انتشار داده های اقتصادی و نوسان بهای دلار سبب شد تا طلا در روزهای اخیر علی رغم افزایش یک درصدی در شکستن سطح مقاومتی 1200 دلار عاجز بماند.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران» قیمت اونس جهانی پس از سه هفته افت متوالی، در هفته گذشته با افزایش روبرو شد و روی رقم ۱۱۸۲ دلار قرار گرفت؛ ولی باز هم پیش بینی اکثر تحلیلگران برای روزهای پیش رو افت بیشتر قیمت این فلز گرانبهاست.

در این بین افزایش یک درصدی نرخ اونس طلا طی هفته گذشته با توجه به پیش بینی های منفی برای این فلز، تاثیری قابل توجهی در معاملات روز گذشته آتی سکه نداشت، به طوری که از چهار سررسید فعال این بازار، بیش‌ترین حجم معاملات با انعقاد یک هزار و ۱۵۹ قرارداد به تحویل دی ماه اختصاص یافت و سکه برای تحویل ۷ ماه آینده با افت ۰/۴۸ درصدی به ۹۸۴ هزار تومان رسید.

همچنین حجم معاملات برای سررسید آبان ۴۴۹ قرارداد بود که با کاهش ۰/۵۸ درصدی، قیمت ۹۵۸ تومانی را تجربه کرد. این در شرایطی است که در سررسید شهریور و تیر به ترتیب ۱۱۰ و ۱۴۶ قرارداد منعقد شد و سکه شهریور با کمترین حجم معاملاتی با نرخ ۹۳۸ هزار تومان دادوستد شد. سکه تیر نیز با وجود این که اولین سررسید این قراردادها محسوب می شود از حجم معاملات شهریور پیشی گرفت و در این قرارداد با افت ۰/۵۲ درصدی به ۹۲۴ هزار تومان رسید.

این در حالی است که بازار نقدی سکه نیز به تبع از افت قیمت طلا در آخرین روز کاری هفته گذشته با کاهش نرخ همراه شد، به طوری که قيمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جديد و قديم در معاملات روز شنبه با افت ۷ هزار تومانی نسبت به روز پنج شنبه گذشته در بازار آزاد به ۹۱۰هزار تومان رسيد. نيم سکه نيز در اين بازار نسبت به یکشنبه گذشته کاهش چهار هزار تومانی را تجربه کرد و با ۴۶۴ هزار تومان به فروش رسید. همچنین ربع سکه با افت سه هزار تومانی نسبت به روز قبل خود با نرخ ۲۵۵ هزار تومان معامله شد. سکه یک گرمی نیز با همین مقدار کاهش نسبت به آخرین معامله طی هفته گذشته با بهای ۱۷۴ هزار تومان به معاملات خود پایان داد.

از طرفی نیز افت قیمت ها در بازار نقدی و آتی سکه طی معاملات روز گذشته موجب افزایش حجم معاملات شده بود، به طوری میزان حجم معاملات طی روز  پنجشنبه اخیر ۸۷۴ قراداد بوده ، اما در روز شنبه به یک هزار و ۸۶۴ قرارداد رسیده است.

پیش بینی بازار  جهانی

بر اساس گزارش انتشار یافته از سوی رویترز، ثبات نسبی طلای جهانی با وجود نوسان در روز دوشنبه گذشته در شرایطی رخ داد که کارشناسان برای این هفته کاری ادامه افت طلا را پیش بینی کرده اند. بنابراین گزارش، به نظر می رسد تضعیف ۵۱ دلاری اونس طی سه هفته متوالی سبب شده است تا نظر اکثر کارشناسان به سوی کاهش قیمتها بچرخد.

تحلیلگران اقتصادی نوسانات طلا را در کوتاه مدت در محدوده ی ۱۱۷۰ تا ۱۲۱۰ دلار می دانند و معتقد هستند تا زمانی که وضعیت نرخ بهره ی آمریکا و بحران یونان مشخص نشود، طلا نوسانات شدیدی را شاهد نخواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها