آقابزرگی

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: وقتی مردم به جای خرید فیزیکی طلا، خرید گواهی شمش طلا در بورس کالا را انتخاب می‌کنند دیگر خبری از قیمت‌های سلیقه‌ای و محاسبات ناآشنا و غیرشفافی که همیشه فروشنده‌ها مبالغ اضافه‌تری را نسبت به ارزش طلا عنوان می کنند، نیست چراکه روی تابلوی بورس، قیمت شمش طلا شفاف و دقیق مشخص است.

به گزارش کالاخبر به نقل از ایسنا، فردین آقابزرگی اظهار کرد: حذف ریسک نگهداری و سرقت، دارا بودن کیفیت و استاندارد قید شده در اوراق، نقدشوندگی بالا، شفافیت و سهولت در انجام در معاملات، استفاده از مکانیزم حراج و داشتن بازار قابل نظارت از مهم‌ترین مزیت‌های بازار گواهی سپرده شمش طلا به نسبت بازار آزاد است.

وی افزود: گواهی سپرده شمش طلا به دلیل آنکه در بازار مالی بورس کالا فعال است، نقدشوندگی بالایی دارد و دارندگان اوراق به راحتی می‌توانند با فروش اوراق خود در زمان دلخواه، از نوسانات قیمت طلا سود کسب کنند. همچنین امکان تحویل شمش طلا نیز در بورس وجود دارد و کل فرآیندها در کوتاه‌ترین زمان انجام می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: از سوی دیگر با توجه به اینکه در این بازار از طریق مکانیزم حراج، قیمت‌ها کشف می‌شود؛ نرخ‌ها منصفانه تعیین شده و افراد می‌توانند اطمینان داشته باشند که قیمت‌ها سلیقه‌ای نبوده و فروشنده با محاسباتی ناآشنا و غیرشفاف، مبالغ اضافه‌تری نسبت به ارزش طلا از خریدار دریافت نمی‌کند.

آقابزرگی متذکر شد: در عین حال این بازار قابل رقابت و نظارت است به این مفهوم که قیمت‌ها بعد از رقابت شکل گرفته در بازار، نهایی می‌شود و در این روند افزایش عرضه می‌تواند بر کاهش قیمت‌های کشف شده موثر باشد. همچنین نظارت بر این بازار به راحتی صورت می‌گیرد.

وی اضافه کرد: علاوه بر این از آنجا که معامله در بازاری کاملا شفاف انجام می‌شود، همه جزئیات معامله مشخص است. اینکه چه کسی و با چه میزان طلا را عرضه کرده و کالای عرضه شده چه عیار و استانداردی دارد و اینکه چه کسی طلا را خریداری کرده و طلای خریداری شده چه استاندارد و کیفیتی دارد و به چه میزان فروخته شده، همه در این بازار مشخص است. از سوی دیگر این معاملات از مالیات معاف است و همه مردم می‌توانند در بازار شفاف به مبادله طلا آن هم در امنیت کامل بپردازند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: در مدت راه‌اندازی معاملات گواهی شمش طلا، استقبال خوبی از این ابزار صورت گرفته است و اگر آگاهی‌ها نسبت به مزایای معاملات طلا در بورس بیشتر شود، می‌توان امیدوار بود در آینده از یک بازار غیررسمی و غیرشفاف طلا به معاملاتی رسمی، دقیق و شفاف برسیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها