بورس کالای ایران

در هفته ای که گذشت شاهد رویدادها و اظهارنظرهای مختلفی پیرامون بورس کالای ایران بودیم که مهم ترین موضوع همچنان به قیمت گذاری دستوری فولاد اختصاص داشت. در این زمینه مشاور عالی سابق رئیس جمهور قیمت گذاری دستوری را یک ساده لوحی بزرگ خوانده و عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز این رویکرد را فسادزا می داند.

قیمت گذاری دستوری کالاها بر علیه تولید

اکبر ترکان، مشاور عالی سابق رییس جمهور با انتقاد از ادامه رویکرد قیمت گذاری دستوری، این رویه را یک «ساده لوحی بزرگ» در کشور می داند و می گوید: نتیجه قیمت گذاری کالاها، زیان تولیدکنندگان و سود هنگفت دلالان است به طوریکه در برخی موارد دلالان ۱۰ برابر فولادی ها سود می برند!

قیمت گذاری فسادزاست

مصطفی نخعی عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز معتقد است: فسادزا بودن تکلیف قیمت کالاها در کف یا سقف قیمت کالاها اثبات شده است.
نخعی بر لزوم توجه جدی سیاست گذار به تجربه شکست خورده در کنترل دستوری قیمت محصولات پتروشیمی و همچنین پرداختن دولت به وظیفه سیاست گذاری و نظارتی به جای دخالت در قیمت ها تاکید می کند.

‌➕کمک ویژه بورس کالا به رونق تولید

اردشیر سعدمحمدی سرپرست جدید معاونت معدنی وزارت صمت در گذشته دیدگاه شفاف خود در خصوص بورس کالا و قیمت گذاری کالاها را اعلام کرده که به اعتقاد او، عرضه محصولات فولادی در بستر بورس کالا علاوه بر کمک به رونق اقتصادی بنگاه های تولیدی، رابطه عرضه و تقاضا که یک فرمول بین المللی برای کشف قیمت هاست را به بهترین شکل ایجاد می کند.

اتحاد ارکان بازار سرمایه

️محمدحسنی سعدی سخنگوی بورس کالای ایران در یادداشتی نوشت: در اتفاقات اخیری که برای بازار فولاد کشور مطرح شد و وزارت صنعت، معدن و تجارت به دنبال اجرایی کردن قیمت‌گذاری دستوری این محصول در بورس کالا بود، با توجه به وجود دلایل قوی کارشناسی در نادرست بودن این پیشنهاد، اتحاد بی‌سابقه‌ای در بازار سرمایه کشور شکل گرفت تا جلوی اجرایی شدن این تصمیم نادرست که به زیان بخش واقعی تولید و مصرف‌کننده بود و تنها توزیع رانت گسترده برای عده‌ای خاص را به دنبال داشت، گرفته شود.

فعالیت صندوق های کشاورزی به زودی آغاز می شود

رضا نوحی رئیس اداره امور صندوق‌های سرمایه گذاری با بیان اینکه مجوز فعالیت صندوق های سرمایه گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر کالا با دارایی پایه محصولات کشاورزی صادر شده است، گفت: فعالیت صندوق های کالایی کشاورزی، سرمایه گذاری در انواع اوراق بهادار مبتنی کالا از جمله زعفران نگین، زعفران پوشال، پسته و زیره سبز به همراه اوراق مشتقه مبتنی بر محصولات مذکور و اوراق بهادار با درآمد ثابت است.

یک ابزار طلایی دیگر در راه بورس کالا

محسن نادری سرپرست شرکت گسترش معادن و صنایع معدنی طلای زرشوران می گوید که با توجه به صدور اوراق ۱۰۰ سوتی در بازار گواهی سپرده شمش طلا، پیش‌بینی می‌شود این بازار با استقبال سرمایه گذاران روبه رو شود. به گفته او، با توجه به اینکه در حال حاضر امکان خرید شمش‌های یک کیلو گرم جهت حفظ ارزش آتی ذخیره و پس‌انداز مردم وجود ندارد، در این زمینه با راه‌اندازی اوراق، امکان خرید طلا برای عام مردم به میزان سپرده و نقدینگی عامه جامعه فراهم می‌شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها