عظیمیان

«یکی از نیازهای اساسی که امروز در کشور احساس می‌شود شفاف سازی فعالیت های اقتصادی است. در این مسیر یکی از اقدامات اساسی که انجام شده، شکل گیری بورس کالای ایران به عنوان بستری برای کشف واقعی قیمت ها و ایجاد شفافیت در دادوستد کالاها بوده است. در واقع تلاش ها بر این بوده که صنایع مختلف از جمله صنایع فولادی بتوانند با خیالی آسوده به تولید پرداخته و در راستای صنعتی کردن کشور تلاش کنند.»

به گزارش «کالاخبر» ، مطلب بالا گفته حمیدرضا عظیمیان، مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان است. عظیمیان اعتقاد دارد که در جاده کشف واقعی قیمت ها و رونق تولید در کشور بود که ایجاد انگیزه برای سرمایه گذاری بخش خصوصی ایجاد شد. مشروح گفت و گو با مدیرعامل فولاد مبارکه را در ادامه می خوانید.

لطفاً درباره تاریخچه حضور فولاد مبارکه در بورس کالا توضیح دهید.

شرکت فولاد مبارکه اصفهان از ابتدای راه اندازی بورس کالای ایران و از زمانی که در سال ۸۲ با عنوان بورس فلزات شروع به کارکرد، محصولات خود را به طور مستمر در تالار بورس عرضه می کند. در واقع با تصویب قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۸۴ و تصمیم شورای عالی بورس، بورس های فلزات و کشاورزی در یکدیگر ادغام و شرکت بورس کالای ایران در سال ۸۶ تشکیل شد و طبق قانون کلیه معاملات در بورس کالای ایران تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار انجام می شود. در همین راستا اداره فروش شرکت فولاد مبارکه از زمان تاسیس بورس فلزات وظیفه فروش و سرویس دهی به متقاضیانی که از طریق بورس کالای ایران خرید کرده اند را بر عهده دارد. در این سیستم قیمت محصولات براساس مکانیزم عرضه وتقاضا کشف شده و با هماهنگی های لازم با خریداران، تولید محصول براساس درخواست مشتری انجام می شود.

دیدگاه شما نسبت به عملکرد بورس کالا در سال های اخیر چیست؟

بورس کالا محلی مناسب برای کشف نرخ محصولات در اثر تلاقی عرضه و تقاضا، تعیین قیمت واقعی و جلوگیری از ایجاد رانت در بازارها بوده و می توان گفت سازوکار این بورس، نقش موثری در ایجاد انگیزه برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در صنایع مادر به ویژه صنایع فولادسازی داشته است؛ علاوه بر آن با کشف قیمت واقعی، هم منافع شرکت های فولادساز تامین شده است و هم با حذف یا کمرنگ شدن نقش واسطه ها، مصرف کنندگان نهایی بدون واسطه محصول مورد نیاز خود را تامین می کنند. همچنین ایجاد بازار شفاف برای تسهیل معاملات، کمک به برنامه های توسعه شرکت ها و توسعه اقتصادی با تضمین تعهدات طرفین معامله و ورود منابع مالی مناسب به شرکت های تولیدی به لحاظ کاهش رانت قیمتی، از دیگر مزایای بورس کالای ایران است.

روند کشف قیمت محصولات فولاد مبارکه در بورس به چه صورت است؟

فولاد مبارکه به صورت نظام مند محصولات خود را در بورس کالا عرضه می کند تا قیمت این محصولات در فرآیند عرضه و تقاضا کشف شود. عرضه همه محصولات در بورس کالا صرفا براساس ضوابط و دستورالعمل های بورس کالا انجام میشود.

درباره روند تامین نیاز صنایع پایین دستی از طریق بورس کالا توضیح می دهید.

تامین نیاز صنایع پایین دستی با توجه به پروانه بهره برداری و گزارش های بازدید فنی شرکت براساس مصرف واقعی آنها به دو روش عرضه مستقیم در بورس کالا و عرضه غیر مستقیم و ثبت سفارشات در شرکت و سپس تایید و ثبت الکترونیکی که مچینگ خوانده می شود در بورس کالای ایران صورت می گیرد.

برخی از صنایع پایین دستی فولاد مبارکه به علت تنوع محصولات مورد نیاز خود از نظر ابعادی، کیفی و لزوم تامین منظم نمی توانند همه محصولات مورد نیاز خود را به صورت مستقیم در تالار اصلی بورس کالا خرید کنند و به همین دلیل همواره بخشی از محصولات شرکت در قالب قراردادهای بلندمدت و پروژه های ملی و... در فولاد مبارکه ثبت سفارش شده و سپس به عنوان مچینگ در تالار بورس کالا ثبت الکترونیکی میشود.

آیا از عرضه و معامله محصولات خود در بورس کالا رضایت دارید؟

مکانیسم های تعریف شده در بورس کالا با استفاده از تجربیات بورس های معتبر جهانی تدوین شده و عرضه در بورس کالا باعث شده بازاری منسجم، سازمان یافته و قانونمند برای کشف قیمت کالاها براساس تعامل و تقابل عرضه و تقاضا، حذف واسطه گری و خرید و فروش مستقیم بین فروشنده و خریدار، فراهم سازی تسهیلات مالی برای خرید و فروش و... به وجود بیاید که از این منظر رضایت بخش است. با این حال برخی دستورالعمل ها در شرایط خاص اقتصادی این مکانیسم را با چالش هایی روبرو کرده است که امیدواریم این چالش ها هر چه زودتر برطرف شود.

 آیا همه خریداران در بورس کالا مصرف کننده محصولات هستند یا خیر؟

در فولاد مبارکه اصفهان، از ابتدای بهره برداری تاکنون شرایطی برای پذیرش مشتری و فروش محصولات وجود داشته که مهمترین آن دارا بودن پروانه بهره برداری، بازدید فنی از کارخانه مشتری و فعال بودن کارخانه است که همین شرایط به بورس کالا نیز اعلام شد و مورد تایید وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز قرار گرفته است. بنابراین تا حد امکان نظارت های لازم برای فروش مستقیم کالا به مصرف کننده نهایی پیش بینی شده است. در حقیقت شناسایی خریداران و تخصیص کد خرید به آنها براساس شرایط و قوانین تعریف شده است و به این ترتیب در زمان عرضه و معاملات، همه خریداران محصولات واقعی هستند، اما بعضا گزارش می شود که پس از انجام معاملات، واسطه گران و تجار با بعضی خریدارن ارتباط بر قرارکرده و با سوءاستفاده از مشکلات نقدینگی و تامین مالی آنها مقداری از محصولات به بازار آزاد روانه می شود که در صورت محرز شدن تخلف برای فولاد مبارکه کد مشتری اصلی مسدود می شود.

برداشتن سقف رقابت قیمت ها در بورس کالا چه تاثیری بر معاملات این شرکت داشته است؟

با برداشته شدن سقف رقابت شرایط برای کشف قیمت واقعی فراهم شده است، زیرا با نوسانات قیمت ارز و به تبع آن قیمت تمام شده تولید و واردات، قیمت محصولات فولادی نیز تغییر می کند. تغییر روش تعیین قیمت پیشنهادی و محدود کردن سقف رقابت باعث ایجاد مشکلاتی به دلیل عدم کشف قیمت واقعی محصولات شده بود که این مشکل با حذف سقف رقابت برطرف شد. البته پیش بینی ما این است که پس از چند عرضه و تثبیت نرخ ارز، نرخ محصولات فولادی در بورس کالا نیز مجددا با نوسانات محدود کشف خواهد شد. از زمان برداشتن سقف رقابت، مشکلات ناشی از تحمیل قیمت ها به شدت کاهش یافته و قیمت ها به حاشیه بازار نزدیکتر و فعالیت تجار و واسطه گری کمرنگ تر شده است. بنابراین محصولات به دست مصرف کننده واقعی میرسد.

آیا امکان انجام صادرات محصولات فولاد مبارکه از طریق بورس وجود دارد؟

صادرات محصولات فولاد مبارکه دارای شرایط خاص است و مشتریان خارجی محصولات فولاد مبارکه در شرایط رقابتی و جهانی حاضر به خرید از ما هستند، بنابراین اگر سازوکارهای مرتبط ایجاد و حمایت دولت وجود داشته باشد، می توان صادرات فولاد را از طریق بورس کالا انجام داد.

خبرنگار-محسن نعمتی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها