مس

جنگ تجاری اخیر ایالات متحده علیه چین شامل تعرفه گذاری هایی است که بسیاری از اقلام مس و مشتقات آن را شامل می شود. هرچند آمریکا سهم اندکی از این محصولات چینی را وارد می‌کند. در سال گذشته میلادی واردات محصولات نیمه ساخته مسی حدود دوازده هزار تن و واردات مس تصفیه‌شده حدود پنجاه تن گزارش شده است.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از معدن ۲۴، از سال ۲۰۱۲ تا کنون چین هیچ کنسانتره مسی به ایالات‌متحده وارد نکرده است که البته همین وضعیت برای سیم و کابل نیز مشاهده می شود. این کالا ها از آن جهت حائز اهمیت هستند که در ماشین‌های شستشو و مخصوصاً سیستم‌های تهویه مطبوع بکار می روند. در سال گذشته، ایالات‌متحده هفت میلیون واحد سیستم تهویه مطبوع از چین وارد کرد که این یعنی شصت و سه هزار تن مس و باید توجه داشت که چین بیش از نود درصد از کل واردات این محصول به ایالات‌متحده را پوشش می‌دهد، بنابراین یافتن جایگزینی برای آن حداقل در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر نیست.

درهرصورت، جنگ تعرفه بین پنج الی ده درصدی موجب کاهش سود تولیدکنندگان و افزایش قیمت نهایی محصول خواهد شد، ولی نمی‌تواند موجب توقف کامل واردات آن شود.

صرف‌نظر از برخی نمونه‌های خاص، ابعاد این جنگ تجاری بین ایالات‌متحده و چین هنوز نسبت به ابعاد اقتصاد دو کشور بسیار کوچک است. فرض بر این است که تعرفه‌های دوجانبه ایالات‌متحده و چین بر واردات یکدیگر که معادل پنجاه میلیارد دلار با تعرفه ۲۵ درصد و دویست میلیارد دلار با تعرفه ده درصد خواهد بود، اعمال شود. در مورد چین مانعی برای اعمال تعرفه بر حجم واردات وجود دارد، چراکه حجم واردات این کشور از ایالات‌متحده آمریکا در سال ۲۰۱۷، فقط حدود صدو پنجاه میلیارد دلار بود. نتیجه کاهش تجمعی مصرف مس تصفیه‌شده ناشی از این تعرفه‌ها طی پنج سال آینده حدود ۲۴۴ هزار تن خواهد بود که شصت درصد این حجم متعلق به کشور چین خواهد بود و دوازده درصد آن نیز به ایالات‌متحده آمریکا تعلق خواهد داشت. این رقم نسبت به تقاضای اولیه مس در جهان که معادل بیست و سه میلیون تن در سال است، بسیار کم است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها