• ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰
  • کد خبر: 87637
نفت

قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه بازار آسیا تحت تاثیر انتظارات برای عمیق‌تر شدن کاهش تولید اوپک پلاس، به سطح بالاتری صعود کرد.

به گزارش کالاخبر ، بهای معاملات نفت برنت با ۵۷ سنت معادل ۰.۷ درصد افزایش، به ۸۱ دلار و ۱۸ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۵۱ سنت معادل ۰.۷ درصد افزایش، به ۷۶ دلار و ۴۰ سنت در هر بشکه رسید. قرارداد دسامبر شاخص نفت آمریکا که روز دوشنبه منقضی می‌شود و قرارداد ژانویه با ۵۵ سنت افزایش، ۷۶ دلار و ۵۹ سنت در هر بشکه معامله شد.

هر دو قرارداد روز جمعه پس از این که سه منبع آگاه در اوپک پلاس به رویترز گفتند این گروه کاهش بیشتر تولید نفت را در دیدار ۲۶ نوامبر بررسی خواهد کرد، چهار درصد صعود کرده بودند.

یکی از منابع اوپک پلاس که مایل نبود نامش فاش شود، گفت: محدودیت‌ عرضه فعلی ممکن است کافی نباشد و این گروه احتمالا در زمان دیدار وزیرانش، امکان کاهش بیشتر تولید را مورد بررسی قرار خواهد داد.

قیمت نفت از اواخر سپتامبر، حدود ۲۰ درصد کاهش یافته است. قیمت نفت هفته گذشته حتی پس از آن که اوپک در گزارش ماهانه خود اعلام کرد عوامل بنیادین بازار نفت با وجود احساسات منفی، قوی مانده‌اند و پیش بینی خود از رشد تقاضا برای نفت در سال ۲۰۲۴ را تغییر نداد، کاهش داشت.

تحلیلگران گلدمن ساکس در یادداشتی اعلام کرد مدل آماری ما از تصمیمات اوپک نشان می‌دهد که با توجه به کاهش قراردادهای سفته‌ای و اختلاف قیمت معاملات ماهانه و بالاتر از حد انتظار ذخایر، کاهش عمیق‌تر را نباید منتفی دانست.

پیش‌بینی پایه این بانک این است که کاهش تولید فعلی گروه در سال ۲۰۲۴ به طور کامل اجرا می‌شود و کاهش یک‌جانبه یک میلیون بشکه‌ در روز توسط عربستان سعودی تا سه ماهه دوم سال میلادی آینده تمدید می‌شود و از ژوئیه به تدریج معکوس خواهد شد.

تونی سایکامور، تحلیلگر موسسه مالی آی جی در این باره اظهار کرد: بهای وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ممکن است به ۸۰ دلار در هر بشکه افزایش یابد، زیرا این احتمال وجود دارد که اوپک پلاس در نشست آتی خود، کاهش عمیق‌تری را اعلام کند و در عین حال، کاهش قیمت به زیر ۷۲ دلار، دولت بایدن را تشویق می‌کند تا ذخایر استراتژیک نفت آمریکا را پر کند. همه این موارد حاکی از آن است که احتمالا در نیمه اول هفته جاری، قیمت‌ها افزایش می‌شوند.

پس از اقدام واشنگتن در تحریم‌ سه کشتی حامل نفت سوکول روسیه به هند، سرمایه‌گذاران به نظاره اختلال احتمالی در تجارت نفت روسیه نشسته‌اند.

روسیه روز جمعه ممنوعیت صادرات بنزین را لغو کرد و به این ترتیب، عرضه جهانی این سوخت ممکن است افزایش پیدا کند. مسکو ماه گذشته اکثر محدودیت‌ها برای صادرات دیزل را لغو کرده بود.

بر اساس گزارش رویترز، شرکت خدمات انرژی بیکر هیوز روز جمعه اعلام کرد که شرکت‌های انرژی آمریکا هفته گذشته برای اولین بار در سه هفته گذشته، تعداد دکل‌های نفت و گاز را افزایش دادند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها