شمش طلا

بورس طلای ژاپن در سال ۱۹۸۲ راه‌اندازی شد و در سال ۱۹۸۴ میلادی این شرکت با بورس نساجی توکیو و بورس لاستیک ژاپن ادغام گردید و در سال ۲۰۱۳، نام این شرکت به بورس کالای توکیو تغییر کرد. در سال ۲۰۲۰، معاملات مربوط به قراردادهای آتی و اختیار معامله طلا از بورس کالای توکیو به بورس کالای اوساکا منتقل شد. بازار مشتقه طلا در این بورس تقریباً در تمامی مدت شبانه‌روز باز بوده و تنها دو الی سه ساعت در شبانه‌روز بسته است. در ادامه به بررسی قراردادهای معاملاتی مبتنی بر طلا در بورس کالای اوساکا پرداخته شده است.

قرارداد آتی استاندارد طلا

به گزارش کالاخبر ، قرارداد آتی استاندارد طلا از سال ۱۹۸۲ طراحی و اجرا شده است. واحد معاملاتی در این قرارداد، یک کیلوگرم بوده و شش سررسید با فاصله دوماهه دارد. تحویل فیزیکی در این بازار قابل انجام است و حداقل مقدار برای تحویل، یک کیلوگرم است. حداکثر تعداد موقعیت‌های باز در مجموع تمام سررسیدها برای افراد حقیقی ۵۰۰۰ قرارداد و برای افراد حقوقی ۳۰ هزار قرارداد است.

قرارداد آتی مینی طلا

این قرارداد از سال ۲۰۰۷ طراحی و اجرا شده است. واحد معاملاتی این قرارداد صد گرم است و مانند قرارداد استاندارد، شش سررسید با فواصل دوماهه دارد. این قرارداد فاقد تحویل فیزیکی بوده و محدودیتی نیز در تعداد موقعیت‌های باز ندارد.

قرارداد انتقال موقعیت آتی طلا

قرارداد موقعیت آتی طلا از سال ۲۰۱۵ طراحی و اجرا شده است. این قرارداد در دوره تسویه انجام می‌گیرد و افرادی که در دوره تسویه قرارداد آتی مینی طلا خواستار این هستند که موقعیت آن‌ها به سررسید بعدی منتقل شود، می‌توانند درخواست خود را اعلام کنند و در صورت وجود طرف مقابل، موقعیت هر دو طرف به سررسید بعدی منتقل می‌شود.

قرارداد اختیار معامله مبتنی بر قرارداد آتی طلا

بازار قرارداد اختیار معامله بر روی قرارداد آتی طلا از سال ۲۰۰۴ میلادی شروع به کار کرد. این نوع قرارداد، اختیار خرید یا فروش به روش اروپایی است؛ یعنی تنها در روز سررسید می‌توان اختیار را اعمال کرد. سررسید این قراردادها یک روز کاری قبل از سررسید دارایی پایه است. واحد معاملاتی این قراردادها صدگرمی بوده و تسویه آن‌ها نیز به صورت نقدی انجام می‌پذیرد.

نمودار ارزش و حجم معاملات برای سه قرارداد «آتی استاندارد طلا»، «آتی مینی طلا» و «انتقال موقعیت آتی طلا» در بورس کالای اوساکا در دو شکل ذیل نشان داده شده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها