• ۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۶:۳۶
  • کد خبر: 1212

امروز سه شنبه ۸ اردیبهشت ماه، در حالی ۵۰ هزار و ۹۰۸ تن ماده پلیمری مجتمع های پتروشیمی اروند، امیرکبیر، ایلام، آبادان، بندرامام، تندگویان، رجال، غدیر، لاله، مارون، مهر، پلی پروپیلن جم و شرکت طاها سازان پیشتاز در تالار فراورده های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران عرضه می شود که پیش بینی می شود همانند روزهای گذشته تقاضای بالایی برای این کالاها ثبت شود.

به گزارش «پتروتحلیل»، مهمترین این کالاها که در این روزها تقاضای بالایی را به خود اختصاص داده ، پلی اتیلن سنگین اکستروژن EX3 است. امروز مجتمع پتروشیمی امیرکبیر این محصول را با حجم ۳۸۰ تن عرضه خواهد کرد؛ آخرین عرضه این مجتمع پتروشیمی در اولین روز اردیبهشت ماه بوده که با حجم ۷۵۰ تنیt تقاضای ۲۲ هزار و ۸۹۰ تن را تجربه کرد. پیش از این رییس هیات مدیره انجمن تولید کنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن، به این شیوه عرضه محدود « ایکس تری» معترض بود و مطرح کرد که چرا مجتمع های تولیدکننده ایکس تری با وجود داغی بازار “ایکس تری” عرضه خود را افزایش نمی دهند و سعی می کنند بازار این کالا را حفظ کنند؟

این گزارش حاکی است، از ابتدای سال جاری تا تاریخ ۷ اردیبهشت ماه در مجموع ۱۲ هزار و ۶۸۰ تن ایکس تری در بورس کالای ایران عرضه شده است که تقاضای ۲۷۱ هزار و ۷۸۰ تنی برای آن ثبت شده است. مجتمع های پتروشیمی شازند، امیرکبیر و جم به ترتیب «هشت هزار تن»،«۴۳۵۰ تن» و «۳۳۰ تن» از این کالا را عرضه کرده اند؛ این عرضه محدود در مقابل تولید بالغ بر ۵۰۰ هزار تنی کشور منطقی به نطر نمی رسد.

طبق آمارهای اعلامی حجم تولیدی “ایکس تری” کشور بالغ بر ۵۰۰ هزار تن عنوان شده است که در مقابل مصرف سالیانه “ایکس تری” در کشور حدودا ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزارتن در شرایط مطلوب بوده است.

عموما بیشتر خریداران “ایکس تری” مجریان پروژه های عمرانی دولت هستند؛ به طور سالیانه پتروشیمی های شازند، امیر کبیر و جم به ترتیب «۸۰ هزارتن»، « ۱۳۰ تا ۱۵۰ هزارتن» و « ۳۰۰ هزارتن»، «ایکس تری» به بازار عرضه می کنند.

به گزارش «پتروتحلیل»، در این روز علاوه بر ایکس تری، انواع PVC، پلی اتیلن سبک و سنگین، استایرن بوتادین رابر، پلی اتیلن ترفتالات نساجی، پلی اتیلن ترفتالات بطری، پلی پروپیلن نساجی و پلی پروپیلن شیمیایی نیز عرضه می شود.

شایان ذکر است، ۳۵ هزار و ۱۰۰ تن قیر، ۲۱ هزار تن وکیوم باتوم و دو هزار تن گوگرد گرانوله در تالار مذکور عرضه می شود.

تالار صادراتی نیز در صورت تقاضا، شاهد عرضه ۲۶۱ هزار و ۶۵۰ تن انواع قیر شرکت نفت پاسارگاد، نفت جی، توسعه تجارت طلای سیاه، صنعت قیر هرمزگان، انرژی تجارت سام، توان گستران عایق، عایق بام باستان و همیار جی یزد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها