پسته

دبیر انجمن پسته استان سمنان با بیان اینکه باغداران پسته از عرضه پسته در بورس کالا استقبال کرده و در انتظار آغاز معاملات گواهی سپرده هستند، گفت: کشف قیمت واقعی و حمایت از تولید مهم ترین مزیت عرضه محصولات کشاورزی از جمله پسته در بورس کالاست.

منصور عباسیان در گفتگو با «کالاخبر» اظهار داشت: در بورس کالا به دلیل اینکه نظام عرضه و تقاضا حاکم است، خود کشاورز می تواند بر مبنای شرایط بازار، محصولش را با قیمت واقعی بفروشد و خریدار نیز می تواند براساس استانداردهای مشخص محصول با کیفیتی را از باغدار خریداری کند و این مهم ترین مزیت عرضه پسته در بورس است. 
وی افزود: در چنین شرایطی که نظام عرضه و تقاضا در بازار حکمفرماست، قیمت ها از شفافیت بالایی برخوردار است و به کمک فروش مستقیم، دست واسطه ها از سود باغداران کوتاه می شود تا سود اصلی عاید باغدارانی شود که یکسال برای برداشت محصول خود زحمت می کشند.
وی با بیان اینکه در بازار سنتی این واسطه ها هستند که عمده سود حاصل از فروش پسته را نصیب خود می کنند، گفت: حضور دلالان در حوزه محصولات کشاورزی مصداق این ضرب المثل است که «نه بیل می زدم نه پایه، انگور می خوردم در سایه»؛ به عبارت بهتر دلالان و واسطه ها بدون زحمت سود حاصل از دسترنج کشاورزان را به جیب خود سرازیر می کنند.
دبیر انجمن پسته استان سمنان با ابزار امیدواری از استقبال کشاورزان از عرضه پسته در بورس کالا تصریح کرد: البته رونق معاملات و حضور گسترده پسته کاران در بورس نیاز به گذشت زمان دارد و باید به آنها آموزش های لازم را ارایه کرد تا فرهنگ سازی جامعی در رابطه با آشنایی باغداران و کشاورزان با مفاهیم بورسی صورت گیرد. اما با توجه به تجربه موفق عرضه زعفران و زیره در بورس، باغداران پسته کار نیز موافق معامله پسته در بستر این بازار شفاف هستند. 
عباسیان اطمینان خاطر خریدار از کیفیت پسته عرضه شده و تضمین ایفای تعهدات وی جهت پرداخت پول ناشی از معامله به فروشنده در سریع ترین زمان ممکن را از ویژگی های حائز اهمیت عرضه در بورس عنوان کرد و گفت: در بورس به دلیل لزوم رعایت استانداردها امکان بروز تقلب و یا تحویل محصول بی کیفیت به خریدار وجود ندارد و مشتری می تواند با اطمینان محصول موردنیاز خود را از انبارهای بورسی تحویل بگیرد.
وی استفاده از ابزارهای مالی همچون قراردادهای آتی را راهکاری برای پوشش ریسک کشاورزان، باغداران و صادرکنندگان پسته در مقابل نوسانات قیمتی برشمرد و اظهار داشت: تجارت پسته به دلیل وابستگی زیاد قیمت به نرخ ارز از ریسک بالایی برخوردار است؛ بطوریکه قیمت پسته همواره از نوسانات ارزی تاثیر می پذیرد. اما به کمک قراردادهای آتی کشاورز می تواند ضمن در اختیار داشتن پیش بینی قیمت در آینده، خود را در مقابل نوسانات احتمالی آتی بیمه کند.
دبیر انجمن پسته استان سمنان وضعیت تولید در سطح این استان را در آستانه فصل برداشت محصول مطلوب ارزیابی کرد و گفت: خوشبختانه در سال جاری وضعیت تولید پسته در شرایط مساعدی قرار دارد و امیدواریم در فصل برداشت محصول با کیفیتی به بازار عرضه کنیم و به کمک بورس بتوانیم با حذف واسطه های غیرضرور، محصول را با قیمت صحیح بازار و به صورت مستقیم به دست مصرف کننده برسانیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها