سررسید تازه وارد قراردادهای آتی سکه یعنی تحویل اردیبهشت سال ۹۵ طی هفته گذشته با استقبال بازیگران آتی روبه رو شد به طوریکه حجم معاملات این سررسید به ۶ هزار و ۵۳۶ قرارداد رسید.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، حجم معاملات آتی سكه طلا طی هفته گذشته در بورس كالای ایران به ۱۵ هزار و ۱۵۷ قرارداد و ارزش آن به بیش از یک هزارمیلیارد و ۱۵۶ میلیون ریال رسید؛ همچنین بیشترین حجم معاملات آتی سکه کماکان به قرارداد تحویل اسفند امسال اختصاص دارد.

براساس این گزارش، قیمت طلا در پایان معاملات روز جمعه تحت تاثیر تصمیم اخیر فدرال رزرو آمریکا مبنی بر عدم تغییر نرخ بهره قرار گرفت و با افزایش بیشتری روبرو شد. بهای هر اونس طلا در پایان مبادلات دیروز با ۰/۷ درصد افزایش به بیش از ۱۱۳۸ دلار رسید که این بالاترین قیمت طلا از اول سپتامبر به شمار می رود، این در حالی است که قیمت طلا از یک ماه گذشته با کاهش متوالی روبرو شده بود اما طی هفته ای که گذشت با رشد ۳/۱ درصدی مواجه شد.

بر همین اساس قیمت سکه در بازار داخلی با توجه به نوسان نرخ ارز و بهای اونس، با افت و خیز متعدد رو به رو شد به طوریکه طی هفته گذشته از سررسیدهای فعال آتی سکه طلا، بیش‌ترین حجم معاملات با ۷ هزار و ۱۳۴ قرارداد و به ارزش ۶۵۰ میلیارد و ۱۱۳ میلیون ریال به سكه طلا تحویل اسفند ماه اختصاص داشت. این در شرایطی است که سر رسید تازه وارد اردیبهشت ماه که از یکشنبه گذشته آغاز به کار کرده است با حجم ۶ هزار و ۵۳۶ قرارداد و به ارزش ۵۹۹ میلیارد و ۷۰۴ میلیون ریال در جایگاه دوم قرار گرفت.

رتبه سوم معاملات به قرارداد آتی سكه تحویل دی با یک هزار و ۸ قرارداد به ارزش ۹۱ میلیارد و ۴۱۰ میلیون ریال اختصاص داشت. این در شرایطی است که قرارداد تحویل آبان، حجم معاملات کمتری را نسبت به سایر سر رسیدها تجربه کرد و در رده آخر قرار گرفت. این سررسید با ۴۷۸ قرارداد و ارزش بیش ۴۳ میلیارد ریال به کار خود در هفته اخیر پایان داد.

همچنین در آخرین روز هفته گذشته در پی افزایش نرخ ارز و نوسان مثبت قیمت جهانی طلا و در پیش گرفتن روند صعودی سکه در بازار نقدی، بهای سکه در بازار آتی نیز نسبت به ابتدای هفته افزایش یافت؛ به طوری که سکه سررسید آبان ماه با رشد ۰/۲۱ درصدی با نرخ ۹۰۶ هزار تومان معامله شد. سکه تحویل دی با قیمت ۹۰۸ هزار تومان به فروش رسید که افزایش ۰/۲۱ درصدی را در روز پنجشنبه به ثبت رساند. قرارداد تحویل اسفند نیز با قیمت ۹۱۴ هزار تومان معامله شد و رشد ۰/۳۳ درصدی را در این روز تجربه کرد. در آخر نیز سکه تحویل اردیبهشت با قیمت ۹۱۹ هزار تومان مورد معامله قرار گرفت که با روند صعودی قیمت همراه شد و افزایش۰/۲۷ درصدی را در این معاملات به ثبت رساند.

همچنین در بازار سکه نقدی نیز روز پنجشنبه گذشته همزمان باهم مسیری متغیرهای کلیدی بر قیمت سکه یعنی طلای جهانی و نرخ ارز، با رشد اندک قیمت روبه رو شد، به طوری که هر قطعه سکه تمام بهار آزادی به قیمت ۹۰۹ هزار تومان رسید. این در شرایطی است که نیم‌سکه در این بازار داخلی با قیمت ۴۶۲ هزار تومان معامله شد. از طرفی ربع سکه نیز با قیمت ۲۵۵ و سکه یک گرمی هم با نرخ ۱۷۰ هزار تومان در این روز به فروش رسید.

به عقیده تحلیل گران بازارهای جهانی اگر فدرال رزرو آمریکا این تصمیم را در نشست دسامبر گرفته بود، قیمت جهانی طلا اکنون با افزایش بیشتری روبرو شده بود. برخی از کارشناسان نیز همچنان معتقدند هنوز احتمال افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در نشست دسامبر وجود دارد و این مساله فشار زیادی را بر قیمت جهانی طلا وارد می کند.

فدرال رزرو آمریکا در پایان نشست پنج شنبه خود نرخ بهره را بدون تغییر حفظ کرد که علت اصلی آن پایین بودن نرخ تورم آمریکا و نگرانی نسبت به اوضاع اقتصادی چین و نوسانات شدید شاخص سهام بوده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها