• ۱۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۹
  • کد خبر: 36158
اوپک

تولید نفت اوپک در دسامبر با اقدام تولیدکنندگان منطقه خلیج فارس در اجرای دور جدید محدودیت عرضه، کاهش پیدا کرد.

به گزارش «کالاخبر»، عربستان سعودی، عراق و امارات متحده عربی پیش از آغاز دور جدید کاهش تولید اوپک در ژانویه، تولیدشان را در دسامبر که آخرین ماه اجرای دور قبلی محدودیت عرضه از سوی اوپک و متحدانش بودند، کاهش دادند.

طبق نظرسنجی بلومبرگ از مقامات، آمار کشتیرانی و برآوردهای شرکتهای "ریستاد انرژی" و "جی بی سی انرژی"، تولید اوپک در دسامبر به میزان ۹۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت و به ۲۹.۵۵ میلیون بشکه در روز رسید.

تلاش اوپک و متحدانش برای محدودیت عرضه و تقویت بازارهای جهانی در سال ۲۰۱۹، قیمت نفت برنت را با وجود سیل عرضه نفت شیل آمریکا ۲۳ درصد بالا برد. این ائتلاف اوایل دسامبر موافقت کردند محدودیت عرضه خود را در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ عمیق‌تر کنند.

این نظرسنجی نشان داد عربستان سعودی که بزرگترین عضو اوپک است، در هدف تولید جدید خود پیشرفت کرده و تولیدش به ۹.۸۳ میلیون بشکه در روز رسیده که که بیش از دو برابر سهمی است که در توافق کاهش تولید سال گذشته به گردن گرفته بود و در مسیر کاهش تولید خود به ۹.۷ میلیون بشکه در روز است.

امارات متحده عربی هم تولیدش را بیش از میزانی که توافق کرده بود کاهش داده و با کاهش ۶۰ هزار بشکه در روز، ۳.۰۴ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد.

عراق تلاش کرد نشان دهد به تعهداتش عمل می کند و تولیدش را به میزان ۶۰ هزار بشکه در روز در دسامبر کاهش داد و ۴.۶۵ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد با این حال این کشور تولیدش را باید ۱۸۰ هزار بشکه در روز دیگر کاهش دهد تا به هدف تولید ۲۰۲۰ دست پیدا کند.

نیجریه که متعهد شده بود به تعهداتش تحت توافق کاهش تولید اوپک پایبند خواهد بود، تولیدش را در دسامبر ۳۰ هزار بشکه در روز کاهش داد اما تولیدش همچنان اندکی بالاتر از سقف تولید ۲۰۱۹ مانده است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، روسیه که بزرگترین تولیدکننده غیراوپک مشارکت کننده در این پیمان است، عملکرد مشابهی داشت و تولید نفت و میعانات گازی این کشور در سال میلادی گذشته به بالاترین حد از دوران پس از شوروی رسید و مسکو دلایل متعددی در توجیه عدم کاهش تولید خود آورد.

تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک که به گروه اوپک پلاس معروف هستند، در نشستی که اوایل دسامبر در وین داشتند، با افزودن ۵۰۰ هزار بشکه در روز دیگر به کاهش تولیدشان موافقت کردند و از اول ژانویه سال ۲۰۲۰ به مدت سه ماه به میزان ۱.۷ میلیون بشکه در روز تولیدشان را محدود خواهند کرد.

این گروه سیاست تولید نفت خود را در یک نشست فوق العاده که روزهای پنجم و شش مارس برگزار می‌شود، بازبینی خواهد کرد. از ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش جدید، اوپک ۳۷۲ هزار بشکه در روز و کشورهای غیراوپک ۱۳۱ هزار بشکه در روز را برعهده خواهند گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها