۲۱هزار و ۸۰۲ قرارداد و ارزش آن به بیش از۲ هزار و ۵۵۲ میلیارد ریال رسید.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، هفته گذشته سکه در بازار نقدی و آتی در مسیر کاهش قیمت قرار گرفت. فعالان بازار کاهش بهای اونس در بازارهای جهانی و حضور نیافتن معامله‌گران سکه در بازار ارز را دو عاملی دانستندکه به افت قیمت منجر شد.

به این ترتیب در بین سررسیدهای فعال بازار آتی سکه، بیش‌ترین حجم معاملات با ۱۰ هزار و ۴۴۹ قرارداد به معاملات تحویل اردیبهشت ماه سال آینده اختصاص داشت تا ارزش این سررسید به بیش از یک هزار ۲۲۵ میلیارد ریال برسد. این در شرایطی است که سررسید تیر ماه سال آتی با ۸ هزار و ۵۴۸ قرارداد بهای یک هزار و ۱۳ میلیارد ریالی را تجربه کرد و جایگاه دوم را کسب کرد.

همچنین سر رسید اسفندماه نیز با یک هزار و ۲۴۳ قرارداد و ارزش بیش ۱۴۳ میلیارد ریال در جایگاه سوم قرار گرفت. از طرفی سکه تحویل آبان ماه نیز با حجم ۷۳۶ قرارداد و به ارزش بیش ۸۳ میلیارد ریال در جایگاه چهارم ایستاد.

این در شرایطی است که سر رسید شهریور ماه با کسب جایگاه پنجم حجم ۵۷۵ قرداد و ارزش ۶۴ میلیارد ریالی را تجربه کرد.

سکه تحویل دی نیز با ۲۰۱ قرارداد و ارزش بیش از ۲۰۱ میلیارد ریال در جایگاه پنجم و سکه دی ماه با ۲۰۱ قرارداد به ارزش بیش از ۲۳ میلیارد ریال در جایگاه ششم معاملات قرار گرفتند.

تک روی سررسید شهریور در آخرین روز هفته

نگاهی به آمار معاملات بازار آتی سکه در آخرین روزهفته گذشته نشان می دهد که این بازار تحت تاثیر کاهش ارزش طلای جهانی، به اتفاق همه سررسیدها در محدوده مثبت گشایش یافت و در طول معاملات با نوسانات اندک رو به رو شد. به این ترتیب بهای سکه در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته (پنج شنبه) در سررسیدهای مختلف بجز سر رسید شهریور ماه با رشد قیمت همراه شد؛ به طوری که سکه تحویل شهریور با قیمت یک میلیون و ۱۷۲هزار تومان به فروش رسید که کاهش۰/۰۲ درصدی را در این روز به ثبت رساند.

این در شرایطی است که قرارداد تحویل آبان با قیمت یک میلیون و ۱۲۹ هزار تومان معامله شد و رشد۰/۰۷ درصدی را در این روز تجربه کرد. این در شرایطی است که سکه تحویل دی سال جاری با قیمت یک میلیون و ۱۴۲هزار تومان مورد معامله قرار گرفت و با افزایش۰/۰۷ درصدی نسبت به چهارشنبه گذشته رو به رو شد. از سویی سکه سررسید اسفند ماه با رشد ۰/۰۳درصدی با قیمت یک میلیون و۱۵۴ هزار تومان معامله شد. سکه تحویل اردیبهشت ماه سال آتی با نرخ یک میلیون و ۱۶۹ هزار تومان، افزایش ۰/۰۱ درصدی را تجربه کرد. در پایان نیز سکه تحویل تیر ماه سال آینده با نرخ یک میلیون و ۱۸۷ هزار تومان، افزایش ۰/۰۳ درصدی را به ثبت رساند.

در بازار سکه نقدی چه گذشت؟

قیمت سکه که ۲ هفته پیش در مسیر افزایشی قرار گرفته بود، هفته گذشته راه کاهشی را در پیش گرفت. روند کاهشی سکه در هفته گذشته از همان روز شنبه آشکار شد. در هفته گذشته سکه تمام طرح جدید ۳۰۰۰ تومان، نیم سکه ۵۰۰۰ تومان، ربع سکه ۲۰۰۰ تومان و سکه گرمی با نوسان ۲۰۰۰ تومانی همراه شد تا یکی از کم نوسان‌ترین هفته‌ها در ماه‌های اخیر برای بازار سکه رقم بخورد.

در هفته گذشته سکه تمام طرح جدید حدود ۳۰۰۰ تومان نوسان پیدا کرد، این نوع سکه در ابتدای هفته گذشته یعنی ۲۰ شهریور یک میلیون و ۱۱۴ هزار تومان در بازار عرضه شد. در روزهای اخیر این نوع سکه در روندی صعودی به یک میلیون و ۱۱۷ هزار تومان رسید اما بار دیگر به سمت کاهش نرخ حرکت کرد و در میانه هفته به یک میلیون و ۱۱۶ هزار تومان و در آخر هفته به یک میلیون و ۱۱۵ هزار تومان رسید.

همچنین نیم سکه در این بازه زمانی با نوسان ۵۰۰۰ تومان روبرو شد. این نوع سکه در شروع هفته گذشته ۵۷۳ هزار تومان در بازار مشاهده شد و در ادامه با روند کاهشی به ۵۷۰ و در نهایت در روز پنجشنبه، ۲۵ شهریور به ۵۶۹ هزار تومان مجددا کاهش یافت.

در میان انواع سکه، ربع سکه در ابتدای نخستین روز هفته گذشته روند خود را با نرخ ۲۹۹ هزار تومان آغاز کرد. در میانه هفته ربع سکه به مرز ۳۰۰ هزار تومان رسید و در آخر هفته بار دیگر معکوس شد و به ۲۹۸ هزار تومان کاهش یافت تا در مجموع در هفته اخیر ۲۰۰۰ تومان نوسان پیدا کرده باشد.

از سویی سکه گرمی که معمولا تغییرات چندانی پیدا نمی کند در هفته گذشته با نوسان ۳۰۰۰ تومانی مواجه شد. این نوع سکه در نخستین روز هفته ۱۸۴ هزار تومان در بازارعرضه شد. در روزهای بعد با روند افزایشی به ۱۸۷ هزار تومان رسید و در آخر هفته با حرکت نزولی به ۱۸۵ هزار تومان رسید تا در ماه‌های اخیر یکی از پرنوسان ترین ماه‌ها برای سکه گرمی باشد.  

همچنین محمد کشتی آرای رییس اتحادیه طلا و جواهر، با تاکید بر اینکه قیمت طلا و سکه طی هفته گذشته از بیشترین میزان ثبات طی یک‌ماه اخیر برخوردار بوده است، گفت: با توجه به اینکه تقاضای چندانی در بازار وجود نداشت، ثبات در بازار سکه قابل پیش‌بینی بود.

به گفته وی، با توجه به گران بودن قیمت سکه مردم ترجیح می‌دهند کالاهای دیگری را جایگزین کنند.

کشتی‌آرای همچنین اظهار کرد: با توجه به بالا بودن قیمت سکه، میزان تقاضا در بازار کم بوده و مردم ترجیح می‌دهند هدایای دیگری را تهیه و جایگزین خرید سکه کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها