تالار جدید

در هفته گذشته رویدادها و اظهارنظرهای مختلفی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که از مهم ترین آن ها می توان به نگاه مثبت کارشناسان و مسوولان به عرضه مسکن و خودرو در بورس کالا، تامین مالی موفق پتروشیمی جم با انتشار اوراق سلف موازی و تاکید سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس بر رشد و استمرار عرضه فولاد در بورس کالا اشاره کرد.

تاثیر مثبت عرضه مسکن در بورس کالا

به گزارش کالاخبر، دبیر انجمن انبوه‌سازان تهران هفته گذشته پس آغاز معاملات املاک در بورس کالا گفت: طرح عرضه مسکن در بورس قابل دفاع است؛ چنانچه زوایای مختلف این طرح نمایان و ورود بخش‌خصوصی در عرضه اوراق مسکن اتفاق بیافتد، قاعدتا چشم‌انداز خوبی در بازار مسکن ایجاد خواهد شد.

رامین گوران اوریمی با بیان اینکه به آمدن املاک در معاملات بورس خوشبین است در این باره به گفت: هدف از اجرای این طرح خانه‌دار کردن قشر متوسط و ضعیف جامعه است. با توجه به افزایش قیمت مسکن در کشور و گران شدن خانه در تهران قاعدتا کارمندان دیگر قادر به خرید خانه نیستند، از این‌رو با خرید اوراق مسکن این امید است که افراد بتوانند سرمایه‌های خرد خود را به این بازار تزریق و صاحب خانه شوند.

امکان عرضه ۴۹هزار میلیارد تومان املاک دولتی

مهدی پازوکی استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه براساس احکام بودجه سال ۹۹، دولت می‌تواند ۴۹ هزار میلیارد تومان از طریق مولدسازی دارایی‌های خود اقدام به تامین مالی و جبران کسری بودجه کند، عرضه این حجم املاک دولتی در بورس کالا را بهتر از سایر روش های هزینه بر عنوان کرد.

پازوکی گفت: در این زمینه با توجه به مکانیسمی که در بورس کالا برای فروش اموال مازاد دولتی فراهم شده، این ۴۹ هزار میلیارد تومان می تواند از طریق بورس کالا برای دولت تامین شود.

این اقتصاددان افزود: با توجه به اینکه در همین شهر تهران، بسیاری از نهادها و دستگاه‌های دولت املاک و ساختمان های مازادی دارند که الان متروکه هستند و از آن‌ها استفاده‌ای نمی‌شود و تنها برای بودجه عمومی هزینه‌زا هستند، دولت می‌تواند با عرضه آن‌ها در بورس کالا نسبت به کسری بودجه خود اقدام کند.

«اوراق سلف خودرو» میان‌بر تأمین مالی خودروسازان

امراللّه امینی، کارشناس صنعت خودرو و استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی، ورود خودروسازان به بورس کالا برای تأمین مالی را از راهکارهای مناسب می داند.

امینی معتقد است، انتشار اوراق سلف در بورس کالا می تواند یکی از راه حل های مناسب، کم هزینه و سریع برای تأمین مالی خودروسازان باشد که در این حوزه شرکت «سایپا» نیز از این شیوه تأمین مالی استفاده کرده است. البته اوراق سلف یکی از راه حل ها در این زمینه است و موضوع اصلی این است که شما یک شرکت خودروسازی دارید که این خودروساز در درون مشکلات اساسی دارد و باید زیرساخت های آن اصلاح شود.

تامین مالی موفق پتروشیمی جم از بورس کالا

پتروشیمی جم سه شنبه ۴ شهریور ماه به منظور تامین مالی ۵۰۰۰ میلیارد ریالی، اقدام به انتشار اوراق سلف موازی استاندارد پلی اتیلن سنگین تزریقی ۵۲۵۱۸ در بورس کالای ایران کرد که کل این اوراق با استقبال سرمایه گذاران به فروش رسید تا این تامین مالی تنها در یکساعت و با موفقیت صورت پذیرد.

هر قرارداد سلف موازی استاندارد پلی اتیلن سنگین تزریقی پتروشیمی جم معادل ۱۰ کیلوگرم محصول و معاملات ثانویه آن نیز از ۵ شهریور۱۳۹۹ آغاز شده و تا تاریخ ۴ شهریور ۱۴۰۱ ادامه خواهد داشت.

ضرورت تقویت عرضه مواد اولیه فولادی در بورس کالا

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی و سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در حاشیه بازدید از غرفه ذوب آهن در متالکس ۲۰۲۰ گفت: حضور ناقص شرکت‌های فولادی در بورس کالا از نظر ما نقص در بازار تعریف می‌شود که بر قیمت‌ها تاثیرگذار بوده و نتیجه آن زیان مصرف‌کننده نهایی است.

مهدی طغیانی افزود: برخی می‌خواهند این مشکل را با گذاشتن سقف برطرف کنند اما در این صورت عملا بازار از حالت واقعی خودش دور می‌شود. نگاه ما این است که عرضه‌ها تقویت شوند و همچنین شرکت‌های خصوصی موظف شوند، محصولات خود را در بورس کالا عرضه نمایند که ثمره آن پایداری در بازار خواهد بود.‌

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها