تالار

معامله گر رینگ پتروشیمی شرکت کارگزاری بانک ملی در گفتگو با «کالاخبر» روند معاملات امروز محصولات شیمیایی در تالار پتروشیمی و فرآورده های نفتی بورس کالای ایران را بررسی کرد.

علیرضا عبائیان در خصوص اتفاقات امروز در بازار اظهار داشت: در جریان معاملات روز جاری، ۳۱۲.۸ تن دی اتیل هگزانول تولید شرکت kriscon chemicals کشور تایوان از سوی شرکت پتروشیمی شازند در بورس کالای ایران عرضه شد که کل محصول عرضه شده در بازار توسط خریداران مورد معامله قرار گرفت.

وی افزود: این شرکت که چهارمین عرضه خود را در بورس کالا تجربه می کند، درحالی حدود ۳۱۲ تن دی اتیل هگزانول را در بازار به صورت نقدی و با میانگین قیمت پایانی ۱۲۸ هزار و ۶۳۷ ریال فروخت که قیمت پایه آن ۱۲۷ هزار و ۲۸۸ ریال اعلام شده بود.

وی با بیان اینکه عرضه های قبلی این شرکت در قالب سلف انجام شده بود، در خصوص تامین نیاز بازار داخلی به مواد اولیه از طریق عرضه کالاهای وارداتی در بورس گفت: انجام واردات یک کالا به منظور تامین نیاز بازار داخلی و عرضه آن در بورس می تواند اثرات مثبتی به همراه داشته باشد. البته به این شرط که شرکت های داخلی توان تولید آن کالا را نداشته باشند و یا به دلیل گذراندن دوره اورهال برای مقطعی نتوانند محصول تولید کنند.

وی با اشاره به اینکه طی هفته های گذشته پتروشیمی شازند در دوره اورهال به سر می برد، گفت: در طول این مدت برای تامین نیاز بازار محصول دی اتیل هگزانول این شرکت تایوانی وارد کشور و در بورس عرضه شد که با حضور خریداران، حجم عرضه انجام شده توسط بازار جذب شد.

این معامله گر محصولات پتروشیمی در ادامه گفت و گو با «کالاخبر» تصریح کرد: طی ماه های اخیر میزان عرضه های محصول مذکور توسط پتروشیمی شازند هر هفته طبق روال مشخص انجام شده و مشکلی در تامین نیاز بازار وجود نداشت اما در این مقطع زمانی که عرضه کننده داخلی در اورهال به سر می برد، عرضه محصول وارداتی از طریق بورس توانست تعادل بازار را حفظ کرده و مانع بروز التهاب شود.

وی عرضه کالاهای وارداتی برای سایر مواد اولیه به منظور تامین نیاز داخل را عاملی در حفظ ثبات بازار دانست و تاکید کرد: در صورت وجود تقاضای مازاد بر تولید داخل، این اقدام می تواند موثر واقع شده و از بروز التهاب در بازار جلوگیری کند.

وی با بیان اینکه ۸۰ تا ۹۰ درصد از کل معاملات طی چند هفته اخیر به قیمت های پایه انجام شده و معامله گران شاهد کاهش قیمت ها بوده اند، گفت: با تداوم این روند، قیمت ها در بازار کاهشی خواهد بود و اصلی ترین علت برای حاکمیت این شرایط ثبات نرخ ارز است که موجب افت تقاضای خریداران شده است.

عبائیان با اشاره به اینکه عمده محصولات عرضه شده در بازار امروز نیز به قیمت های پایه معامله شدند، گفت: طی هفته های اخیر عمده محصولات پتروشیمی و شیمیایی به قیمت های پایه معاملات محصولات خود را انجام دادند و تنها برخی محصولات با رقابت خریداران رو به رو بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها