فروش محصولات پتروشیمی در بازار سنتی به بهانه کمودتقاضا در بورس کالا، عدم شفافیت در این حوزه را افزایش داده است.

به گزارش پایگاه خبری بورس کالای ایران، «سعید سلیمانی» مدیرکالایی کارگزاری آفتاب درخشان معتقد است؛ تبصره ای در مصوبه تیر ماه وزارت صنعت، معدن و تجارت که به مجتمع های پتروشیمی اجازه می دهد تا در صورت نبود تقاضا محصولات خود را خارج از بورس عرضه کنند، تنها سبب عدم شفافیت در این حوزه شده است.

به گفته این کارشناس علاوه بر این موضوع، قیمت محصولات پتروشیمی نیز که از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی تعیین می شود، بازار این کالاها را با رکود مواجه کرده است؛ چرا که تاکنون قیمت های پایه مطابق میانگین ماهانه نرخ های جهانی بوده است و از این رو همواره بازار داخلی محصولات پتروشیمی از بازار جهانی جا می ماند.

«سلیمانی» در ادامه گفت: با اصلاح قیمت پایه محصولات پتروشیمی از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی و الزام مجتمع های پتروشیمی به عرضه در بورس کالا می توان تقاضا و شفافیت را به بازار برگرداند. این در حالی است که تعیین قیمت های پایه به شیوه فعلی سبب شده تا معاملات غیر شفاف محصولات پتروشیمی در بازار سنتی تقویت شود.

به گفته این کارشناس، قیمت پایه محصولات پتروشیمی باید براساس فرمول و هفتگی اعلام شود تا تولیدکنندگان وخریداران بورس با پراکندگی قیمت ها در بازار داخل مواجه نشوند و بتوانند محصولات مورد نیاز خود را به راحتی تامین کنند.

«سلیمانی» معتقد است که اصلاح قیمت ها در بازار پتروشیمی به شفافیت در این حوزه کمک می کند و تولیدکننده ها و مصرف کننده ها را از سردرگمی نجات می دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها