IMG20173814.jpg

حجم معاملات آتی سکه طی هفته اخیر در بورس کالای ایران به ۳۹هزار و ۲۵ قرارداد و ارزش آن به بیش از۴ هزار و ۵۶۷ میلیارد ریال رسید که رشد ۴۷ درصدی را نسبت به معاملات هفته قبل تجربه کرد، چرا که حجم معاملات در هفته مذکور به ۲۶ هزار و ۵۱۸ قرار داد رسیده بود.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، هفته گذشته سکه در بازار نقدی و آتی در مسیر نوسان قیمتی قرار داشت که این نوسان موجب جذب معامله گران در بازار شده بود.

به این ترتیب در بین سررسیدهای فعال بازار آتی سکه، بیش‌ترین حجم معاملات با ۳۲ هزار و ۷۷۰ قرارداد به معاملات تحویل اردیبهشت ماه سال آینده اختصاص داشت تا ارزش این سررسید به بیش از ۳ هزار ۸۴۹ میلیارد ریال برسد. این در شرایطی است که سررسید اسفندماه با ۴ هزار و ۳۳۹ قرارداد و ارزش بیش ۵۵۲ میلیارد ریال در جایگاه دوم قرار گرفت. همچنین سکه تحویل شهریور ماه سال جاری نیز با حجم یک هزار و ۲۷۳ قرارداد و به ارزش بیش ۱۴۲ میلیارد ریال در جایگاه سوم ایستاد.

سکه تحویل آبان ماه نیز با ۴۴۲ قرارداد و ارزش بیش از ۵۰ میلیارد ریال در جایگاه چهارم و همچنین سکه دی ماه با ۲۰۱ قرارداد به ارزش بیش از ۲۳ میلیارد ریال در جایگاه پنجم معاملات قرار گرفتند.

تک روی سررسید دی ماه در آخرین روز هفته

نگاهی به آمار معاملات بازار آتی سکه در روز پایانی هفته گذشته نشان می دهد که این بازار تحت تاثیر کاهش ارزش طلای جهانی، به اتفاق همه سررسیدها در محدوده مثبت گشایش یافت و در طول معاملات با نوسانات اندک رو به رو شد اما در نهایت با رشد نرخ به ثبت رسید. به این ترتیب بهای سکه در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته (پنج شنبه) در سررسیدهای مختلف به جز سر رسید دی ماه با رشد قیمت همراه شد؛ به طوری که سکه تحویل شهریور با قیمت یک میلیون و ۱۲۳هزار تومان به فروش رسید که افزایش۰/۰۵ درصدی را در این روز به ثبت رساند.

قرارداد تحویل آبان با قیمت یک میلیون و ۱۳۵ هزار تومان معامله شد و رشد۰/۱۷ درصدی را در این روز تجربه کرد. این در شرایطی است که سکه تحویل دی سال جاری با قیمت یک میلیون و ۱۴۷هزار تومان مورد معامله قرار گرفت و با کاهش۰/۱۴ درصدی نسبت به چهارشنبه گذشته رو به رو شد. از سویی سکه سررسید اسفند ماه با رشد ۰/۰۴درصدی با قیمت یک میلیون و۱۵۹هزار تومان معامله شد. در پایان نیز سکه تحویل اردیبهشت ماه سال آینده با نرخ یک میلیون و ۱۷۴ هزار تومان، افزایش ۰/۰۱ درصدی را تجربه کرد.

در بازار سکه نقدی چه گذشت؟

در سومین هفته شهریورماه، اولین بازدهی مثبت سکه و منفی دلار به ثبت رسید. در آخرین روز هفته گذشته، سکه تمام بهار آزادی با هزار تومان افزایش به قیمت یک میلیون و ۱۲۵ هزار تومان رسید تا میزان رشد هفتگی آن به ۴/ ۱ درصد برسد.

به گفته فعالان، رشد بهای اونس و ماندن آن در نزدیکی مرز هزار و ۳۵۰ دلار تا ساعت ۳ بعدازظهر روز پنج شنبه عامل اصلی افزایش جزئی سکه بود. با ثبت رشد در آخرین روز هفته، اولین بازدهی مثبت فلز گرانبهای داخلی از انتهای مردادماه رقم خورد.

تعداد زیادی از معامله‌گران باور دارند که در آستانه اعیاد مذهبی قربان و غدیر، تقاضا برای خرید سکه، به‌خصوص سکه‌های کوچک‌تر در بازار رشد پیدا خواهد کرد. این موضوع عاملی است که فارغ از نوسانات اونس و دلار به احتمال زیاد در ۲ هفته آینده از قیمت سکه حمایت خواهد کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها