اقتصاد

در واپسین لحظات سال ۲۰۱۹ میلادی، تنور پیش‌بینی‌های اقتصادی، داغ داغ است. در این میان، «مرکز مطالعات اقتصادی دانشگاه هاروارد» اخیراً پیش‌بینی تازه‌ای درباره اقتصاد دنیا در سال ۲۰۲۰ میلادی منتشر کرده که حاوی خبرهای اغلب، خوشایندی برای فعالان اقتصادی جهان در سال جدید است.

به گزارش «کالاخبر»، طبق این گزارش، روزهای سرد اقتصادی در سال ۲۰۱۹ که به دلیل جنگ تجاری امریکا و چین، تنش‌های خاورمیانه و ریسک‌های مالی و سیاست بانک‌های مرکزی در کشورهای صنعتی ایجاد شده بود، به پایان نزدیک است و در سال جدید اقتصاد دنیا ثبات را تجربه می‌کند. این مرکز پیش‌بینی‌های قدیمی خود مبنی بر احتمال رکود در سال ۲۰۲۰ را مردود دانست و نوشت اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۰ میلادی با نرخ ۲.۵ درصد و در سال ۲۰۲۱ میلادی با نرخ ۲.۷ درصد رشد خواهد کرد. 

سال آینده، اغلب کشورهای صنعتی دنیا افزایش نرخ رشد اقتصادی را تجربه می‌کنند ولی بریتانیا به دلیل قرار گرفتن در روند «برگزیت» و بی‌ثباتی‌های ناشی از آن شاهد کاهش نرخ رشد اقتصادی خواهد بود. در سال آتی، متوسط نرخ رشد اقتصادی این کشور برابر با ۰.۵ درصد خواهد بود که ۰.۸ درصد کمتر از برآوردهای قبلی است. ژاپن هم در ادامه چالش‌های اقتصادی که سال‌های اخیر درگیر آن بوده است شاهد رشدی با نرخ ۰.۳ درصد خواهد بود. 

اما بازارهای در حال گذار، طی سال آتی، وضعیت متفاوتی را تجربه می‌کنند. جنگ تجاری ایجادشده در نتیجه سیاست‌های دولت امریکا از یک‌سو و کاهش نرخ رشد اقتصادی چین از سوی دیگر باعث شد تا این دسته از کشورها نتوانند رشد زیادی را در اقتصاد داخلی خود شاهد باشند.

همچنین چالش‌های اجتماعی و سیاسی داخلی در این کشورها هم عامل بی‌ثبات‌کننده دیگری برای اقتصاد منطقه است. مثلاً افزایش شورش‌ها در کشورهای امریکای لاتین، جنگ‌ها و درگیری‌ها در خاورمیانه و کاهش نرخ رشد اقتصادی در کشورهای چین و هند باعث رشد بدهی‌های دولتی در بازارهای در حال گذار شده که این رشد بدهی‌ها، به‌تدریج، زمینه‌ساز ناتوانی این دولت‌ها در انجام مسئولیت‌هایشان می‌شود. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها