شمش طلا

خرید اوراق گواهی سپرده شمش طلا از بورس کالا به عنوان یک ابزار سرمایه گذاری نوین در بازار طلا محسوب می شود. در این بازار ضمن امکان دادوستد شمش طلا در قابل اوراق بهادار، امکان تحویل فیزیکی شمش خریداری شده از خزانه بانک پذیرفته شده در بورس کالا نیز فراهم است. به طوری که چنانچه سرمایه گذار در بازار گواهی سپرده کالایی اقدام به خرید شمش طلا کرده باشد، برای تحویل آن به شکل فیزیکی لازم است مراحل زیر را دنبال کند.

به گزارش کالاخبر ، برای تحویل فیزیکی شمش خریداری شده در بازار گواهی سپرده کالایی، در ابتدا مالک گواهی سپرده کالایی از طریق شرکت کارگزاری (یا از طریق سامانه برخط در آینده نزدیک) در صورت دارا بودن حداقل ۱۱ هزار گواهی سپرده شمش طلا باید درخواست ترخیص به میزان حجم درخواستی خود ثبت نماید.

در صورت دارا بودن تعداد کمتری گواهی سپرده کالایی از حداقل مجاز جهت تحویل فیزیکی، مشتری باید با خرید برگه های بیشتر از گواهی سپرده این کالا، فاصله حداقلی موجود تا آستانه مجاز تحویل را تکمیل نماید.

پس از بررسی درخواست ترخیص در سامانه انبار و در صورت امکان تخصیص کالا متناسب با وزن درخواستی براساس الگوریتم‌های سامانه انبار به صورت خودکار و تایید انباردار، مالک کالا یا نماینده قانونی وی باید به همراه مدارک احراز هویت جهت دریافت شمش طلا طبق مواعد تعیین شده در اطلاعیه گشایش انبار به محل انبار مراجعه نماید.

پس از مرحله احراز هویت، در صورت وجود بدهی مشتری بابت هزینه انبارداری، این هزینه از دفتر دارایی مشتری کسر خواهد شد و در صورت عدم وجود مبلغ کافی در آن، وی باید دفتر دارایی خود را شارژ کند.

با تسویه هزینه های انبارداری، گواهی خروج کالا از انبار صادر شده و کالا به دارنده گواهی سپرده کالایی تحویل خواهد شد. هزینه انبارداری ۰.۴ درصد ارزش شمش طلا بوده و به صورت روزانه برای هر ورقه گواهی سپرده شمش محاسبه و برای دارنده اوراق اعمال می گردد. در حال حاضر هزینه نگهداری شمش در انبار به صورت روزانه مبلغ ۳۰ ریال به ازای هر گواهی در نظر گرفته شده است.

تحویل کالا از انبار به صورت تصادفی از یکی از انبارهای موجود و از میان شمش های طلای پذیرش شده در این انبارها صورت می پذیرد و چنانچه مشتری در زمان تحویل گرفتن شمش از خزانه در خصوص کمیت یا کیفیت آن ادعایی داشته باشد، حتما باید پیش از خروج کالا از انبار تقاضای ارزیابی مجدد شمش را از طریق کارگزار خود به صورت مکتوب به بورس کالا ارایه کند که بورس طبق ضوابط اقدام نماید.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها