در این طرح این امکان پیش‌بینی شده است که سرمایه‌گذاران بتوانند درصورت تمایل به دریافت خودرو، تخفیف‌هایی را در بهای نهایی خودرو دریافت کنند.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، حجت الاسلام و المسلمین سید عباس موسویان، دبیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار در مورد عرضه اوراق خودرو در بورس کالا اظهار داشت: این اوراق شکل تکامل یافته فعالیتی است که خودروسازان در سال‌های گذشته انجام می دادند.

وی ادامه داد: خودروسازان در سالیان گذشته یک روش معاملاتی داشتند به این معنا که افرادی که نیاز به خودرو داشتند در کارخانه خودروسازی مشارکت می کردند و پس از دوره مشارکت میزان سرمایه گذاری و سود سرمایه گذاری برای مشارکت را به مشتریان اعلام می کردند که این موضوع دارای محدودیت هایی بود.

موسویان تصریح کرد: این محدودیت‌ها باعث می‌شد تا استقبال از این طرح برای افراد خاص محدود شود زیرا اولا شخص باید آورده‌اش محدود به خودرو خاصی می‌شد که باعث می شد همه نتوانند در آن شرکت کنند ثانیا در طول دوره نمی‌توانستند این اوراق را به شخص دیگری واگذار کنند و بازار ثانویه ای نداشت و با این شیوه شخص حتما باید انصراف می‌داد و به سود حداقلی کفایت می کرد و یا منتظر می‌ماند تا خودرو تحویل بگیرد.

وی خاطر نشان کرد: در این شیوه جدید ( اوراق گواهی خودرو ) تدبیری که در سازمان بورس و اوراق بهادار اندیشیده شد اجازه داده شد که شخص با سرمایه‌ای هر چند اندک مثلا یک میلیون تومان مشارکت داشته باشد و بازار ثانویه هم برای آن شکل بگیرد تا گواهی خود را خرید و فروش کند. همچنین برای جذابیت یک آپشن فروش هم بر روی آن گذاشته شده تا دارندگان اوراق براساس تغییرات قیمتی حق اختیار فروش در تاریخ مشخص را داشته باشند و در نهایت اینکه در این طرح این امکان پیش‌بینی شده است که سرمایه‌گذاران بتوانند درصورت تمایل به دریافت خودرو تخفیف‌هایی را در بهای نهایی خودرو دریافت کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها