طی هفته گذشته قیمت آلومینیوم بیش‌ترین کاهش را نسبت به سایر فلزات رنگی داشته و عامل این کاهش، افزایش تولید این فلز اساسی در چین است.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران» بازار جهانی فلزات پایه که این روزها به سرعت تحت تاثیر اخبار اقتصادی سراسر جهان قرار می‌گیرد، مانند سایر بازارهای کالایی همچون طلا و نفت با افت و خیز قیمت‌ها همراه شده است. البته این تغییرات تا جایی است که قیمت مس که روز دوشنبه گذشته مجددا به ۶ هزار دلار رسیده بود، دیروز با قیمت ۵ هزار و ۹۹۸ دلار و ۵۰ سنت معامله شد و آلومینیوم نیز که مدت‌ها است به زیر ۲ هزار دلار ریزش کرده، با نرخ یک هزار و ۷۱۱ دلار به فروش رسید. در حال حاضر نیز آخرین قیمت‌ها از فلزات پایه در بازار لندن حکایت از قیمت ۲ هزار و ۱۳۸ دلار برای روی و یک هزار و ۸۲۱ دلار برای سرب دارد. این در حالی است که قیمت قلع حدود ۱۵ هزار و ۵۳۰ دلار در هر تن و نیکل ۱۲ هزار و ۹۱۰ دلار گزارش شده است.

به این ترتیب طی هفته گذشته قیمت آلومینیوم بیش‌ترین کاهش را نسبت به سایر فلزات رنگی داشته و عامل این کاهش، افزایش تولید این فلز اساسی در چین است که می‌تواند توازن عرضه و تقاضای جهانی برای این فلز را بر هم زند.

البته این در شرایطی است که قیمت آلومینیوم در روز چهارشنبه افزایش یافت و رشد ۱/۱۶ درصدی را نسبت به سه شنبه گذشته به ثبت رساند. به عقیده تحلیلگران بازار جهانی فلزات پایه افق بازار آلومینیوم مثبت نیست، زیرا بر عرضه آن افزوده خواهد شد و در باره رشد قابل ملاحظه تقاضا برای آن اطمینانی وجود ندارد.

از سوی دیگر شرایط بازار سایر فلزات نیز در هفته‌ای که گذشت، چندان امیدبخش نبود، چرا که قیمت‌ها با نوسان زیادی رو به رو بودند. با وجود اینکه قیمت مس روز گذشته افزایش۰/۴۶ درصدی را نسبت به روز سه شنبه تجربه کرد، اما میانگین هفتگی آن تحت تاثیر رشد ارزش دلار و افزایش ذخیره مس تصفیه شده در انبارهای غیررسمی کاهشی بوده است.

با این حال تحلیلگران معتقدند طی چند ماه آینده با تثبیت شرایط اقتصادی در چین، قیمت مس و دیگر فلزات پایه مورد حمایت قرار خواهد گرفت. بانک مرکزی چین در ماه‌های اخیر سه اقدام حمایتی انجام داده و انتظار می‌رود این‌گونه اقدامات ادامه پیدا کند زیرا دولت چین تلاش می‌کند نرخ هدف برای رشد اقتصاد در سال جاری تحقق یابد. بر این اساس اعلام این خبر می‌تواند در کوتاه مدت موجب رشد قیمت مس شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها