پسته

معاملات پسته در بازارهای مالی و مشتقه بورس کالای ایران با حضور مدیران بورس کالای ایران، نمایندگان مجلس و مسئولان استانی استان خراسان رضوی پنج شنبه هفته گذشته (۶ مهر) افتتاح شد.

به گزارش کالاخبر ، آیین افتتاح معاملات پسته در بازارهای مالی و مشتقه بورس کالای ایران همزمان با برگزاری جشنواره ملی پسته مه‌ولات، با حضور محسن زنگنه؛ سخنگوی کمیسیون کمیسیون تلفیق برنامه هفتم، علی فروتن؛ قائم مقام بورس کالای ایران، محمد حسین رحمتی؛ معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران، مجتبی علی‌نژاد؛ فرماندار مه ولات و داوود زاهدی؛ امام جمعه مه‌ولات برگزار شد.

حاضران در این نشست با ضرورت حمایت از کشاورزان بر زمینه همکاری و تعامل با بورس کالا برای بهره‌گیری از سازوکارهای شفاف و رقابتی تاکید کردند.

محسن زنگنه؛ نماینده خراسان رضوی (تربت حیدریه) در مجلس به عنوان یکی از سخنرانان در آیین افتتاح معاملات پسته در بازار مالی و مشتقه بورس کالای ایران گفت: ما با ورود پسته به بورس کالا موافقیم. در این رابطه پیشنهادمان هم شکل‌گیری صندوق کالایی در حوزه پسته است.

همکاری بورس کالا با بورس سن‌پترزبورگ

محمد حسین رحمتی؛ معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران نیز پسته را کالای ملی و میراث گذشتگان نامید و گفت: معاملات پسته در بورس نیویورک و تعریف استانداردهای معاملات پسته در ترکیه از اهمیت معامله این محصول در بازارهای جهانی حکایت دارد.

وی با بیان اینکه ما در حال تعامل با بورس سنت پترزبورگ روسیه هستیم و در صورت صلاحدید و امکان حمایت‌هایی هم از سمت بانک مرکزی خواهیم داشت، اظهار کرد: قصد داریم برای نخستین‌بار زعفران و پسته ایران را در تابلو مشترک برای مشتریان روسیه‌ای عرضه کنیم. هدف این است کشاورز به‌صورت مستقیم صادرات را انجام دهد و رفع تعهد ارزی را بانک مرکزی از طریق معرفی ارز از بستر بورس کالا انجام دهد.

رحمتی با اشاره به ورود صندوق چند کالایی در حوزه پسته گفت: این صندوق اکنون در حال خرید پسته است.

مزیت‌های سه گانه بورس کالا

در حاشیه این مراسم، غلامرضا کریمی؛ رئیس هیات مدیره زرین زعفران مشرق زمین گفت: شفافیت، کشف قیمت و تثبیت آن، سه مزیت و دستاورد سه‌گانه بورس کالا در این عرصه به شمار می‌آید.

وی هدف از ایجاد انبار توسط شرکت زرین در منطقه مه‌ولات (از شهرهای استان خراسان رضوی) را رسیدن کشاورزان به حقوق حقه خود خواند و گفت: این امکان برای کشاورزان فراهم شده که محصول خود را به انبار امین بورس کالا بارگیری کنند و در روزهای بعد با قیمت تابلو به فروش برسانند. قیمت کشف شده در تابلو نیز قیمت واقعی است که متاثر از سازوکار عرضه و تقاضا شکل می‌گیرد.

در پایان این مراسم، انبار پسته زرین مه‌ولات با حضور علی فروتن؛ قائم مقام بورس کالای ایران افتتاح و حاضران با نحوه اُ(و)نس‌گیری پسته آشنا شدند.

آغاز معاملات گواهی سپرده و آتی پسته بادامی

طبق اعلام بورس کالای ایران معاملات گواهی سپرده پسته بادامی از دوشنبه هفته گذشته (۳ مهر) آغاز شد و از همان روز صندوق‌های کالایی امکان معامله در این بازار را بدست آوردند. همچنین قراردادهای آتی پسته بادامی از سه‌شنبه هفته گذشته (۴ مهر) آغاز به کار کرد و قراردادهای اختیار معامله پسته نیز به زودی راه اندازی می‌شود.

اندازه هر گواهی سپرده کالای پسته بادامی در بستر بورس کالای ایران یک کیلوگرم است و معاملات آن در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ تا ۱۵ انجام می‌پذیرد.

با توجه به نوسان‌های قابل توجه قیمت پسته در سال و صادراتی بودن این محصول و اثر نوسان‌های نرخ ارز در تغییرات قیمتی این محصول، قراردادهای آتی پسته نیز راه اندازی شد و فعالان بازار پسته جهت پوشش ریسک فعالیت خود در بازار مبادلات پسته از جمله بازارهای صادراتی، بازار داخلی پسته و بازار گواهی سپرده پسته می‌توانند از قراردادهای آتی پسته استفاده کنند.

اندازه قرارداد آتی پسته بادامی در بورس کالای ایران، ۱۰ کیلوگرم است و سرمایه‌گذاران برای تحویل پسته به صورت فیزیکی در پایان سررسید باید حداقل یک قرارداد آتی (معادل ۱۰ گواهی سپرده پسته) را دارا باشند.

همچنین بازار قرادادهای اختیار معامله یکی دیگر از ابزارهای مالی پُرطرفدار است که پس از راه‌اندازی و توسعه معاملات گواهی سپرده پسته و قراردادهای آتی پسته در راستای تکمیل زنجیره ابزارهای مالی مبتنی بر پسته راه‌اندازی می‌شود و این تنوع ابزارهای مالی می‌تواند به رونق و توسعه بازار این محصول کمک کند.

مدیر بازار مشتقه و صندوق های کالایی بورس کالای ایران از اعلام آمادگی صندوق سرمایه گذاری نوویرا برای ورود به ابزارهای مبتنی بر پسته خبر داد و اظهار کرد: صندوق سرمایه‌گذاری چند کالایی نوویرا (نهال) به عنوان صندوق فعال در قراردادهای گواهی سپرده زعفران که بیش از ۹۰ درصد دارایی‌های خود را در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده، قصد دارد در زمینه ابزارهای مبتنی بر پسته برای تنوع‌سازی در سبد سرمایه‌گذاری ورود کند.

فعالان و علاقمندان به بازار پسته جهت انتفاع از بازدهی نهفته در ابزارهای مبتنی بر پسته می‌توانند سرمایه‌گذاری غیرمستقیم از طریق خرید واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری چند کالایی نوویرا (نهال) را مدنظر قرار دهند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها