نفت

بهای نفت طی هفته های اخیر حول ارقام کنونی نوسان کرده و دیروز نیز نفت برنت در پایان معاملات هفته با اندکی رشد به ۵۵.۸ دلار در هر بشکه رسید. به عقیده کارشناسان رشد ارزش دلار و افزایش ذخیره نفت در آمریکا سبب شده فشارها بر قیمت این ماده خام افزایش یابد.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، میزان ذخیره نفت آمریکا اکنون به ۵۲۰.۲ میلیون بشکه رسیده که رقمی بی سابقه است. از سوی دیگر، انتظار می رود روند رشد ذخیره ادامه یابد زیرا بر تولید نفت آمریکا افزوده شده و با توجه به افزایش فعالیت شرکت هایی که نفت شیل تولید می کنند پیش بینی می شود ذخیره نفت این کشور افزایش یابد. برخی تحلیلگران پیش بینی کرده اند امسال تولید روزانه نفت آمریکا ۱۰۰ هزار بشکه بالاتر از سال گذشته خواهد بود.

از طرفی گزارش ها نشان می دهد در ماه گذشته میلادی مانند ماه ژانویه، تولید نفت روسیه در سطح ۱۱.۱ میلیون بشکه در روز بوده است و این امر نشان می دهد مسکو از تولید نفت خود نکاسته است.

در ماه های اخیر نیز عوامل اصلی موثر بر قیمت نفت تغییر بزرگی نداشته اند و به همین دلیل قیمت ها حدود ۵ دلار نوسان کرده اند. تا ماه های پایانی سال قبل، قیمت نفت رشد قابل ملاحظه ای نداشت زیرا تلاش هایی که از سوی برخی اعضاء اوپک برای بالا بردن قیمت ها انجام شد بی نتیجه بود. اما در نهایت در پایان ماه نوامبر یعنین چهار ماه پیش، اعضاء اوپک توافق کردند در نیمه نخست سال جاری میلادی ۱.۲ میلیون بشکه از تولید روزانه خود بکاهند. همچنین برخی تولیدکنندگان نفت غیرعضو اوپک از جمله روسیه قبول کردند در مجموع ۶۰۰ هزار بشکه از تولید نفت خود بکاهند.

گزارش ها نشان می دهد میزان پایبندی به برنامه کاهش عرضه ۹۴ درصد بوده و این عاملی برای رشد قیمت نفت است.

وزیر نفت روسیه اعلام کرده هنوز زود است که بخواهیم درباره تمدید برنامه کاهش عرضه صحبت کنیم. گفته می شود طی سه ماه آینده در این باره تصمیم گیری خواهد شد. وزیر نفت روسیه پیش بینی کرده متوسط قیمت نفت برنت در سال جاری میلادی بین ۵۵ دلار تا ۶۰ دلار خواهد بود.

اگر اعضاء اوپک و دیگر کشورهایی که در برنامه کاهش عرضه همراه هستند به این برنامه پایبند باقی بمانند قیمت ها حمایت می شود اما مهمترین عامل فشار بر قیمت نفت، افزایش تولید این ماده خام در آمریکا و برخی دیگر از کشورها از جمله کانادا و مکزیک است.

پیش بینی شده در ماه های آینده تعادل بین عرضه و تقاضا برای نفت برقرار شود اما اگر تولید نفت افزایش یابد این تعادل در زمانی دورتر حاصل خواهد شد. نکته مهم دیگر وضعیت اقتصاد چین است. چین دومین مصرف کننده بزرگ نفت است و هر گونه تحول در اقتصاد آن بر بازار نفت تاثیر می گذارد.

بانک جهانی در گزارش اخیر خود پیش بینی کرده قیمت نفت سال جاری میلادی ۵۵ دلار خواهد بود. برخی نیز معتقدند قیمت ها به ۶۰ دلار تا ۷۰ دلار در هر بشکه می رسد زیرا هم بر تقاضا افزوده می شود و هم به دلیل سرمایه گذاری اندک دو سال اخیر در حوزه اکتشاف و استخراج، تولید کاهش خواهد یافت.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع: جهان سهم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها