• ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۰
  • کد خبر: 85457
نفت

قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی، در آستانه نشست بانک مرکزی آمریکا و تلاش سرمایه‌گذاران برای ارزیابی تمایل فدرال رزرو برای افزایش بیشتر نرخ بهره، کاهش پیدا کرد.

به گزارش کالاخبر ، بهای معاملات نفت برنت با ۹۷ سنت معادل ۱.۳ درصد کاهش، به ۷۳ دلار و ۸۲ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۱.۳ درصد کاهش یافت و به ۶۹ دلار و ۲۴ سنت در هر بشکه رسید.

هر دو شاخص هفته گذشته در پی انتشار آمار اقتصادی مایوس کننده چین که نگرانی‌ها نسبت به رشد تقاضا برای سوخت در بزرگ‌ترین واردکننده نفت جهان را برانگیخت و افزایش قیمت ناشی از تصمیم عربستان سعودی برای کاهش تولید به میزان یک میلیون بشکه در روز در ژوئیه را جبران کرد، دومین کاهش هفتگی متوالی را رقم زد.

فرانسیسکو بلانش، تحلیلگر واحد تحقیقات جهانی بانک امریکا در یادداشتی نوشت: قیمت نفت بین دو عامل متضاد گیر افتاده است که شامل رشد منفی پولی و دیگری ذخایر پایین‌تر نفت در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ هست. فعلا عامل منفی دست بالاتری خواهد داشت و قیمت نفت تا زمانی که فدرال رزرو تزریق پول را کاهش دهد، برای صعود در کشمکش خواهد ماند. این بانک همچنان انتظار دارد میانگین قیمت نفت برنت در سال ۲۰۲۳، به حدود ۸۰ دلار در هر بشکه برسد.

احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا، قیمت دلار را تقویت کرد و کالاهایی که به این ارز قیمت گذاری می‌شوند مانند نفت، برای دارندگان ارزهای دیگر گران‌تر شدند و قیمت آنها با کاهش روبرو شد.

اکثر فعالان بازار انتظار دارند بانک مرکزی آمریکا در پایان نشست سیاستگذاری دو روزه خود در روز چهارشنبه، نرخ بهره را بدون تغییر نگه دارد.

سِت کارپنتر، اقتصاددان بانک مورگان استنلی در یادداشتی نوشت: ما همچنان فرود نرم در آمریکا را پیش بینی می‌کنیم اما اگر رشد اقتصادی آهسته نشود، سیاست پولی ممکن است انقباضی‌تر شده و فشار تامین مالی در سیستم بانکی، ریسک‌ها را در جهت نزولی نگه خواهد داشت.

در بخش عرضه، در حالی که عربستان سعودی تولید نفت را چهار بار در سال گذشته کاهش داد اما عرضه روسیه از آنجا که تحریم‌ها به شکلی مهندسی شدند تا تاثیر کمتری روی تولید این کشور داشته باشند، ثابت مانده است. صادرات نفت روسیه به چین و هند، با وجود اجرای تحریم اتحادیه اروپا و مکانیزم سقف قیمت گروه هفت که از اوایل دسامبر اجرایی شد، رشد کرده است.

گلدمن ساکس پیش بینی قیمت نفت را به دلیل عرضه بالاتر از حد انتظار از سوی روسیه و ایران، کاهش داد و پیش بینی خود از عرضه این دو تولید کننده و ونزوئلا را در سال ۲۰۲۴ مجموعا به میزان ۸۰۰ هزار بشکه در روز بالا برد. پیش بینی قیمت نفت دسامبر این بانک اکنون در ۸۶ دلار در هر بشکه برای نفت برنت قرار دارد که کمتر از ۹۵ دلار برآورد قبلی است. همچنین پیش بینی قیمت وست تگزاس اینترمدیت ۸۱ دلار است که کمتر از ۸۹ دلار برآورد قبلی است.

در این بین، چندین منبع آگاه اعلام کردند شرکت آرامکوی سعودی حداقل به پنج مشتری در شمال آسیا اعلام کرد که حجم نفت قراردادی خود برای ژوئیه را به طور کامل دریافت خواهند کرد. سه منبع بازرگانی با بیان این که بعضی از پالایشگاه‌های دولتی چینی دریافت نفت کمتر در ژوییه را درخواست کرده اند، اظهار کردند که مجموع حجمی که این پالایشگاه‌ها دریافت می‌کنند، ممکن است حدود ۱۰ میلیون بشکه کمتر از از میزان دریافت آنها برای ژوئن باشد.

بر اساس گزارش رویترز، آرامکوی سعودی قیمت فروش رسمی خود برای همه گریدهای نفتی به مقصد آسیا که در ژوییه بارگیری می‌شوند را بالا برده است و این امر به سود پالایش آسیب زده و باعث می‌شود آرایشگاه‌ها خوراک بیشتری را از بازار محموله‌های تک خریداری کند. با این حال، میزان خرید نفت عربستان سعودی توسط چین در ژوئیه احتمالا مشابه سطح ژوئن خواهد بود زیرا سایر پالایشگاه‌های چینی نفت بیشتری را برای ژوییه درخواست کرده‌اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها