• ۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۵
  • کد خبر: 19411
نفت

زمستان نزدیک است و بازار نفت به تنگناها نگاه می کند. صادرات نفت ایران از زمانی که دونالد ترامپ اعلام کرد که از توافق هسته ای خارج می شود و تحریم ها را دوباره وضع می کند، تقریبا یک سوم کاهش یافته است. ایران در ماه اوت کمتر از ۲ میلیون بشکه در روز فروختند و تا نیمه سپتامبر وضع بدتری پیدا کردند، به طوری که نفت مخازن شناور را افزایش دادند.

به گزارش «کالاخبر»، روی کاغذ ظرفیت کافی از سوی تولیدکنندگان اوپک و روسیه برای جبران کاهش عرضه نفت ایران وجود دارد، ولی چیزی که روی کاغذ وجود دارد و آنچه که می تواند در ماه های آینده تولید شود، لزوما یکسان نیست.به این نکته افزایش فصلی مصرف و قابلیت کسری های بیشتر تولید در دیگر نقاط جهان را بیفزایید. این مساله می تواند عرضه را طی چند هفته از تقاضا عقب بیندازد، بنابراین به اندازه کافی سبب افزایش قیمت نفت خواهد شد.

ظرفیت مازاد اعضای اوپک از قبل به کمتر از ۲ میلیون بشکه در روز کاهش یافته است. عربستان از نظر فرضیه، می تواند به سرعت تولید را تا ۱۱.۵ میلیون بشکه در روز افزایش بدهد. این همان چیزی است که ولیعهد این کشور در آوریل ۲۰۱۶ به بلومبرگ گفت، ولی تاکنون نیازی به این افزایش نداشته و توانایی این کار مورد آزمایش قرار نگرفته است.

دستیابی به این سطح می تواند چندین ماه طول بکشد و بی شک نیازمند انجام حفاری های جدید و قابل توجه است. بر اساس نمودار ۲، هرچند حفاری های نفتی در عربستان در حال افزایش بوده، اما همچنان بسیار پایین تر از اوج خود در سال ۲۰۱۵ است.

نمودار ۱- ظرفیت مازاد اوپک در حال کاهش است

در حالی تعداد حفاری های نفتی در عربستان از آوریل رو به افزایش بوده که این رقم به میزان بهار ۲۰۱۷ بازگشته است؛ در آن زمان تمرکز عربستان روی کاهش تولید بود نه افزایش.

«آمریتا سن» و «میشل میدن» مشاوران موسسه Energy Aspects در لندن می گویند، حتی اگر عربستان اقدام به توسعه میدان «خریص» کند که دارای ظرفیت ۳۰۰ هزار بشکه در روز است، احتمالا به آرامی آن سطح را افزایش خواهد داد.

بعد از نشست های ژوئن بین اوپک و دوستانش، بحث و جدل هایی بر سر فعالیت دوباره تولید در میادین بین کویت و عربستان شدت گرفت. با این وجود، فعالیت های اندکی در این مناطق صورت گرفته است. انتظار هر گونه فعالیت جدید در این نواحی تا سه ماهه نخست سال آینده میلادی وجود ندارد.

نمودار ۲- حفاری های نفتی عربستان

در دیگر نقاط، روسیه از ماه می تاکنون تولید خود را ۲۵۰ هزار بشکه در روز افزایش داده است. الکساندر نواک، وزیر نفت این کشور در ولادی وستوک به بلومبرگ گفت: روسیه توانایی تولید ۳۰۰ هزار بشکه بیشتر در روز را دارد.

نمودار ۳- بازگشت روسیه

 همان طور که در نمودار ۳ مشاهده می کنید، تولید نفت روسیه به سطح بعد از شوروی سابق بازگشته است و می تواند تا پایان سال افزایش بیشتری پیدا کند.

موسسه Energy Aspects نیاز روزانه جهان به نفت اوپک را  ۳۳.۵ میلیون بشکه می بیند. بر اساس بررسی های بلومبرگ، عرضه کنونی اوپک ۳۲.۷ میلیون بشکه در روز است. عراق، نیجریه و لیبی در حال تولید نزدیک به بالاترین سطح چند سال اخیر هستند، در حالی که اوضاع امنیتی شان بدتر می شود.

اگر اختلالات عرضه اخیر در هر یک از کشورهای آفریقایی تکرار شود، یا ناآرامی در دومین شهر عراق به مناطق نفتی گسترش یابد، این کسری به راحتی می تواند بیش از یک میلیون بشکه در روز افزایش یابد. به نظر می رسد کاهش های مداوم در تولید ونزوئلا، تصویر را بدتر کرده است.

نگرانی ها درباره چشم انداز اقتصادهای در حال توسعه و تاثیر جنگ تجاری ترامپ که چشم انداز تقاضای نفت را تیره و تار کرده به قوت خود باقی است. در حالی که این نگرانی ها درست هستند، اما تا سال آینده خود را آشکار نخواهند کرد.

واقعیت این است که صادرات نفت ایران بیش از آن چیزی که بیشتر تحلیلگران پیش بینی کردند، در حال کاهش است. یک فشار بیشتر کافی است تا قیمت نفت برنت برای نخستین بار از نوامبر ۲۰۱۴ به بیش از ۸۰ دلار در بشکه برسد.این زمستان می تواند برای بازارهای نفت داغ از آب درآید!

پرویز امانیان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها