در اقتصاد ما که زیرساخت های آن دارای اشکالاتی است، ما نباید علاوه بر ریسک های موجود، ریسک دیگری را همچون نوسان نرخ ارز به سرمایه گذار خارجی تحمیل کنیم، از این رو بازار مشتقه ارزی برای دادن اطمینان به سرمایه گذاران داخلی و خارجی یکی از لازمه های امروز اقتصاد ماست.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران» دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران در بیست و چهارمین صبحانه کاری کانون نهادهای سرمایه گذاری با محوریت «باید ها و نبایدهای بازار مشتقه ارزی» که با حضور مدیران ارشد بازارهای پول و سرمایه، اتاق بازرگانی و تعدادی از کارشناسان اقتصادی برگزار شد، گفت: نوسانات نرخ ارز امروز به یکی از بزرگترین دغدغه های صنایع و تولیدکنندگان کشور تبدیل شده و همچنین از موانع بزرگ برای ورود سرمایه گذاران خارجی به ایران به شمار می رود، در این بین خوشبختانه به دلیل ثبات مولفه های اقتصادی از جمله نرخ ارز طی یکسال اخیر، باید برای ورود به دوران رونق اقتصادی ایران برنامه ریزی دقیقی صورت گیرد.

دکتر بهروز خدارحمی با تاکید بر اینکه پوشش ریسک نوسانات نرخ ارز از مطالبات اولیه سرمایه گذاران خارجی است، افزود: در اقتصاد ما که زیرساخت های آن دارای اشکالاتی است، ما نباید علاوه بر ریسک های موجود، ریسک دیگری را همچون نوسان نرخ ارز به سرمایه گذار خارجی تحمیل کنیم، از این رو بازار مشتقه ارزی برای دادن اطمینان به سرمایه گذاران داخلی و خارجی یکی از لازمه های امروز اقتصاد ماست.

خدارحمی در ادامه با بیان اینکه پس از تصویب راه اندازی بازار مشتقه ارزی در کمال تعجب شاهد برخی مخالفت ها با تشکیل این بازار بودیم، مخالفان بازار مشتقه ارز را به سه دسته تقسیم کرد و گفت: دسته اول به افرادی برمی گردد که با ابزارهای مالی و امکاناتی که بازار سرمایه می تواند به فعالان اقتصادی بدهد آشنایی کافی را ندارند. دسته دوم نیز به گروهی مربوط می شود که منافع صنفی خود را به منافع حرفه ای که باید در اقتصاد ملی ایفا کنند، ترجیح می دهند و این بازار را همسو با منافع صنفی خود نمی بینند.

وی با بیان اینکه بهتر است دسته سوم را به جای مخالف، منتقد خطاب کنیم، گفت: اما گروه آخر افراد هوشمند و با اطلاعاتی هستند که به راه اندازی بازار مشتقه ارزی، نقد و پیشنهاداتی دارند که بازار سرمایه با آغوش باز از تجربه و دانش این افراد برای اجرای هر چه بهتر این طرح ملی استقبال می کند.

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران در پایان به نقش سفته بازان در این بازار اشاره کرد و گفت: یکی از بزرگترین حسن های بازار مشتقه ارزی، انتقال سفته بازان از بازار نقدی ارز به بازار مالی ارز است چراکه تجربه نشان داده از طریق هیچ روشی نمی توان سفته بازان را از بازار حذف کرد پس بهترین روش که اتفاقا به افزایش عمق بازار نیز کمک می کند، حضور سفته بازان در بازار مشتقه ارزی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها