قیر

تنها یک هفته تا عرضه ۱۲ قرارداد کشف پریمیوم قیر ۶۰۷۰ نفت جی در بورس کالا باقی مانده و مصرف کنندگان قیر می توانند با ورود به این معاملات تا حدود زیادی ریسک خود در ماه های آینده را پوشش دهند.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از تسنیم، یکشنبه هفته آینده شرکت نفت جی با ظرفیت اسمی یک میلیون و ۸۰۰ هزار تنی، در نظر دارد تعداد ۱۲ قرارداد با حجم عرضه اولیه ۵۰۰۰ تنی قیر ۶۰۷۰ (صادراتی) را در قالب قراردادهای کشف پریمیوم در بورس کالای ایران عرضه کند که این قراردادها در ۶ مرحله و در هر مرحله، دو قرارداد تحویل خریداران خواهد شد. براساس اطلاعیه عرضه پریمیوم در سایت بورس کالای ایران، در هر مرحله، یک قرارداد حداکثر تا ۱۰ هزار تن امکان افزایش عرضه داشته و میزان افزایش عرضه در قرارداد دیگر حداکثر تا ۱۵ هزار تن اعلام شده است.

همچنین در هر مرحله از تحویل کالا، قیمت مبنا در قرارداد اول براساس قیمت وکیوم باتوم مرغوب در ماه معامله نهایی ضربدر ۱.۱۲ به علاوه پریمیوم لحاظ می شود و در صورت عدم اعلام قیمت، فرمول مصوب شرکت ملی پخش و پالایش براساس میانگین نرخ خرید و فروش دلار حواله ای سامانه نیما ملاک عمل خواهد بود.

در قرارداد دوم کشف پریمیوم در هر مرحله از تحویل نیز قیمت مبنا براساس قیمت وکیوم باتوم معمولی در ماه معامله نهایی ضربدر ۱.۰۷ به علاوه پریمیوم لحاظ می شود و در صورت عدم اعلام قیمت، فرمول مصوب شرکت ملی پخش و پالایش براساس میانگین نرخ خرید و فروش دلار حواله ای سامانه نیما ملاک عمل خواهد بود.

گفتنی است، مرحله نخست تحویل کالای عرضه شده در ۲ قرارداد کشف پریمیوم در تاریخ ۱۱ خردادماه ۹۸ اعلام شده و تحویل قراردادهای دیگر به ترتیب در ماه های بعدی بوده و تحویل کالای عرضه شده در دو قرارداد پایانی نیز مورخ ۸ آبان ماه امسال انجام خواهد شد و تسویه معامله نهایی این قراردادها به صورت نقدی و اعتباری بوده و تحویل در مخازن بندرعباس صرفا به کشتی های معرفی شده و از طریق خط لوله صورت خواهد گرفت.

این گزارش می افزاید، قرارداد کشف پریمیوم قراردادی است که در بازار فیزیکی بورس کالای ایران معامله می‌شود و به موجب آن، طرفین متعهد می‌شوند که در زمان مشخصی در آینده (تحویل، حمل یا بارگیری) کالا را براساس قیمت نهایی (قیمت مبنا به علاوه مابه التفاوت توافق شده) معامله نمایند.

از مهم ترین مزایایی که به جذابیت اینگونه معاملات برای خریداران و فروشندگان می افزاید، می توان به امکان پوشش ریسک، کسب سود برای بنگاه های اقتصادی، تضمین ایفاد تعهدات برای طرفین معامله، تسریع در فرآیند تحویل کالا از انبارهای مختلف و استقبال انواع معامله گران از فضای شفاف بورس کالای ایران اشاره کرد.

همچنین بازخورد انجام اینگونه معاملات و سایر معاملات در بورس کالا به عنوان یکی از بزرگترین مرکز ثبت داده ها در حوزه مبادلات کالایی می تواند به منبع تصمیم گیری برای دولت و فعالان اقتصادی تبدیل گردد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها