• ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۳
  • کد خبر: 20194
فولاد و سنگ آهن

به طور کلی مسائل تجاری بین آمریکا و شرکای تجاری‌اش سبب انحراف قیمت فولاد در سال ۲۰۱۸ شد. فولاد از جمله کالاهایی است که در دایره سیاست‌های حمایت از تولید داخلی آمریکا قرار دارد، چراکه با این کار قصد دارند مشکلات نبود تعادل بازار این کالا در سال‌های گذشته را اصلاح کنند.

به گزارش «کالاخبر»، به طور کلی مسائل تجاری بین آمریکا و شرکای تجاری‌اش سبب انحراف قیمت فولاد در سال ۲۰۱۸ شد. فولاد از جمله کالاهایی است که در دایره سیاست‌های حمایت از تولید داخلی آمریکا قرار دارد، چراکه با این کار قصد دارند مشکلات نبود تعادل بازار این کالا در سال‌های گذشته را اصلاح کنند.

قیمت ورق فولاد آمریکا از ۳۶۴ دلار در سال ۲۰۱۵ به ۸۱۱ دلار در تن در اکتبر ۲۰۱۸ افزایش یافت. همچنین قیمت فولاد از ابتدای سال ۲۰۱۸ عملکرد بهتری نسبت به سنگ آهن داشته است. قیمت سنگ آهن از ۷۵ دلار و ۳۰ سنت در پایان سال ۲۰۱۷ به ۶۸ دلار و ۳۵ سنت در اکتبر ۲۰۱۸ کاهش یافت، در حالی که قیمت فولاد از ۶۳۳ دلار پایان سال گذشته به ۸۱۱ دلار در اکتبر ۲۰۱۸ رسید و رشد ۲۸ درصدی را تجربه کرد.

نمودار ۱- نوسان قیمت ورق فولاد آمریکا در سال‌های اخیر

نخستین حرکت دولت ترامپ که در سطح تجارت بین‌المللی انجام شد، وضع تعرفه ۲۵ درصدی فولاد و عوارض ۱۰ درصدی آلومینیوم وارداتی با هدف حمایت از تولیدات داخلی بود. با وجود اینکه آمریکا به توافق جدیدی با مکزیک و کانادا رسیده، اما تعرفه‌های فولاد همچنان پابرجا مانده است. دولت ترامپ، فولاد را به عنوان یک امر موثر بر امنیت ملی تلقی کرده است.

افزایش قیمت و رشد هزینه ها

در حالی که وضع تعرفه روی واردات فولاد از تولیدات داخلی آمریکا حمایت کرده، ولی افزایش قیمت فولاد سبب رشد هزینه ساخت و ساز و قیمت تولیداتی مانند خودرو و ماشین آلات نیازمند به این کالا شده است.

رشد اقتصادی و اقدام‌های حمایت از تولید داخلی می‌تواند سبب افزایش قیمت شود. «فدرال رزرو» به‌تازگی اعلام کرده که نگران است مسائل تجاری در مواجهه با بازارهای جهانی، تورم‌زا باشد. اقدام‌ها و سیاست‌های حمایت از تولید داخلی سبب افزایش هزینه کالاهایی مانند فولاد می‌شود.

افزایش ۲۸ درصدی قیمت فولاد در سال ۲۰۱۸ مهر تاییدی است بر نگرانی‌های کنونی فدرال رزرو که تغییر در سیاست‌های تجاری را سبب انباشت فشارهای تورمی بر اقتصاد می‌داند.

رشد اقتصادی در آمریکا و دیگر نقاط جهان از تقاضای فولاد و دیگر مواد اولیه صنعتی حمایت می‌کند. هم‌زمان شواهد اندکی مبنی بر حمایت قیمت فولاد از سهام شرکت‌های تولیدکننده فلزات آهنی وجود داشته است.

رئیس‌جمهوری آمریکا در ماه آگوست به وال استریت ژورنال گفت: شاید قیمت‌های فولاد به طور موقت کمی گران باشد، ولی تعرفه‌ها سرانجام با تقویت شرکت‌های آمریکایی نتیجه‌بخش خواهد بود. در حالی که برخی شرکت‌های فولادی طرح‌های جدیدی را در ماه‌های اخیر و از زمان تاثیرگذاری تعرفه‌ها راه‌اندازی کرده‌اند، عملکرد قیمتی سهام فولادی کمتر از صعود قیمتی امسال بوده است.

همان طور که در نمودار شماره یک مشاهده می‌کنید، سهام شرکت فولاد آمریکا در سال ۲۰۱۸ شاهد افت بوده است. سهام شرکت در پایان سال ۲۰۱۷ در حالی با قیمت ۳۳ دلار داد و ستد شد که قیمت سهام آن در ۴ اکتبر امسال به ۲۹ دلار و ۶۴ سنت افت کرد.

نمودار۲- عملکرد شرکت فولاد آمریکا در ۵ سال اخیر

البته این موضوع برای همه اتفاق نیفتاده است. سهام صندوق پوششی SLX که در پرتفوی خود، شرکت‌های متنوعی از فولاد تا سنگ آهن دارد، عملکرد بهتری نسبت به شرکت فولاد آمریکا داشت و زیان ناچیزی را ثبت کرد. شرکت‌هایی که در پورتفوی این صندوق وجود دارد، به شرح جدول زیر است. بسیاری از شرکت‌های موجود در این جدول عملکرد بهتری نسبت به شرکت فولاد آمریکا داشته‌اند.

سهام این صندوق در پایان سال ۲۰۱۷ با قیمت ۴۵ دلار و ۸۵ سنت بسته شد، در حالی که قیمت آن در ۴ اکتبر امسال به ۴۵ دلار و ۶۳ سنت کاهش یافت و فقط ۲۲ سنت افت داشت.

احتمالا سیاست‌ها و تنش‌های تجاری همچنان باعث ایجاد انحراف قیمت در بخش فولاد در هفته‌ها و ماه‌های آینده خواهد شد.

* مترجم: پرویز امانیان - تحلیلگر بازارهای کالایی

منبع:Seeking Alpha

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها