پتروشیمی

معامله گران آسیایی با بالا گرفتن جنگ تجاری میان چین و امریکا نگران هستند که ممکن است تقاضا از سوی چین به عنوان یکی از واردکنندگان کلیدی محصولات پتروشیمی در بازار آسیا، کاهش یابد.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از نیپنا، در هفته ای که گذشت، ایالات متحده آمریکا در تاریخ دهم ماه مه تهدید کرد که نرخ تعرفه های اعمالی بر ۲۰۰ میلیارد دلار کالای چینی را تا سقف ۲۵ درصد افزایش می دهد. از این رو فعالان بازار پتروشیمی آسیا در حال آماده سازی خود برای پیامدهای احتمالی و تطبیق با شرایط جدید هستند. محصولات صنایع شیمیایی، پتروشیمی و پلاستیک ها در میان کالاهای یادشده قرار دارند. البته چین اعلام کرد که اقدامات مقابله ای را در دستور کار قرار می دهد.

گفتنی است که قیمت های منطقه ای برخی محصولات پتروشیمی در هفته گذشته ثابت بود و در پاره ای موارد با عقب نشینی خریداران کاهش یافت.

در این میان نگرانی عمومی این است که با بالا گرفتن جنگ تجاری میان این دو غول اقتصادی، تقاضا از سوی چین به عنوان یکی از واردکنندگان کلیدی محصولات پتروشیمی در بازار آسیا، به میزان بیشتری کاهش یابد.

در بازار آکریلونیتریل بوتادین استایرن (ABS)، قیمت های اسپات برخی برندها، بر مبنای CFR چین، به زیر هزار و ۵۰۰ دلار در هر تن سقوط کرده است. این در حالیست که برندهای دیگر با قیمت متوسط هزار و ۵۰۰ دلار برای هر تن معامله می شوند.

با وضع تعرفه های جدید بر محصولات ساخت چین، تقاضا برای آکریلونیتریل بوتادین استایرن که در صنایع خودروسازی، الکترونیک، لوازم خانگی و محصولات تفریحی (recreational products) کاربرد گسترده ای دارد، مستقیما تاثیر می پذیرد.

همچنین در بازار پلی کربنات (PC)، پیش بینی بالا گرفتن جنگ تجاری میان آمریکا و چین، به تسریع روند نزولی قیمت ها در بازاری که اکنون با مازاد عرضه دست و پنجه نرم می کند، دامن زده است.

همچنین نگرانی های مشابه، در حال متوقف ساختن معاملات در بازار محصولات دیگر مانند بوتادین (BD)، الیاف پلی استر استیپل (polyester staple fibre) و پلی اتیلن سبک خطی متالوسن (MLLDPE) است.

اگر چه در بازار آدیپیک اسید (ADA) چین، تولیدکنندگان به دلیل وابستگی کمتر صادرات این محصول به بازار ایالات متحده، تاثیر افزایش تعرفه های آمریکا را ناچیز دانستند. وضعیت مشابهی در مورد بازار استایرن بوتادین رابر (SBR) چین وجود دارد.

یک تولیدکننده استایرن بوتادین رابر مستقر در چین می گوید: با توجه به عدم صادرات این محصول به ایالات متحده، تهدید اخیر آمریکا تاثیر قابل ملاحظه ای بر بازار استایرن بوتادین رابر چین نخواهد داشت. ما نگرانی ای از این که آیا توافقی خواهد بود یا خیر، نداریم. با این همه، معتقدیم که دستیابی به یک توافق به مراتب برای اقتصاد جهانی بهتر است.

به نظر می رسد ماه ها گفتگو میان ایالات متحده و چین بی نتیجه ماند است. در تازه ترین دور گفتگوها، یک هیئت نمایندگی از مقامات عالی رتبه چینی، روز پنجشنبه ۱۹ اردیبهشت، برای دستیابی به یک توافق محتمل دیدار کردند. اگر چه همانطور که فعالان بازار پیش بینی می کردند، دیدار یادشده دستاورد مثبتی نداشت.

وانگ کیانگ، تحلیلگر ارشد در کارگزاری چاینا مرچنت سکیورتیز ، مستقر در شنژن چین، عنوان کرد: ایالات متحده قصد دارد با تحت فشار قرار دادن چین، رویکرد ما را نسبت به موضوعاتی مانند یارانه ها و مالکیت فکری تغییر دهد. موضعی که چین بر حفظ آن پافشاری دارد و غیر قابل دست کشیدن است. از این روست که مذاکرات اخیر بی نتیجه ماند.

بر اساس این گزارش ، ایالات متحده در ابتدا برنامه داشت افزایش تعرفه اعمالی بر ۲۰۰ میلیارد دلار کالای چینی از ۱۰ به ۲۵ درصد را از ماه ژانویه ۲۰۱۹ میلادی اجرایی کند. با این حال، طرح یادشده به دلیل در جریان بودن مذاکرات فشرده با طرف چینی، برای اجرایی شدن به ماه مارس موکول شد.

به دنبال آن، دو کشور از اعلام حصول پیشرفت مطلوب در مذاکرات خبر دادند و ضرب الاجل ماه مارس برای مدتی بیشتر تمدید شد. این وضعیت ادامه یافت تا این که پیام توئیتری پنجم مه دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، که خبر از افزایش نرخ تعرفه ها می داد، دوباره شگفتی همگان را برانگیخت.

ترامپ تهدید خود را فراتر برد و اعلام کرد که تعرفه ۲۵ درصدی را علاوه بر کالاهای قبلی، بر گروه جدیدی از کالاهای چینی به ارزش ۳۲۵ میلیارد دلار اعمال می کند.

صادرات چین در ماه آوریل، در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته میلادی، ۲.۷ درصد کاهش یافت و به ۱۹۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار رسید. صادرات به ایالات متحده البته افتی ۱۳.۲ درصدی را تجربه و رقم ۳۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار را ثبت کرد. ارزش کل واردات چین با افزایش چهار درصدی به ۱۷۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار رسید و واردات از ایالات متحده با کاهش بیش از ۲۵ درصدی به ۱۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار کاهش یافت.

بر اساس پیش بینی های انجام شده از سوی کارشناسان بین المللی انتظار می رود اقتصاد چین که دومین اقتصاد بزرگ جهان بعد از ایالات متحده به شمار می رود، امسال تضعیف شود و رشد تولید ناخالص داخلی به ۶ تا ۶.۵ درصد برسد. رقمی که کمتر از پایین ترین رقم ثبت شده در ۲۸ سال گذشته یعنی ۶.۶ درصد در سال ۲۰۱۸ میلادی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها