• ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۳
  • کد خبر: 85510
نفت

قیمت نفت در معاملات روز جمعه، تحت تاثیر تقاضای بالاتر چین و کاهش عرضه اوپک پلاس افزایش یافت و با وجود نگرانی هایی که نسبت به ضعف اقتصاد جهانی و چشم انداز افزایش بیشتر نرخهای بهره وجود دارد، موفق شد رشد هفتگی را رقم بزند.

به گزارش کالاخبر ، بهای معاملات نفت برنت با ۹۴ سنت افزایش، در ۷۶ دلار و ۶۱ سنت در هر بشکه بسته شد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با یک دلار و ۱۶ سنت افزایش، در ۷۱ دلار و ۷۸ سنت در هر بشکه بسته شد. نفت برنت ۲.۴ درصد و شاخص نفت آمریکا ۲.۳ درصد رشد هفتگی به ثبت رساندند.

قیمت نفت در هفته‌ای که گذشت، با امیدواری به رشد تقاضای چین افزایش پیدا کرد. تولید پالایشگاهی چین در ماه مه، به دومین رکورد بالای ثبت شده تاکنون رسید و مدیرعامل شرکت کویت پترولیوم انتظار دارد روند رشد تقاضای چین برای نفت در نیمه دوم امسال، ادامه پیدا کند.

همچنین عامل دیگری که از قیمت‌های نفت پشتیبانی کرد، کاهش تولید داوطلبانه ای است که از ماه مه، از سوی تولیدکنندگان اوپک و متحدانش به اجرا گذاشته شد.

طبق گزارش خبرگزاری های روسیه، نیکولای شولگینوف، وزیر انرژی روسیه، اظهار کرد: رسیدن قیمت نفت به حدود ۸۰ دلار در هر بشکه، واقع‌گرایانه است. وی همچنین گفت: انتظار می‌رود تولید نفت و میعانات گازی روسیه در سال میلادی جاری، حدود ۲۰ میلیون تن معادل ۴۰۰ هزار بشکه در روز کاهش پیدا کند.

در این بین، آمار کشتیرانی و اطلاعات شرکت های مشاوره انرژی نشان داد صادرات و تولید نفت ایران با وجود تحریم های آمریکا، به رکورد بالای جدیدی در سال ۲۰۲۳ رسیده و در شرایطی که تولیدکنندگان دیگر تولیدشان را محدود کرده‌اند، به عرضه جهانی اضافه کرده است.

شرکت خدمات انرژی بیکر هیوز روز جمعه اعلام کرد شمار دکل‌های حفاری نفت آمریکا در هفته جاری، چهار حلقه کاهش پیدا کرده و به ۵۵۲ حلقه رسیده که پایین‌ترین میزان از آوریل سال ۲۰۲۲ بوده است در حالی که تعداد دکلهای گاز، با پنج حلقه کاهش، به ۱۳۰ حلقه رسیده که پایین‌ترین میزان از مارس سال ۲۰۲۲ بوده است.

اما عاملی که رشد قیمت نفت را محدود کرد، چشم انداز افزایش نرخ بهره است که می تواند رشد اقتصادی را آهسته کند.

بانک مرکزی انگلیس قرار است نرخ بهره را در نشست هفته جاری خود، به میزان یک چهارم درصد افزایش دهد. بانک مرکزی اروپا در نشست روز پنجشنبه خود، نرخ بهره را به بالاترین میزان در ۲۲ سال گذشته رساند و بانک مرکزی آمریکا سیگنال افزایش حداقل نیم درصدی نرخ بهره تا پایان امسال را به بازارها مخابره کرده است.

بر اساس گزارش رویترز، سرمایه‌گذاران به دقت به نظاره نرخ بهره و اظهارات مقامات بانک مرکزی آمریکا نشسته اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها