گواهی سپرده+انبار

رئیس اداره توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران گفت: توسعه ابزار گواهی سپرده کالایی و کارکردهای آن، مسیر بلندمدتی است که بورس کالا برای خود ترسیم کرده است که در این حوزه گواهی سپرده کالایی پسته می‌تواند بستری برای راه‌اندازی قراردادهای مشتقه و صندوق کالایی باشد. در این زمینه راه‌اندازی معاملات قراردادهای آتی و اختیار معامله در دستور کار قرار دارد و یک صندوق کالایی نیز به منظور سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر پسته، اعلام آمادگی کرده است.

به گزارش کالاخبر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، محبوبه اسکندری رئیس اداره توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران گفت: توسعه ابزار گواهی سپرده کالایی و کارکردهای آن، مسیر بلندمدتی است که بورس کالا برای خود ترسیم کرده است. چنانچه ابهام مالیاتی در این حوزه برطرف شود، کالاهای متعددی هستند که ظرفیت راه‌اندازی این ابزار برای آن‌ها وجود دارد و مطالبه از سمت تولیدکنندگان خواهد داشت.

او افزود: کارکردهای این ابزار از جمله استفاده به عنوان ابزار تحویل در سایر قراردادهای مالی و مشتقه، ایجاد امکان انتشار سایر ابزارهای مالی مبتنی بر این ابزار، تامین مالی از طریق آن و توثیق گواهی سپرده به عنوان تضمین اخذ موقعیت در بازار مشتقه بورس کالا، همگی در حال تقویت و توسعه هستند. به این منظور ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های فنی طراحی و در مرحله پیاده‌سازی هستند.

اسکندری بیان کرد: در این زمینه باید به توسعه بازار در حوزه محصول پسته اشاره کرد. همانطورکه اشاره شد، گواهی سپرده کالایی پسته می‌تواند بستری برای راه‌اندازی قراردادهای مشتقه و صندوق کالایی باشد. در این زمینه راه‌اندازی معاملات قراردادهای آتی و اختیار معامله در دستور کار قرار دارد و یک صندوق کالایی نیز به منظور سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر پسته، اعلام آمادگی کرده است. قاعدتاً تکمیل زنجیره ابزارهای مالی و مشتقه در مورد محصولات کشاورزی به ویژه محصولات ارزآور و صادراتی، می‌تواند انتظارات ذی‌نفعان متعددی از جمله تولیدکنندگان، خریداران و مصرف‌کنندگان بازار داخلی و صادرکنندگان را تامین کرده و سبب جذب سرمایه به بازار این محصولات شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها