مدیرعامل فولاد خوزستان تاکید می‌کند نظام قیمت‌گذاری دستوری تولیدکنندگان را با چالش جدی مواجه کرده است. به گفته امین ابراهیمی، بورس کالا مطمئن‌ترین بستر برای کشف منصفانه قیمت و سازوکار عرضه و تقاضاست، به همین دلیل، تمرکز این شرکت در فروش محصولاتش، عرضه در بورس کالاست.

امین ابراهیمی، مدیرعامل فولاد خوزستان با تاکید این نکته که اقتصاد مشابه یک موجود زنده است، به «کالاخبر» گفت: اقتصاد ایران به واسطه شرایط دستوری در حوزه های مختلف به ویژه قیمت گذاری ها به نوعی از حالت یک موجود زنده خارج شده است.

به گفته ابراهیمی این موضوع آسیب جدی را برای صنایع و شرکت های تولیدی به دنبال داشته است و این فرآیند باید اصلاح و روش های جایگزین همچون سازوکارهای عرضه و تقاضا در دستور کار قرار گیرد.

مدیرعامل فولاد خوزستان با بیان اینکه صنعت فولاد قبل از تمرکز بر حوزه بومی سازی، 25 درصد و به دلار وابسته بود، گفت: به ازای هر 500 دلار، 100 دلار هزینه واردات در این صنعت انجام می شد. در چند سال گذشته به واسطه اتفاقات مثبت در حوزه بومی سازی، این عدد از حدود 25 درصد به 10 تا 12 درصد رسید. این بدان معناست که 50 تا 60 دلار به ازای هر تن شمش فولاد، ارز نیاز است.
وی با تاکید دوباره این نکته که صنعت فولاد در هزینه تمام شده محصول‌هایش به دلار وابسته بود، اظهار کرد: زمانی که الکترود گرافیکی و فروآلیاژ تماما وارداتی است، نمی توان روی عدم وابستگی به دلار تاکید کرد.
مدیرعامل فولاد خوزستان در ادامه به بورس کالا اشاره کرد و گفت: این نهاد جایگاه ویژه‌ای را در ایجاد شفافیت به همراه داشته است. فلسفه ایجاد بورس کالا نیز براساس نظام کشف قیمت است که سازوکار مطلوبی به حساب می‌آید.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: فولاد خوزستان یکی از شرکت هایی است که به سازوکار بورس کالا اطمینان و باور دارد و همواره تابع قوانین و دستورالعمل های موجود در نظام حاکمیتی کشور است.

وی تصریح کرد: فولاد خوزستان در سال گذشته 70 درصد تولیدش معادل 2.7 میلیون تن انواع کالا و محصول به ارزش 36 هزار میلیار تومان را در بورس کالا عرضه کرد و با نسبت 60 به 40 یعنی 60 درصد اسلب و 40 درصد بیلت این عرضه را انجام داد.

به گفته ابراهیمی فولاد خوزستان بزرگترین شرکت عرضه کننده شمش فولاد در بورس کالاست و اطمینان کاملی نسبت به فرآیند عرضه در بورس کالا دارد.

وی در بخش دیگری از صحبت هایش گفت: نظام قیمت‌گذاری دستوری و دستورالعمل‌های خلق الساعه از سوی نهادهای مختلف، تولیدکنندگان را با چالش مواجه کرده است که امیدواریم این رویه ها با اعتماد کامل به سازوکار عرضه و تقاضا مرتفع شود.

مدیرعامل فولاد خوزستان تصریح کرد: فولاد خوزستان تلاش کرده است عمده عرضه هایش را در بورس کالا انجام دهد و عملکرد دو ماه گذشته مصداق این موضوع است. فولاد خوزستان در دو ماهه نخست امسال توانست 25 درصد از کل عرضه‌ فولادی ها در بورس کالا را به ثبت برساند و جایگاه نخست را بدست آورد.

وی در بخش پایانی صحبت‌هایش خاطرنشان کرد: عرضه های سال جاری فولاد خوزستان در بورس کالا به ارزش 6 هزار میلیارد تومان رسید؛ به طوریکه این عرضه‌ها از لحاظ حجمی، 130 درصد و از لحاظ ارزش، 209 درصدی افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل داشت. این فرآیند تا پایان سال ادامه خواهد یافت، چرا که باور داریم بورس کالا بستر مناسبی برای کشف قیمت و عرضه کالا است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها